[Talk-cz] tagování silnic - praxe a wiki se liší
Vlákno 21.7. - 22.7.2012, počet zpráv: 10
Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká
diskuze ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád
otevřel.
Na
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary
je určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle
této informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý
nápad. Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle
toho co jsem viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo
to co je ve wiki, bude potřeba udělat změny na mnoha místech,
například Praha by byla plná trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku
(ale to není hlacní argument) ani praktické. Ztrácíme tím vizuální
informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy a dálnicí či rychlostní
komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když procházím silnice ČR
měl možnost zároveň upravovat.
Můj návrh: silnice první třídy mapovat jako primary nehledě na počet
pruhů.
Jakub
O konvencích tagování toho moc nevím, ale co na to jít "od jinud"?
Tedy dávat silnicím tagy, které mají jasný význam. Tedy např. tag,
který bude říkat třídu silnice, tag, který bude říkat počet pruhů
apod. Takové ty neurčité tagy, podle který ale třeba renderer kreslí
mapy, by pak bylo možné hromadně automaticky nastavovat podle toho,
jak se ukáže za vhodné. Tedy něco jako "když má x pruhů a y. třídy,
tak dostane tag ...". Tato pravidla by pak stačilo udržovat na jednom
místě (na rozdíl od hlavy každého mappera), snadno by je bylo možné
udržovat konzistentní (opravovat na základě tagů s jasnou informací),
při změně pravidel by stačilo pravidla jednou změnit a spustit
skript...
Tento systém by se mi líbil obecně všude v OSM. Zaznamenávání tagů,
které nesou zcela jasnou informaci. A následné odvozování tagů, které
nenesou zcela jasnou informaci, ale jsou nutné kvůli kompatibilitě (se
světem, se softwarem apod.).
Honza
Dne 21. července 2012 1:08 Jakub <j na kub.cz> napsal(a):
zobrazit citaci
> Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká diskuze
> ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád otevřel.
>
> Na
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
> se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary je
> určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle této
> informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý nápad.
> Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle toho co jsem
> viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo to co je ve wiki,
> bude potřeba udělat změny na mnoha místech, například Praha by byla plná
> trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku (ale to není hlacní argument) ani
> praktické. Ztrácíme tím vizuální informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy
> a dálnicí či rychlostní komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když
> procházím silnice ČR měl možnost zároveň upravovat.
>
> Můj návrh: silnice první třídy mapovat jako primary nehledě na počet pruhů.
>
> Jakub
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
Neumim si predstavit, ze by se tohle u silnic dalo pouzit. V praxi by to
narazelo na spoustu problemu. Jak bychom napriklad automatu rekli, ze
danou silnici ma nechat na pokoji? Jak bychom poznavali, ze automat
nekde neco zmenil nam pod rukama?
Myslim, ze to, co popisujes ty by prave mel delat renderer - mit jasna
pravidla, ktera rikaji, co ma jak vypadat na zaklade tech jasnych tagu.
S Jakubovym navrhem bych celkem i souhlasil - trunk a primary jsou pro
me dve odlisne veci.
K
Dne 21.7.2012 02:00, Jan Bilak napsal(a):
zobrazit citaci
> O konvencích tagování toho moc nevím, ale co na to jít "od jinud"?
> Tedy dávat silnicím tagy, které mají jasný význam. Tedy např. tag,
> který bude říkat třídu silnice, tag, který bude říkat počet pruhů
> apod. Takové ty neurčité tagy, podle který ale třeba renderer kreslí
> mapy, by pak bylo možné hromadně automaticky nastavovat podle toho,
> jak se ukáže za vhodné. Tedy něco jako "když má x pruhů a y. třídy,
> tak dostane tag ...". Tato pravidla by pak stačilo udržovat na jednom
> místě (na rozdíl od hlavy každého mappera), snadno by je bylo možné
> udržovat konzistentní (opravovat na základě tagů s jasnou informací),
> při změně pravidel by stačilo pravidla jednou změnit a spustit
> skript...
>
> Tento systém by se mi líbil obecně všude v OSM. Zaznamenávání tagů,
> které nesou zcela jasnou informaci. A následné odvozování tagů, které
> nenesou zcela jasnou informaci, ale jsou nutné kvůli kompatibilitě (se
> světem, se softwarem apod.).
>
> Honza
>
>
> Dne 21. července 2012 1:08 Jakub <j na kub.cz> napsal(a):
>> Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká diskuze
>> ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád otevřel.
