[Talk-cz] Návod na zakreslování turistických tras
Vlákno 11.8. - 17.8.2010, počet zpráv: 15
Ahoj,
mám dost přátel turistů a rozhodl jsem se pro ně napsat návod, jak na
OSM zakreslovat turistické trasy, aby si nemuseli potřebné informace
pracně hledat v kompletní dokumentaci a aby vše nalezli co
nejstručněji a co nejvíc pro blbé na jednom místě. Sám však s OSM
pracuji teprve krátce a mohu tam mít chyby. Proto vás prosím, zda
byste mi to mohli po věcné stránce zkontrolovat. Návod najdete zde:
https://docs.google.com/View?id=dg27v6rj_1269httdgtd3
Je to zatím provizorní umístění. Po korekturách ho přesunu jinam.
Moc děkuju,
Marek
Ahoj,
to je náhodička, že jsem taky začal něco takovýho tvořit. Ale spíš s
ohledem na to, co jak označit, než jako návod, jak to dělat. Hlavně tam
chci dát hodně fotek, aby bylo jasný, co jak označit, protože i mně není
občas jasný, jakým tagem označit jakou cestu apod. A není to zaměřeno
jen na turistiku, ale obecně. Taky (i pro mne) tam chci napsat různé
věci, které se tu nedávno řešily, ale nakonec nevyřešily.
Zatím jsem u cest, pokud máte nějaké fotky (především lesních) cest, tak
bych byl rád, kdybyste mi je poslali i s tím, jaký tag k tomu dáváte.
Dávám zde také první slovo do pranice, co už se tu řešilo:
úzká pěšina v lese je:
1. footway
2. path
3. něco jiného?
Rozpracovaný článek je zde:
http://www.gps-routes.info/index.php?name=News&file=article&id=36&page=2
Mike
On 11.8.2010 13:06, Marek Prokop wrote:
zobrazit citaci
> Ahoj,
>
> mám dost přátel turistů a rozhodl jsem se pro ně napsat návod, jak na
> OSM zakreslovat turistické trasy, aby si nemuseli potřebné informace
> pracně hledat v kompletní dokumentaci a aby vše nalezli co
> nejstručněji a co nejvíc pro blbé na jednom místě. Sám však s OSM
> pracuji teprve krátce a mohu tam mít chyby. Proto vás prosím, zda
> byste mi to mohli po věcné stránce zkontrolovat. Návod najdete zde:
>
> https://docs.google.com/View?id=dg27v6rj_1269httdgtd3
>
> Je to zatím provizorní umístění. Po korekturách ho přesunu jinam.
>
> Moc děkuju,
>
> Marek
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
Super. :) Tohle je dle mého to co tu chybí. Sám sem vždycky něco
rozepsal a nedokončil. Líbí.
Jen co sem kousek rychle proběhl, překlep - Turistické navigace. Jedná
se o *ne*luxusnější
~ honny
Ahoj,
2010/8/11 honny <honnycze na gmail.com>:
zobrazit citaci
> Super. :) Tohle je dle mého to co tu chybí. Sám sem vždycky něco
> rozepsal a nedokončil. Líbí.
Díky.
zobrazit citaci
> Jen co sem kousek rychle proběhl, překlep - Turistické navigace. Jedná
> se o *ne*luxusnější
Opraveno.
Zdraví,
Marek
Dobré ráno
On Wed, Aug 11, 2010 at 01:27:20PM +0200, Mike wrote:
zobrazit citaci
> Dávám zde také první slovo do pranice, co už se tu řešilo:
> úzká pěšina v lese je:
> 1. footway
> 2. path
Čtením v anglické OSM wiki mi jasně vychází, že path. Footway říká:
„For designated footpaths, i.e. mainly/exclusively for pedestrians. Consider
using highway=path if use is not restricted to pedestrians.“
Ale ty pěšiny jsou prostě jen vychozené díry v lese, tam nějaké určení moc není.
Naopak path:
„A route open to the public which is not intended for motor vehicles with four
or more wheels. This includes snowmobile trails, ski trails, hiking trails,
horse trails, bike trails and paths, mountain bike trails as well as
combinations of the above and other modes of transportation.“ (hiking trails je
turistická cesta, takže tam mi to sedí naopak celkem přímo.)
