« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Hezčí mapa - styl Osmarendereru

Vlákno 14.11. - 29.11.2009, počet zpráv: 9


14.11.2009 03:31:06 (#1)
gravatar

Aleš Janda

<openstreetmap at kyblsoft.cz>
85
Jelikož se mi standardní vzhled mapy (Mapniku i Osmarendereru) moc nelíbí, zkusil jsem si udělat vlastní. Konkrétně jsem upravil Osmarenderer, protože v základu umí vykreslovat o dost více objektů než Mapnik. Nelíbí se mi ale hlavně divné barvy, bílý okraj u čísel domů, čárkované cesty atd., je toho víc. Rád bych proto zkusil standardní vzhled nějak vylepšit a zajímal by mě váš názor. Konkrétní ukázka: původní vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png nový vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png naživo na http://osm.org/go/0J0dsaR na q-?layers=0B00FTF Co jsem hlavně změnil: - hezčí barvy - lesů, domů, parků, hřišť, nadpisů, trochu i řeky, cest... - čísla domů nemají bílý okraj (špatně se to četlo) - logičtější pořadí vrstev - např. highway „path“ překrývala „pedestrian“ nebo „footway“ a tak podobně; koukněte se třeba na pěší zkratku před domem 1071 - odstranění některého překrývání ikony číslem domu - podívejte se např. na plavecký bazén - ikonka plaveckého bazénu i housenumber je na stejném místě, naopak nápis „plavecký bazén“ je nesmyslně nízko - to jsem oddělil a nápis dal nad č.p. (stejně jako u objektů bez ikonky) - některé cesty jsem zúžil (byly až zbytečně široké a zasahovaly do okolních domů) - vykreslují se skalní útesy (to současný Osmarenderer neumí, nicméně Mapnik to umí a lépe než jsem to udělal já) - highway: path a footway se vykresluje bez té přerušované čáry; přerušované čáry na mapách vůbec vypadají rušivě, nejsou-li osamoceny Co by to ještě chtělo: zalamování dlouhého textu. V té ukázkové mapce je to např. text „Kralupy nad Vltavou - východiště turistických značek“. Mapnik obecně zalamovat texty umí (i když toto zrovna nezobrazuje vůbec), u Osmarendereru by to bylo pěkné. Byl bych rád, kdybyste mi k tomu řekli nějaký názor :-) Styl je zatím jen pro zoom 17. OSM data i styl jsou zde: http://www.kyblsoft.cz/osm/ Vygeneruje se to následovně - stáhnou se všechny styly svn co http://svn.openstreetmap.org/applications/rendering/osmarender a pak volá osmarenderer/orp/orp.pl -r rules.xml data.osm; inkscape --without-gui -Df ../data.svg -d 900 -e ../data.png Díky za názor. Aleš Janda