>>
>> Na
>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
>> se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary je
>> určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle této
>> informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý nápad.
>> Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle toho co jsem
>> viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo to co je ve wiki,
>> bude potřeba udělat změny na mnoha místech, například Praha by byla plná
>> trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku (ale to není hlacní argument) ani
>> praktické. Ztrácíme tím vizuální informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy
>> a dálnicí či rychlostní komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když
>> procházím silnice ČR měl možnost zároveň upravovat.
>>
>> Můj návrh: silnice první třídy mapovat jako primary nehledě na počet pruhů.
>>
>> Jakub
>> _______________________________________________
>> Talk-cz mailing list
>> Talk-cz na openstreetmap.org
>> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
zobrazit citaci
> O konvencích tagování toho moc nevím, ale co na to jít "od jinud"?
> Tedy dávat silnicím tagy, které mají jasný význam. Tedy např. tag,
> který bude říkat třídu silnice, tag, který bude říkat počet pruhů
> apod. Takové ty neurčité tagy, podle který ale třeba renderer kreslí
> mapy, by pak bylo možné hromadně automaticky nastavovat podle toho,
> jak se ukáže za vhodné. Tedy něco jako "když má x pruhů a y. třídy,
> tak dostane tag ...". Tato pravidla by pak stačilo udržovat na jednom
> místě (na rozdíl od hlavy každého mappera), snadno by je bylo možné
> udržovat konzistentní (opravovat na základě tagů s jasnou informací),
> při změně pravidel by stačilo pravidla jednou změnit a spustit
> skript...
S tagovanim silnic jsem na tom podobne - taky jsem se tim nikdy moc
nezabyval. Nicmene, pokud se podivam na tu tabulku na
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
prijde mi, ze v podstate jedina nesystemova vec jsou tam prave ty
silnice prvni tridy (at uz mimo mesto nebo mistni ve meste), ktere maji
4+ pruhy. To by se samozrejme dalo tagovat jako
highway=primary + lanes=4
nicmene casto tato situace bude kombinovana se znackou IP15a
http://www.dopravni-znaceni.eu/znacka/Silnice-pro-motorov%C3%A1-vozidla/IP15a/
To je napriklad situace silnice 43 tady:
http://www.openstreetmap.org/?lat=49.26242&lon=16.57995&zoom=16&layers=M
a pak je IMHO znaceni pomoci highway=trunk na miste, protoze to s sebou
navic nese i informaci o maximalni povolene rychlosti atd. A nevim o tom
(i kdyz nerikam, ze to tak neni - jen ze o tom nevim), ze by se tou
znackou IP15a automaticky menila klasifikace ze silnice prvni tridy
na rychlostni komunikaci (tj. treba silnice 43 se zmenila na R43
v tom useku). Z toho mozna mohlo vychazet to znaceni ve wiki...
Petr
Dne 21. července 2012 1:08 Jakub <j na kub.cz> napsal(a):
zobrazit citaci
> Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká diskuze
> ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád otevřel.
*** I talk-cz ma archiv.
zobrazit citaci
> Na
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
> se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary je
> určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle této
> informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý nápad.
> Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle toho co jsem
> viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo to co je ve wiki,
> bude potřeba udělat změny na mnoha místech, například Praha by byla plná
> trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku (ale to není hlacní argument) ani
> praktické. Ztrácíme tím vizuální informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy
> a dálnicí či rychlostní komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když
> procházím silnice ČR měl možnost zároveň upravovat.
*** "Roads tagging" je archaicka stranka z dob kdy se zacinalo. Ale v
podstate tam staci doplnit "divided way" (směrově dělená silnice) se
4+ pruhy se mapuje jako trunk, a odpovida to realite v mape a wiki
tady:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/CS:Map_Features
Stavebni (fyzicke parametry) silnic formalne znacenych jako prvni
tridy jsou ruznorode a proto se tento zvyk uplatnil.
ha
hanoj
Dne 21.7.2012 1:08, Jakub napsal(a):
zobrazit citaci
> Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká
> diskuze ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád
> otevřel.
>
> Na
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
> se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary
> je určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle
> této informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý
> nápad. Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle
> toho co jsem viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo
> to co je ve wiki, bude potřeba udělat změny na mnoha místech,
> například Praha by byla plná trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku
> (ale to není hlacní argument) ani praktické. Ztrácíme tím vizuální
> informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy a dálnicí či rychlostní
> komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když procházím silnice ČR
> měl možnost zároveň upravovat.