Obrázky taky odpovídají ‒ footway tam má chodníček, path lesní cestu. Kromě
toho, slovník překládá path jako „cesta (vyšlapaná), stezka, pěšina“, zatímco
footway jako „cesta pro pěší, chodník“.
Osobně, ty věci, po kterých chodím v lese, značím buď jako path nebo jako track
(pokud je to takové to široké, ještě možná s vyjetými kolejemi od traktoru).
S pozdravem
--
grep me no patterns and I'll tell you no lines.
Michal 'vorner' Vaner
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: [žádný popis není k dispozici]
Type: application/pgp-signature
Size: 198 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20100811/3ff7c787/attachment.sig>
par kosmickych poznamek:
zobrazit citaci
> Terminologie
>
> * OSM - dále používaná zkratka pro Open Street Map.
> * Cesta - jakákoli fyzická, tj. v terénu existující cesta od skoro neviditelné stezičky
> lesem přes vozové cesty, ulice v obcích, silnice až po dálnice.
*** termin vozova cesta je unikat v OSM-cz, vsade jinde se pouziva
lesni a polni cesta.
zobrazit citaci
> * Trasa - značená pěší trasa Klubu českých turistů (KČT) či jiné organizace, značené jezdecké stezky, cyklostezky apod. Trasy vedou po cestách, takže nejprve musí v mapě existovat fyzická cesta a teprve pak na ni jde vyznačit trasu.
*** Trasa je myslena posloupnost useku. Stezka je nejaky usek cesty
specificky vyhrazeny znackou nekomu.
zobrazit citaci
> Každou turististickou trasu musíte nejprve osobně projít (případně projet na kole či jinak),
> zaznamenat její průběh pomocí GPS loggeru a teprve pak ji můžete zanést na OSM.
> Záznam pomocí GPS není nezbytně nutný, pokud jsou již v OSM zakresleny všechny
> cesty, ze kterých se trasa skládá, případně pokud jste schpni chybějící cesty správně
> zakreslit pomocí ortofotomapy UHUL (viz dále).
*** myslim ze dobre pravidlo by melo byt: dva nezavisle zdroje
(1xGPS+UHUL), zarucujici dostatecnou validnost kreslene trasy. Jediny
zdroj zadnou zaruku nedava...
zobrazit citaci
> * Logování zapněte hned jak vystoupíte z auta, vlaku či autobusu a chvíli počkejte, než zařízení najde dost satelitů (většina zařízení připravenost k záznamu nějak signalizuje).
*** satelit neni spravne slovo. V cestine uzivame slovo druzice.
zobrazit citaci
> 3) Na kartě Pluginy (pátá shora) zaškrtněte (pokud již nejsou zaškrtnuté) minimálně pluginy routes a wmsplugin.
*** WMS plugin uz je soucasti zakladni instalace JOSM, nebo se o tom
nekde mluvilo
zobrazit citaci
> 4) Na kartě Nastavení pluginu WMS plugin (osmá shora) si pomocí tlačítka Přidat přidejte tato WMS (URL zkopírujte přesně!):
> Jméno v menu WMS URL
> CUZK
> UHUL Ortofoto
*** IMHO soucast vychoziho nastaveni JOSM
zobrazit citaci
> Před kreslením doporučuji ještě nastavit zvětšení cca. 20 až 30 metrů (ukazuje se v mapovém okně vlevo nahoře) a zapnout podkladovou ortfotomapu příkazem UHUL Ortofoto z menu WMS. V městech či volné krajině tak nebudete odkázáni jen na tracklogy, které mohou být místy nepřesné i o pár desítek metrů. Pokud se vám příkaz UHUL Ortofoto v menu WMS nenabízí, nepřidali jste správně příslušný WMS plugin podle návodu v části Jak nainstalovat a nakonfigurovat editor JOSM.