14.11.2009 03:39:55 (#2)
gravatar

Vojta

<vts.vts at gmail.com>
29
Zdravím, Osobně bych určitě změnil ty žluté cesty - je zvykem tak značit i na papírových mapách průjezdní silnice, popř. silnice 2. třídy - na mě osobně to v mapě působí dosti rušivě. Jinak se mi to líbí víc než půsovní Osmarenderer, ale stále míň než Mapnik. Vojta Aleš Janda napsal(a): zobrazit citaci
> Jelikož se mi standardní vzhled mapy (Mapniku i Osmarendereru) moc nelíbí, > zkusil jsem si udělat vlastní. Konkrétně jsem upravil Osmarenderer, protože v > základu umí vykreslovat o dost více objektů než Mapnik. Nelíbí se mi ale hlavně > divné barvy, bílý okraj u čísel domů, čárkované cesty atd., je toho víc. > > Rád bych proto zkusil standardní vzhled nějak vylepšit a zajímal by mě váš názor. > Konkrétní ukázka: > původní vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png > nový vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png > naživo na http://osm.org/go/0J0dsaR na q-?layers=0B00FTF > > Co jsem hlavně změnil: > - hezčí barvy - lesů, domů, parků, hřišť, nadpisů, trochu i řeky, cest... > - čísla domů nemají bílý okraj (špatně se to četlo) > - logičtější pořadí vrstev - např. highway „path“ překrývala „pedestrian“ nebo > „footway“ a tak podobně; koukněte se třeba na pěší zkratku před domem 1071 > - odstranění některého překrývání ikony číslem domu - podívejte se např. na > plavecký bazén - ikonka plaveckého bazénu i housenumber je na stejném místě, > naopak nápis „plavecký bazén“ je nesmyslně nízko - to jsem oddělil a nápis dal > nad č.p. (stejně jako u objektů bez ikonky) > - některé cesty jsem zúžil (byly až zbytečně široké a zasahovaly do okolních domů) > - vykreslují se skalní útesy (to současný Osmarenderer neumí, nicméně Mapnik > to umí a lépe než jsem to udělal já) > - highway: path a footway se vykresluje bez té přerušované čáry; přerušované > čáry na mapách vůbec vypadají rušivě, nejsou-li osamoceny > > Co by to ještě chtělo: zalamování dlouhého textu. V té ukázkové mapce je to > např. text „Kralupy nad Vltavou - východiště turistických značek“. Mapnik obecně > zalamovat texty umí (i když toto zrovna nezobrazuje vůbec), u Osmarendereru by > to bylo pěkné. > > Byl bych rád, kdybyste mi k tomu řekli nějaký názor :-) Styl je zatím jen pro > zoom 17. > > OSM data i styl jsou zde: http://www.kyblsoft.cz/osm/ > Vygeneruje se to následovně - stáhnou se všechny styly > svn co http://svn.openstreetmap.org/applications/rendering/osmarender > a pak volá > osmarenderer/orp/orp.pl -r rules.xml data.osm; inkscape --without-gui -Df > ../data.svg -d 900 -e ../data.png > > Díky za názor. > > Aleš Janda > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >

14.11.2009 03:47:04 (#3)
gravatar

Martin Kupec

<magon at jkopava.cz>
36
On Sat, Nov 14, 2009 at 03:31:06PM +0100, Aleš Janda wrote: zobrazit citaci
> Rád bych proto zkusil standardní vzhled nějak vylepšit a zajímal by mě váš názor. > Konkrétní ukázka: > původní vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png > nový vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png > naživo na http://osm.org/go/0J0dsaR na q-?layers=0B00FTF
Ten novy styl je vyrazne hezci, je tam daleko min bugu ve vykreslovani diky posuniti cisel a zruseni bileho podkladu. Jeste by asi stalo za to, zamyslet se nad barvami cest. Vetsinou to byva tak ze cim zlutejsi, tim dulezitejsi. Toto prosim berte jako osobni nazor. V mapach se prozatim moc nevyznam a s OSM se prozatim spis skadlim. Martin Kupec