>
> Můj návrh: silnice první třídy mapovat jako primary nehledě na počet
> pruhů.
Vizualni rozdil tam je a byt muze, zalezi na renederu. Diskuse probehla
(je to i tady v mailistu, hledej) - rychlostni silnice ma navic oznaceni
motorroad. A jednicek oznacenych jako trunk je spousta - trebas 13ctka
minimalne z 50%. Nespravuj co neni rozbity. To ze to defaultne mapnik
renederuje stejne neni problem tagovani, ale renederu - JOSM to
napriklad rozlisuje (ryhlostka je podbarvena modre).
Pretagovanim bys navic rozbil i navigace, protoze jich spousta dava
trunku prednost pred primary, coz je spravne, protoze to je "lepsi a
rychlejsi" cesta.
Nevim cos kde videl, ale videl si zjevne velmi spatne. Trunk je proste
jednicka s parametry rychlostni silnice. Nemusi to byt vicepruhova
jednicka - nekdy je to holt o spravne zvolenym tagu. Podivej trebas na
Evropskou - ta neni trunk a je to taky spravne. Protoze je sice 2+2, ale
kazdejch 10m je semafor, krizovatka ... => je to spravne jako primary.
zobrazit citaci
>
> Jakub
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
Jakub <j <at> kub.cz> writes:
zobrazit citaci
>
> Chtěl bych se zeptat jestli proběhla (předpokládám že ano) nějaká
> diskuze ohledně tagování silnic první třídy. Pokud ne, tak bych jí rád
> otevřel.
>
> Na
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/roads_tagging
> se píše, že to zda se silnice 1. třídy taguje jako trunk nebo primary
> je určeno tím, zda má silnice 2 nebo 4 pruhy. Začal jsem tagovat podle
> této informace, ale velmi rychle mi začalo připadat, že to není dobrý
> nápad. Neodpovídá tomu vůbec praxe, která taguje jako trunk (podle
> toho co jsem viděl) jen rychlostní komunikace - pokud by se dodrželo
> to co je ve wiki, bude potřeba udělat změny na mnoha místech,
> například Praha by byla plná trunků. IMHO to není ani pěkné v Mapniku
> (ale to není hlacní argument) ani praktické. Ztrácíme tím vizuální
> informaci - rozdíl mezi silnicemi 1. třídy a dálnicí či rychlostní
> komunikací. Prosím vaše názory, rád bych to když procházím silnice ČR
> měl možnost zároveň upravovat.
>
> Můj návrh: silnice první třídy mapovat jako primary nehledě na počet
> pruhů.
>
> Jakub
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz <at> openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
Hlavní problém je v tom, že u nás se silnice značí jinak, než je zvykem v
Evropě. Mnoho našich rychlostních silnic je postaveno v parametrech dálnic a
stejně se značí pouze jako rychl. silnice (expressway). Podobně u některých
silnic I. třídy. Toho už si začíná všímat i ministestvo dopravy, v plánu je
povyšování některych RS na dálnice (zejména R10, R35) a silnic I. třídy na RS,
popř. SPMV, se zavedením 110 km/h na SPMV (s možným místním zvýšením limitu na
130 km/h).
Kvůli výše uvedenému bych to zatím nechal tak, jak to je. Navíc mnoho silnic I.
třídy není kromě značení rozeznatelných od RS (např. I/37 HK - Pardubice, části
I/13, v menší míře I/48 apod.). Důležité také je, že trunk nese informaci o tom,
že silnice je čtyřpruhová a většinou s mimoúrovňovými křižovatkami.
zobrazit citaci
> A jednicek oznacenych jako trunk je spousta - trebas 13ctka
> minimalne z 50%. Nespravuj co neni rozbity. To ze to defaultne mapnik
> renederuje stejne neni problem tagovani, ale renederu - JOSM to
> napriklad rozlisuje (ryhlostka je podbarvena modre).
Ale práve( proto se ptám, abych nespravoval to co není rozbitý, naopak
jsem postupoval podle wiki a zjistil, z(e v ní nejspís( ne(co nehraje
a zac(al to r(es(it na maillistu. Jestli je správný jiný postup, tak
me( ho prosím r(ekne(te.
zobrazit citaci
> Pretagovanim bys navic rozbil i navigace, protoze jich spousta dava
> trunku prednost pred primary, coz je spravne, protoze to je "lepsi a
> rychlejsi" cesta.