**** optimalni zvetseni pro UHUL je cca 100 metru. UHUL ma rozliseni
1px/m. Zbytecne to pak pozira vykon JOSM. viz:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/freemap#WMS_UHUL_-_ortofotomapa
ha
hanoj
Ještě bych doporučil spustit JOSM s dostatečnou velikostí vyhrazené operační paměti - minimálně 256MB, čím více tím lépe, jinak se bude JOSM zasekávat.
Ahoj,
zobrazit citaci
> *** termin vozova cesta je unikat v OSM-cz, vsade jinde se pouziva
> lesni a polni cesta.
Dobrá připomínka. Opravuji na polní cestu.
zobrazit citaci
> *** Trasa je myslena posloupnost useku. Stezka je nejaky usek cesty
> specificky vyhrazeny znackou nekomu.
Tady tomu rozdílu asi úplně nerozumím. Vnímám to jazykově tak, že
trasa je obecnější (dovedu si představit lodní i třeba vesmírnou
trasu), kdežto stezka má konkrétnější turistický význam. Slovo trasa
jsem ale použil hlavně proto, že ho používá sám KČT.
zobrazit citaci
> *** myslim ze dobre pravidlo by melo byt: dva nezavisle zdroje
> (1xGPS+UHUL), zarucujici dostatecnou validnost kreslene trasy. Jediny
> zdroj zadnou zaruku nedava...
Myslel jsem si to původně také, ale před časem jsem se tu ptal na to,
zda mohu zakreslit cestu podle jednoho (vlastního) GPS logu i v lese,
kde na UHULu nic nevidím, a byl jsem několika hlasy ujištěn že ano, že
to kdyžtak někdo opraví.
Nakonec mi to přišlo logické -- nepřesnost GPS nikdy není tak veliká
(rozhodně menší než měřítko jiných turistických map) a připadá mi
lepší mít na OSM cestu s nevýznamnou nepřesností v tvaru, než ji tam
nemít vůbec.
zobrazit citaci
>> * Logování zapněte hned jak vystoupíte z auta, vlaku či autobusu a chvíli počkejte, než zařízení najde dost satelitů (většina zařízení připravenost k záznamu nějak signalizuje).
> *** satelit neni spravne slovo. V cestine uzivame slovo druzice.
Vím, ale zde přeci jen ponechám satelit. Jsem si dost jistý, že pro
typického uživatele GPS je to slovo srozumitelnější.
zobrazit citaci
> *** WMS plugin uz je soucasti zakladni instalace JOSM, nebo se o tom
> nekde mluvilo
Minulý týden jsem instaloval JOSM na cizím počítači a musel jsem to zaškrtnou.
zobrazit citaci
>> 4) Na kartě Nastavení pluginu WMS plugin (osmá shora) si pomocí tlačítka Přidat přidejte tato WMS (URL zkopírujte přesně!):
>> Jméno v menu WMS URL
>> CUZK
>> UHUL Ortofoto
> *** IMHO soucast vychoziho nastaveni JOSM
Nejsou, viz výše. Jdou sice přidat ze seznamu v dolní části okna, ale
pak je CUZK černý a jako vrstva nad UHULem skoro neviditelný. Proto
jsem do návodu dal bílou verzi.
zobrazit citaci
> **** optimalni zvetseni pro UHUL je cca 100 metru. UHUL ma rozliseni
> 1px/m. Zbytecne to pak pozira vykon JOSM. viz:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/freemap#WMS_UHUL_-_ortofotomapa
Z pohledu rozlišení ortofotomapy to asi chápu, ale z pohledu kreslení
moc ne. Neumím si představit, že bych při zvětšení 100 metrů něco
rozumného nakreslil. Při 20-30 metrech (a budovy podle CUZK ještě
méně) mi to naopak jde výborně.
Opačnou zkušenost mám i s výkonem -- ve velkém zvětšení se mi UHUL
načítá rychle, v menším strašně pomalu. Rozdíly v rychlosti samotného
JOSM nepozoruji.
Moc děkuji za připomínky,
Marek
Ahoj,
2010/8/11 Zdeněk Pražák <ZPrazak na seznam.cz>:
zobrazit citaci
>
> Ještě bych doporučil spustit JOSM s dostatečnou velikostí vyhrazené operační paměti - minimálně 256MB, čím více tím lépe, jinak se bude JOSM zasekávat.