14.11.2009 08:17:45 (#4)
gravatar

Petr Dlouhý

<petr.dlouhy at email.cz>
607
Ten styl je jednoznačně hezčí, a především přehlednější než ten původní. Možná by stálo za to protlačit (alespoň některé) změny do oficiálního stylu. Otázka je, jestli se bude chovat podobně dobře ve všech situacích - bílé okraje textů jsou kvůli čitelnosti na nekontrastním pozadí, které se na daném výřezu nevyskytuje. Bylo by také dobré, aby byli jednotlivé typy cest jednoznačněji graficky oddělené - například cyklostezka je v Mapniku modrá, což se jednoduše pozná; v daném stylu je ale šedivá, což jí na první pohled neodděluje od jiných cest. Možná bych si také pohrál s velikostmi ikonek, protože se mi nezdá, že by byli vyrovnané mezi sebou, ani ve srovnání s velikostí textů. Mě se celkem líbí styl Mapniku (narozdíl od oficiálního Osmarenderu), ale je to pravděpodobně především síla zvyku. Bylo by tedy dobré, abys shromáždil připomínky k i k tomuto stylu, a buď je napsal do Bugzilly na <http://trac.openstreetmap.org/>, nebo vytvořil vlastní styl, a dané změny se snažil protlačit do oficiálního stylu. On Sat, 14 Nov 2009 15:31:06 +0100, Aleš Janda <openstreetmap na kyblsoft.cz> wrote: zobrazit citaci
> Jelikož se mi standardní vzhled mapy (Mapniku i Osmarendereru) moc > nelíbí, > zkusil jsem si udělat vlastní. Konkrétně jsem upravil Osmarenderer, > protože v > základu umí vykreslovat o dost více objektů než Mapnik. Nelíbí se mi ale > hlavně > divné barvy, bílý okraj u čísel domů, čárkované cesty atd., je toho víc. > > Rád bych proto zkusil standardní vzhled nějak vylepšit a zajímal by mě > váš názor. > Konkrétní ukázka: > původní vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png > nový vzhled: http://www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png > naživo na http://osm.org/go/0J0dsaR na q-?layers=0B00FTF > > Co jsem hlavně změnil: > - hezčí barvy - lesů, domů, parků, hřišť, nadpisů, trochu i řeky, > cest... > - čísla domů nemají bílý okraj (špatně se to četlo) > - logičtější pořadí vrstev - např. highway „path“ překrývala > „pedestrian“ nebo > „footway“ a tak podobně; koukněte se třeba na pěší zkratku před domem > 1071 > - odstranění některého překrývání ikony číslem domu - podívejte se > např. na > plavecký bazén - ikonka plaveckého bazénu i housenumber je na stejném > místě, > naopak nápis „plavecký bazén“ je nesmyslně nízko - to jsem oddělil a > nápis dal > nad č.p. (stejně jako u objektů bez ikonky) > - některé cesty jsem zúžil (byly až zbytečně široké a zasahovaly do > okolních domů) > - vykreslují se skalní útesy (to současný Osmarenderer neumí, nicméně > Mapnik > to umí a lépe než jsem to udělal já) > - highway: path a footway se vykresluje bez té přerušované čáry; > přerušované > čáry na mapách vůbec vypadají rušivě, nejsou-li osamoceny > > Co by to ještě chtělo: zalamování dlouhého textu. V té ukázkové mapce je > to > např. text „Kralupy nad Vltavou - východiště turistických značek“. > Mapnik obecně > zalamovat texty umí (i když toto zrovna nezobrazuje vůbec), u > Osmarendereru by > to bylo pěkné. > > Byl bych rád, kdybyste mi k tomu řekli nějaký názor :-) Styl je zatím > jen pro > zoom 17. > > OSM data i styl jsou zde: http://www.kyblsoft.cz/osm/ > Vygeneruje se to následovně - stáhnou se všechny styly > svn co http://svn.openstreetmap.org/applications/rendering/osmarender > a pak volá > osmarenderer/orp/orp.pl -r rules.xml data.osm; inkscape --without-gui -Df > ../data.svg -d 900 -e ../data.png > > Díky za názor. > > Aleš Janda > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
-- Petr Dlouhý

17.11.2009 02:41:16 (#5)
gravatar

Aleš Janda

<openstreetmap at kyblsoft.cz>
85
Děkuji za odpovědi. S těmi žlutými cestami máte pravdu; opravil jsem to. Krom toho jsem ještě trochu upravil barvy domů a zeleně. zobrazit citaci
> Jinak se mi to líbí víc než půsovní Osmarenderer, ale stále míň než Mapnik.
V čem konkrétně se Vám zdá Mapnik hezčí? Napadá mě, že by chodníky a „path“ asi byly lepší jako v Mapniku - tedy jedna přerušovaná čára, jinak se mi to zdá minimálně srovnatelné. Samozřejmě je to věc vkusu. zobrazit citaci
> Otázka je, jestli se bude chovat podobně dobře ve všech situacích - bílé > okraje textů jsou kvůli čitelnosti na nekontrastním pozadí, které se na > daném výřezu nevyskytuje.
Okolo obecných nápisů trochu té bílé zůstalo. Okolo čísel domů ne; ale na domu je to dobře vidět. Ostatně Mapnik tohle neřeší vůbec. Zkusil jsem si vygenerovat celé město a nenašel jsem něco vyloženě nečitelného. zobrazit citaci
> Bylo by také dobré, aby byli jednotlivé typy cest jednoznačněji graficky > oddělené - například cyklostezka je v Mapniku modrá, což se jednoduše > pozná; v daném stylu je ale šedivá, což jí na první pohled neodděluje od > jiných cest.
To je pravda, díky, opraveno. I tak je ale těžké udělat modrou cestu, aby nevypadala jako potok. zobrazit citaci
> Možná bych si také pohrál s velikostmi ikonek, protože se mi nezdá, že by > byli vyrovnané mezi sebou, ani ve srovnání s velikostí textů.
Co konkrétně máte na mysli? Alespoň na tomto vzorku se mi to příliš nezdá ke škodě věci… Možná snad jen příliš velká ikonka bazénu nebo parkoviště? Jinak obecně se mi taky líbí spíše Mapnik. Je to částečně zvyk, částečně to, že se dá zoomovat o jednu úroveň více než Osmarenderer, a částečně tím, že současný Osmarenderer je opravdu divný. Na Mapniku se mi ale nelíbí, že spoustu tagů úplně ignoruje (např. hřiště, což bývá významný orientační bod, nebo některá POI). Porovnání starého a nového stylu opět zde: www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png - www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png Časem bych rád nějaké změny protlačil, ale zatím není tolik času se tím nějak více zabývat, tak si jen tak hraju, jestli by to vůbec šlo :-) Aleš Janda