>
> Nevim cos kde videl, ale videl si zjevne velmi spatne. Trunk je proste
> jednicka s parametry rychlostni silnice.
Dobrý den, prosím o trochu trpe(livosti - mapuji podle wiki, takz(e to
bud( není s(patne(, nebo musíme opravit wiki. V posledních dnech jsem
pros(el te(ch silnic hodne(, proto se chci pode(lit o svoje postr(ehy
s te(mi kdo o to stojí, rozhodne( se ale nestojím o to pr(ít. Z toho
co jsem vide(l, vyplývá z(e praxe je proste( sloz(ite(js(í nez( wiki
tvrdí a pravde(podobne( to lidé de(lají tak ne(jak podle selského
rozumu - na zpu*sob toho co pís(ete.
Myslím, z(e by ale pro dals(í lidi bylo dobré tu praxi ne(kam shrnout,
coz( klidne( ude(lám, k tomu se ale musíme shodnout na ne(jakém standardu.
zobrazit citaci
>
> Hlavní problém je v tom, z(e u nás se silnice znac(í jinak, nez( je
> zvykem v
> Evrope(. Mnoho nas(ich rychlostních silnic je postaveno v
> parametrech dálnic a
> stejne( se znac(í pouze jako rychl. silnice (expressway). Podobne( u
> ne(kterých
> silnic I. tr(ídy. Toho uz( si zac(íná vs(ímat i ministestvo dopravy,
> v plánu je
> povys(ování ne(kterych RS na dálnice (zejména R10, R35) a silnic I.
> tr(ídy na RS,
> popr(. SPMV, se zavedením 110 km/h na SPMV (s moz(ným místním
> zvýs(ením limitu na
> 130 km/h).
>
> Kvu*li výs(e uvedenému bych to zatím nechal tak, jak to je. Navíc
> mnoho silnic I.
> tr(ídy není krome( znac(ení rozeznatelných od RS (napr(. I/37 HK -
> Pardubice, c(ásti
> I/13, v mens(í mír(e I/48 apod.). Du*lez(ité také je, z(e trunk nese
> informaci o tom,
> z(e silnice je c(tyr(pruhová a ve(ts(inou s mimoúrovn(ovými
> kr(iz(ovatkami.
>
Souhlasím s tím, z(e by to me(lo ne(jak odpovídat realite( a rád to
nechám "tak jak to je". Stejne( bych ale potr(eboval ne(jaké vodítko
pro ve(ci které taguji nove(, tedy ve(de(t jak to tedy "je". Abych byl
konkrétní, mám tyto otázky (s pr(ipsanými odpove(d(mi podle hledání v
archivech):
V kterých pr(ípadech tagovat jako trunk?
* Podle toho co jsem nas(el v archivech (nikoli na wiki)
úr(edpokládám, z(e urc(ite( rychlostní silnice a silnice pro
motorová vozidla (mimochodem jaký je mezi nimi rozdíl ze zákona? -
jediné co me( napadá, z(e na Rka moz(ná mohou i kola)
* Dále to budou jednic(ky, které mají 2+2 pruhy odde(lené trávou +
ne(jaká dals(í podmínka (pravde(podobne( tr(eba max rychlost
alespon( 80km/h?) - dobrý zapeklitý pr(íklad je Evropská v praze,
* Pokud to není sme(rove( de(leno, není to trunk.
V kterých pr(ípadech tagovat jako dálnice?
* Dálnice vs(echny, to je jasné?
* Ne(které silnice pro motorová vozidla? To asi nejspís( ne.
V kterých pr(ípadech tagovat jako primary?
* Jednic(ky které nejsou trunk jsou jasné.
* Hors(í je to ve me(stech, má se zde tagovat podle klasifikace R(SD
nebo jinak? Jako pr(íklad mu*z(e poslouz(it jiz(ní c(ást okruhu v
C(eských Bude(jovicích
(http://www.openstreetmap.org/?lat=48.97313&lon=14.47671&zoom=15&layers=M).
Ulice Mánesova a Nádraz(ní byla na jihu C(B oznac(ena jako
primary. Nádraz(ní je ale silnice tr(etí tr(ídy (15611) a Mánesova
silnice druhé tr(ídy (c(. 156 - vedoucí dále Novohradskou na jih).