Týká se to nějakého specifického operačního systému? Používám Windows
Vista, nic takového jsem nenastavoval a JOSM se mi nikdy nezasekl.
Vlastně jsem byl dost překvapený, jak rychlý a stabilní program to je.
Díky,
Marek
zobrazit citaci
>> *** Trasa je myslena posloupnost useku. Stezka je nejaky usek cesty
>> specificky vyhrazeny znackou nekomu.
>
> Tady tomu rozdílu asi úplně nerozumím. Vnímám to jazykově tak, že
> trasa je obecnější (dovedu si představit lodní i třeba vesmírnou
> trasu), kdežto stezka má konkrétnější turistický význam. Slovo trasa
> jsem ale použil hlavně proto, že ho používá sám KČT.
*** priklad trasy vs. stezky (a. vs b.):
a) mam z Brna do Prahy sve trasy ()
b) z Brna do Prahy vede dalnice
zobrazit citaci
>> *** myslim ze dobre pravidlo by melo byt: dva nezavisle zdroje
>> (1xGPS+UHUL), zarucujici dostatecnou validnost kreslene trasy. Jediny
>> zdroj zadnou zaruku nedava...
>
> Myslel jsem si to původně také, ale před časem jsem se tu ptal na to,
> zda mohu zakreslit cestu podle jednoho (vlastního) GPS logu i v lese,
> kde na UHULu nic nevidím, a byl jsem několika hlasy ujištěn že ano, že
> to kdyžtak někdo opraví.
*** Prikazane neni v OSM nic. Nekdy od roku 2008 je tu take tento
text[2]. Pokud to bude vychozi postup je to urcite lepe.
zobrazit citaci
> Nakonec mi to přišlo logické -- nepřesnost GPS nikdy není tak veliká
> (rozhodně menší než měřítko jiných turistických map) a připadá mi
> lepší mít na OSM cestu s nevýznamnou nepřesností v tvaru, než ji tam
> nemít vůbec.
*** vlastni nepresnosti GPS se snadno projevi v zastavbe i v clenitem
terenu. Neco se lze docist i tady [1] (az naskoci server). O
nevhodnosti oznacit stred polygonu nebo jeho tvar (zamek, muzeum),
tvar krizovatky, pomoci GPS je zrejme uz z principu mereni.
Tvuj text vychazi z toho ze cestu projdu s GPS, coz je zaklad a pak si
pri kresleni ji podlozim UHULem a to je preci ono.
Neznamena to, ze na obou zdrojich musi byt cesta nalezena. Minimalne
to umoznuje interpretovat log GPS, ktery je v krajine sam o sobe tezce
rozlustitelny.
zobrazit citaci
>>> 4) Na kartě Nastavení pluginu WMS plugin (osmá shora) si pomocí tlačítka Přidat přidejte tato WMS (URL zkopírujte přesně!):
>>> Jméno v menu WMS URL
>>> CUZK
>>> UHUL Ortofoto
>> *** IMHO soucast vychoziho nastaveni JOSM
>
> Nejsou, viz výše. Jdou sice přidat ze seznamu v dolní části okna, ale
> pak je CUZK černý a jako vrstva nad UHULem skoro neviditelný. Proto
> jsem do návodu dal bílou verzi.
*** Ano, tak.
zobrazit citaci
>
>> **** optimalni zvetseni pro UHUL je cca 100 metru. UHUL ma rozliseni
>> 1px/m. Zbytecne to pak pozira vykon JOSM. viz:
>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/freemap#WMS_UHUL_-_ortofotomapa
>
> Z pohledu rozlišení ortofotomapy to asi chápu, ale z pohledu kreslení
> moc ne. Neumím si představit, že bych při zvětšení 100 metrů něco
> rozumného nakreslil. Při 20-30 metrech (a budovy podle CUZK ještě
> méně) mi to naopak jde výborně.