Zac(al jsem tam dopln(ovat informace s R(SD, ale zatím
nedokonc(il. Jde v podstate( o stejný problém jako s trunky ale o
r(ád níz(e.
ad) Petr Holub
Jak znac(it silnice pro motorová vozidla?
* Jde o silnice oznac(ená znac(kou IP15a
http://www.dopravni-znaceni.eu/znacka/Silnice-pro-motorov%C3%A1-vozidla/IP15a/
To je napriklad situace silnice 43 tady:
http://www.openstreetmap.org/?lat=49.26242&lon=16.57995&zoom=16&layers=M
) -v tomto pr(ípade( mi pr(ijde na míste( znac(ka motorroad=yes,
otázka je jestli jde implicitne( i o jasný trunk, podle mne ano.
Kde je na míste( motorroad=yes?
* Podle mne dálnice + silnice pro motorová vozidla.
* Dále vs(ude tam, kde mají pr(ístup jen motorová vozidla.
zobrazit citaci
> Nemusi to byt vicepruhova
> jednicka - nekdy je to holt o spravne zvolenym tagu. Podivej trebas na
> Evropskou - ta neni trunk a je to taky spravne. Protoze je sice 2+2, ale
> kazdejch 10m je semafor, krizovatka ... => je to spravne jako primary.
Ano souhlasím, z(e se to intuitivne( dá ve(ts(inou ne(jak urc(it,
intuice ale mu*z(e být ru*zná, proto bych rád sepsal ne(jaké bliz(s(í
informace na wiki + vymazal informace které jsou staré. Pokud v tom
sám budu mít jasno tak to rád ude(lám. Prosím ale o trpe(livost a
informativní reakce.
Díky
Jakub
------------- dal?í ?ást ---------------
HTML p?íloha byla odstran?na...
URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20120721/5a78a118/attachment.html>
Dne 21.7.2012 22:48, Jakub napsal(a):
zobrazit citaci
>
>> A jednicek oznacenych jako trunk je spousta - trebas 13ctka
>> minimalne z 50%. Nespravuj co neni rozbity. To ze to defaultne mapnik
>> renederuje stejne neni problem tagovani, ale renederu - JOSM to
>> napriklad rozlisuje (ryhlostka je podbarvena modre).
> Ale práve( proto se ptám, abych nespravoval to co není rozbitý, naopak
> jsem postupoval podle wiki a zjistil, z(e v ní nejspís( ne(co nehraje
> a zac(al to r(es(it na maillistu. Jestli je správný jiný postup, tak
> me( ho prosím r(ekne(te.
>
>> Pretagovanim bys navic rozbil i navigace, protoze jich spousta dava
>> trunku prednost pred primary, coz je spravne, protoze to je "lepsi a
>> rychlejsi" cesta.
>>
>> Nevim cos kde videl, ale videl si zjevne velmi spatne. Trunk je proste
>> jednicka s parametry rychlostni silnice.
>
> Dobrý den, prosím o trochu trpe(livosti - mapuji podle wiki, takz(e to
> bud( není s(patne(, nebo musíme opravit wiki. V posledních dnech jsem
> pros(el te(ch silnic hodne(, proto se chci pode(lit o svoje postr(ehy
> s te(mi kdo o to stojí, rozhodne( se ale nestojím o to pr(ít. Z toho
> co jsem vide(l, vyplývá z(e praxe je proste( sloz(ite(js(í nez( wiki
> tvrdí a pravde(podobne( to lidé de(lají tak ne(jak podle selského
> rozumu - na zpu*sob toho co pís(ete.
>
> Myslím, z(e by ale pro dals(í lidi bylo dobré tu praxi ne(kam shrnout,
> coz( klidne( ude(lám, k tomu se ale musíme shodnout na ne(jakém standardu.
>>
>> Hlavní problém je v tom, z(e u nás se silnice znac(í jinak, nez( je
>> zvykem v
>> Evrope(. Mnoho nas(ich rychlostních silnic je postaveno v parametrech
>> dálnic a
>> stejne( se znac(í pouze jako rychl. silnice (expressway). Podobne( u
>> ne(kterých
>> silnic I. tr(ídy. Toho uz( si zac(íná vs(ímat i ministestvo dopravy,
>> v plánu je
>> povys(ování ne(kterych RS na dálnice (zejména R10, R35) a silnic I.
>> tr(ídy na RS,
>> popr(. SPMV, se zavedením 110 km/h na SPMV (s moz(ným místním
>> zvýs(ením limitu na
>> 130 km/h).
>>
>> Kvu*li výs(e uvedenému bych to zatím nechal tak, jak to je. Navíc
>> mnoho silnic I.
>> tr(ídy není krome( znac(ení rozeznatelných od RS (napr(. I/37 HK -
>> Pardubice, c(ásti
>> I/13, v mens(í mír(e I/48 apod.). Du*lez(ité také je, z(e trunk nese
>> informaci o tom,
>> z(e silnice je c(tyr(pruhová a ve(ts(inou s mimoúrovn(ovými
>> kr(iz(ovatkami.
>>
> Souhlasím s tím, z(e by to me(lo ne(jak odpovídat realite( a rád to
> nechám "tak jak to je". Stejne( bych ale potr(eboval ne(jaké vodítko
> pro ve(ci které taguji nove(, tedy ve(de(t jak to tedy "je". Abych byl
> konkrétní, mám tyto otázky (s pr(ipsanými odpove(d(mi podle hledání v
> archivech):
>
> V kterých pr(ípadech tagovat jako trunk?
>
> * Podle toho co jsem nas(el v archivech (nikoli na wiki)
> úr(edpokládám, z(e urc(ite( rychlostní silnice a silnice pro
> motorová vozidla (mimochodem jaký je mezi nimi rozdíl ze zákona? -
> jediné co me( napadá, z(e na Rka moz(ná mohou i kola)
> * Dále to budou jednic(ky, které mají 2+2 pruhy odde(lené trávou +
> ne(jaká dals(í podmínka (pravde(podobne( tr(eba max rychlost
> alespon( 80km/h?) - dobrý zapeklitý pr(íklad je Evropská v praze,
> * Pokud to není sme(rove( de(leno, není to trunk.
>
Na Rdko rozhodne kola nemuzou, z pohledu predpisu je to totez jako
dalnice. Jediny rozdil je v konstrukci/pravne. Kostrukce muze byt stejne
jako dalnice, ale nemusi (muzou byt vetsi stoupani, mensi odstavny pruhy
... ale to se v prubehu casu meni)
Znaceni je nekde na citu - Evropska neni trunk, protoze na ni mas
spoustu urovnovych krizovatek, semafory ... naprotitomu Kbelskou sem pro
zprovozneni radialy + MUK na trunk preznacil - v tom useku ted nemas
zadny urovnovy krizeni ani semafory.
Ber to tak ze nelze stanovit striktni a presna pravidla. Osm se snazi
mapovat fyzicky stav veci, coz je nekdy v rozporu s pravnim stavem.
Zarnej priklad je trebas prave ta 13cka, to je ve vsech usecich jednicka
=> maximalka 90. Kdyz vemes R7, tak to sice je pravne rychlostni
silnice, a legalne po ni muzes jet 130, ale stav useku pha - slany je
naprosto tragickej (narozdil od ty 13tky, kde se uplne vpohode tech 130
da jet naprosto bezpecne).
Pravni stav se rozlisuje prave tagem motorroad = silnice pro motorova
vozidla (= znaceno znackama s autem).
zobrazit citaci
> *
>
>
> V kterých pr(ípadech tagovat jako dálnice?
>
> * Dálnice vs(echny, to je jasné?
> * Ne(které silnice pro motorová vozidla? To asi nejspís( ne.
>
Dalnice v CR se taguje jako dalnice pokud to je dalnice (= je znacena
jako dalnice prislusnejma znackama).
zobrazit citaci
> V kterých pr(ípadech tagovat jako primary?
>
> * Jednic(ky které nejsou trunk jsou jasné.
> * Hors(í je to ve me(stech, má se zde tagovat podle klasifikace R(SD
> nebo jinak? Jako pr(íklad mu*z(e poslouz(it jiz(ní c(ást okruhu v
> C(eských Bude(jovicích
> (http://www.openstreetmap.org/?lat=48.97313&lon=14.47671&zoom=15&layers=M).
> Ulice Mánesova a Nádraz(ní byla na jihu C(B oznac(ena jako
> primary. Nádraz(ní je ale silnice tr(etí tr(ídy (15611) a Mánesova
> silnice druhé tr(ídy (c(. 156 - vedoucí dále Novohradskou na jih).