*** 100m je doporucene priblizeni pro nacteni UHUL, to nesouvisi s
praci v teto podobrnosti.
zobrazit citaci
> Opačnou zkušenost mám i s výkonem -- ve velkém zvětšení se mi UHUL
> načítá rychle, v menším strašně pomalu. Rozdíly v rychlosti samotného
> JOSM nepozoruji.
*** Ja ano, mozna mam stary stroj. Staci zvysit bitovou hloubku nebo
priliz podrobne rozliseni a JOSM ma co delat.
zobrazit citaci
> Ještě bych doporučil spustit JOSM s dostatečnou velikostí vyhrazené operační paměti -
> minimálně 256MB, čím více tím lépe, jinak se bude JOSM zasekávat.
*** byval to problem, jestli je jeste dnes, nevim
PS: kapitolu jak spravne interpretovat a kreslit do OSM GPS logy jsem
taky kdysi popsal tuna [1]
diky
hanoj
[1] http://gis.templ.net/dp-osm_git.pdf
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/Editing_Standards_and_Conventions#Pou.C5.BE.C3.ADv.C3.A1n.C3.AD_zdroj.C5.AF
no já mám WIN XP a starší počítač pouze s 512 MB paměti a když jsem JOSM poprvé spustil tak se mi často zasekával a bylo mi ppoté doporučeno natvrdo mu vyhradit 256 MB paměti.
zobrazit citaci
> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: Marek Prokop <marek na sovavsiti.cz>
> Předmět: Re: [Talk-cz] Návod na zakreslování turistických tras
> Datum: 11.8.2010 18:20:56
> ----------------------------------------
> Ahoj,
>
> 2010/8/11 Zdeněk Pražák <ZPrazak na seznam.cz>:
> >
> > Ještě bych doporučil spustit JOSM s dostatečnou velikostí vyhrazené operační
> paměti - minimálně 256MB, čím více tím lépe, jinak se bude JOSM zasekávat.
>
> Týká se to nějakého specifického operačního systému? Používám Windows
> Vista, nic takového jsem nenastavoval a JOSM se mi nikdy nezasekl.
> Vlastně jsem byl dost překvapený, jak rychlý a stabilní program to je.
>
> Díky,
>
> Marek
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
>
>
Zdeněk Pražák wrote:
zobrazit citaci
> no já mám WIN XP a starší počítač pouze s 512 MB paměti a když jsem JOSM poprvé spustil tak se mi často zasekával a bylo mi ppoté doporučeno natvrdo mu vyhradit 256 MB paměti.
>
>
Aha. Ono totiz dostatecne moderni JDK ma "ergonomics", ktere nastavi
velikost java heapu na nejaky zlomek dostupne RAM (s hornim a dolnim
limitem), zatimco starsi JDK mely defaultni limit heapu natvrdo 64MB.
A to, jake bude celkove chovani spravy pameti v JVM zavisi mimo jine na
poctu nalezenych procesorovych jader...
--
Nenik
2010/8/11 Marek Prokop <marek na sovavsiti.cz>:
zobrazit citaci
> Ahoj,
>
> mám dost přátel turistů a rozhodl jsem se pro ně napsat návod, jak na
> OSM zakreslovat turistické trasy, aby si nemuseli potřebné informace
> pracně hledat v kompletní dokumentaci a aby vše nalezli co
> nejstručněji a co nejvíc pro blbé na jednom místě. Sám však s OSM
> pracuji teprve krátce a mohu tam mít chyby. Proto vás prosím, zda
> byste mi to mohli po věcné stránce zkontrolovat. Návod najdete zde:
>
> https://docs.google.com/View?id=dg27v6rj_1269httdgtd3
>
> Je to zatím provizorní umístění. Po korekturách ho přesunu jinam.
>
> Moc děkuju,
>
> Marek
>
na wiki s tim!
korektury se tam delaji take lip
--
Michal Grézl
http://walley.org
zobrazit citaci
>>>>> "h" == hanoj <ehanoj na gmail.com> píše:
zobrazit citaci
>> Myslel jsem si to původně také, ale před časem jsem se tu ptal na
>> to, zda mohu zakreslit cestu podle jednoho (vlastního) GPS logu i
>> v lese, kde na UHULu nic nevidím, a byl jsem několika hlasy
>> ujištěn že ano, že to kdyžtak někdo opraví.
h> *** Prikazane neni v OSM nic. Nekdy od roku 2008 je tu take tento
h> text[2]. Pokud to bude vychozi postup je to urcite lepe.