> Zac(al jsem tam dopln(ovat informace s R(SD, ale zatím
> nedokonc(il. Jde v podstate( o stejný problém jako s trunky ale o
> r(ád níz(e.
>
Ve mestech je nekdy problem, ze silnice neni pravne jednicka ... (pha
tusim)... ale kdysi byla a je tak pouzivana (prutah ...), prevazne jsou
ty silnice tak i znaceny (ac to pravne tak trebas uz neni, znacky na
nich stale jsou). opet, vyres to citem, ber v potaz navigaci, nekdy se
to zkratka jinak udelat neda.
zobrazit citaci
> ad) Petr Holub
> Jak znac(it silnice pro motorová vozidla?
>
> * Jde o silnice oznac(ená znac(kou IP15a
> http://www.dopravni-znaceni.eu/znacka/Silnice-pro-motorov%C3%A1-vozidla/IP15a/
> To je napriklad situace silnice 43 tady:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=49.26242&lon=16.57995&zoom=16&layers=M
> ) -v tomto pr(ípade( mi pr(ijde na míste( znac(ka motorroad=yes,
> otázka je jestli jde implicitne( i o jasný trunk, podle mne ano.
>
> Kde je na míste( motorroad=yes?
>
> * Podle mne dálnice + silnice pro motorová vozidla.
> * Dále vs(ude tam, kde mají pr(ístup jen motorová vozidla.
>
Na dalnice to je zbytecnej tag, protoze dalnice = automaticky to tam
plati. Proto se to pouziva pouze jako oznaceni "silnice pro motorova
vozidla" => na trunk (pripadne jednicku, viz dale). Na znaceni
pristupu/zakazu vjezdu/... se pouziva uplne neco jineho - silnicni
omezeni. Technicky to samozrejme nemusi byt trunk, ale nevim zda v CR
nejaky takovy usek existuje. V zahranici se obcas takhle znaci i smerove
nedelena silnice.
zobrazit citaci
>> Nemusi to byt vicepruhova
>> jednicka - nekdy je to holt o spravne zvolenym tagu. Podivej trebas na
>> Evropskou - ta neni trunk a je to taky spravne. Protoze je sice 2+2, ale
>> kazdejch 10m je semafor, krizovatka ... => je to spravne jako primary.
> Ano souhlasím, z(e se to intuitivne( dá ve(ts(inou ne(jak urc(it,
> intuice ale mu*z(e být ru*zná, proto bych rád sepsal ne(jaké bliz(s(í
> informace na wiki + vymazal informace které jsou staré. Pokud v tom
> sám budu mít jasno tak to rád ude(lám. Prosím ale o trpe(livost a
> informativní reakce.
>
> Díky
>
> Jakub
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
------------- dal?í ?ást ---------------
HTML p?íloha byla odstran?na...
URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20120722/f95fcb2b/attachment.html>
Rychlostní silnice je značena RXX, kdežto silnice pro motorová vozidla si
ponechává značení nižší třídy (I/23, I/50 v Brně). Také by se měla značit modře,
jenže u nás je ve značení jako obvykle dost nepořádek. Navíc mám ten dojem, že
rychlostní silnice jsou definovány přímo v zákoně o provozu na pozemních
komunikacích. Praktické rozdíly mezi němi nejsou.
Já bych osobně nechal to značení tak, aby odpovídalo spíše mezinárodním
standardům a ne primárně české legislativě, protože v ní je prostě nepořádek a
je problém v tom, že u nás legislativně neznáme pojem "trunk", tedy páteřní
silnici - může to být RS, místní rychlostní, I. i II. třídy.
U dálnice motorroad=yes nepoužívat, je to součástí tagu highway=motorway.
U nás se značka IP15a používá výhradně na silnice směrově dělené s MÚK, takže
bych nechal SMPV a RS vždy jako trunk s motorroad=yes. Jako trunk bych dále
značil směrově dělenésilnice s MÚK (ne ovšem výhradně, viz I/56 Frýdek-Místek -
Frýdlant). Ve městech bych jako trunk značil silnice, které splňují předchozí a
jsou I. třídy nebo fungují jako hlavní (páteřní) komunikace.
Jestli značit primary nebo secondary je jasné, v tom už se tagování shoduje i s
úředním značením: zde bych postupoval podle ŘSD.
U nižších komunikací se zákaz vjezdu kol nebo traktorů značí zákazovými značkami
na každém nájezdu. Motorroad=yes bych spojoval pouze s IP15a.
« zpět na výpis měsíce