Osobně se snažím pro lesní cesty používat aspoň dva zdroje, ale
v případech, kde to dost dobře nejde, se snažím postupovat dle zdravého
rozumu, např.:
- Pokud se většina GPS záznamu dobře shoduje s druhým zdrojem, na
kratších „neviditelných“ částečných úsecích ji udělám jen podle GPS,
je to lepší, než ji přerušovat.
- Pokud se domnívám, že po cestě budu moci projít v dohledné době znovu,
počkám se zakreslením, až z ní budu mít GPS záznamy dva (a tím pádem
i indicii o přesnosti těch záznamů v daném místě). Je jednodušší
cestu zakreslit jednou podle dvou záznamů, než ji následně opravovat.
- Pokud jsem po cestě nešel, ale na UHUL ortofotomapě je dobře vidět a
jsem si dostatečně jistý, že tam opravdu je (jde skutečně o cestu),
stále ještě tam je (ta ortofotomapa už je pár let stará a někdy
neodpovídá aktuálnímu stavu) a vede stejnými místy (zejména mezi poli
nezřídka dochází k významným posunům), tak ji zakreslím jen podle
UHULu.
- Pokud mám opravdu jen GPS záznam a mám důvod se domnívat, že není
úplně mimo, zakreslím cestu jen podle něj právě podle pravidla „lepší
něco než nic“. U lesních a polních cest je totiž většinou důležitější
vědět, že zhruba někudy vedou a co jsou zač, než znát jejich přesnou
polohu. Silnice v OSM také mají spoustu podstatných nepřesností (až
natolik, že zmatou navigaci) a je to pořád lepší, než kdyby tam nebyly
vůbec.
Je také třeba nezapomínat, že druhým zdrojem může být nejen UHUL
ortofotomapa, ale v některých případech také katastrální mapa. Naopak
nedoporučuji UHUL cesty odvozní, ty dle mých zkušeností velmi často
neodpovídají skutečnosti.
S ohledem na stávající nepřesnosti v OSM také dělám to, že pokud někudy
jdu nebo jedu poprvé s GPS, porovnám záznam s OSM a opravím
nesrovnalosti. Z toho je zřejmé, že je při zakreslování důležité uvádět
zdroje, aby až někdo narazí na odlišnosti mohl posoudit věrohodnost
původního a svého zdroje (když pominu jiné důvody).
Dne 11.8.2010 22:54, Petr Nejedlý napsal(a):
zobrazit citaci
> Zdeněk Pražák wrote:
>> no já mám WIN XP a starší počítač pouze s 512 MB paměti a když jsem
>> JOSM poprvé spustil tak se mi často zasekával a bylo mi ppoté
>> doporučeno natvrdo mu vyhradit 256 MB paměti.
>>
>>
> Aha. Ono totiz dostatecne moderni JDK ma "ergonomics", ktere nastavi
> velikost java heapu na nejaky zlomek dostupne RAM (s hornim a dolnim
> limitem), zatimco starsi JDK mely defaultni limit heapu natvrdo 64MB.
> A to, jake bude celkove chovani spravy pameti v JVM zavisi mimo jine
> na poctu nalezenych procesorovych jader...
Jen pro info, 32bit java povoli maximum nekde kolem 1,5GB (neni to
presne ale +-), pokud ma dotycny 64bit system, je zahodno nainstali
64bit javu (oficielne tusim od verze 6 - 20), ktera dovoli alokovat
mnohem vic (na limit sem nenarazil). Cim vic je na danym vyseku mapy
objektu, tim vic ramky to sezere a automaticka alokace moc nic. Aktualne
pouzivam link s timhle (stroj ma 8GB):
"C:\Program Files\Java\jre6\bin\javaw.exe" -jar -Xmx4096M josm-latest.jar
zobrazit citaci
>
> --
> Nenik
>
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
« zpět na výpis měsíce