17.11.2009 03:06:33 (#6)
gravatar

Vojta

<vts.vts at gmail.com>
29
Zdravím, Aleš Janda napsal(a): zobrazit citaci
> > Jinak se mi to líbí víc než půsovní Osmarenderer, ale stále míň než Mapnik. > > V čem konkrétně se Vám zdá Mapnik hezčí? Napadá mě, že by chodníky a „path“ asi > byly lepší jako v Mapniku - tedy jedna přerušovaná čára, jinak se mi to zdá > minimálně srovnatelné. Samozřejmě je to věc vkusu. >
Jak se mi co líbí byl pouze subjektivní dojem z těch screenshotů, ale když jsem se nad tím zamyslel, tak je to zřejmě proto, že je Mapnik dle mého názoru "víc podobný" turistickým mapám KČT, případně i podrobným automapám, zejména barvami, ale i symboly. Hlavně na domech je to vidět - klasické turistické mapy mají jednotlivé domy i bloky šedou laděnou mírně do teplých barev (dle mého monitoru) bez ohraničení. Mapnik to má stejně, jen trochu jinou šedou. Osmarenderer sice kontrastně, ale pro mě dost nepříjemně jakousi béžovou s modrým okrajem (koho tahle kombinace napadla?). Vaše hnědá-oranžová s jemným okrajem je sice lepší, ale přesto mi jaksi není tak pohodlná. Pravděpodobně se však jedná jen o zvyk. Jinak jsem si všiml další věci - na vašem renderu máte tři různé odstíny zelené, nemyslím že je to dobrý nápad, když si představím jak luštím jaká zelená je jaká někde na sluníčku na turistické GPS. Navíc modrá pro vodu je taky trochu do zelena. Otázka je samozřejmě pro co má být tento render určený, turistu zajímá něco jiného než např. řidiče náklaďáku a dělat vzhled pro všechny bude vždy velkým kompromisem. Nicméně berte to jako (místy snad i konstruktivní) kritiku, je určitě dobře, že se někdo snaží vylepšovat i vzhled. Vojta P.S. O.T.: U Pokydu od Kýblsoftu a souvisejících her jsem kdysi strávil dlouhé hodiny, tak pokud s jeho vývojem (dle umístění renderů) máte co do činění, tak to berte jako pochvalu :)

17.11.2009 09:36:21 (#7)
gravatar

Petr Dlouhý

<petr.dlouhy at email.cz>
607
On Tue, 17 Nov 2009 14:41:16 +0100, Aleš Janda <openstreetmap na kyblsoft.cz> wrote: zobrazit citaci
> Děkuji za odpovědi. S těmi žlutými cestami máte pravdu; opravil jsem to. > > Krom toho jsem ještě trochu upravil barvy domů a zeleně. > > > > Jinak se mi to líbí víc než půsovní Osmarenderer, ale stále míň než > Mapnik. > > V čem konkrétně se Vám zdá Mapnik hezčí? Napadá mě, že by chodníky a > „path“ asi > byly lepší jako v Mapniku - tedy jedna přerušovaná čára, jinak se mi to > zdá > minimálně srovnatelné. Samozřejmě je to věc vkusu. > > > > Otázka je, jestli se bude chovat podobně dobře ve všech situacích - > bílé > > okraje textů jsou kvůli čitelnosti na nekontrastním pozadí, které se > na > > daném výřezu nevyskytuje. > > Okolo obecných nápisů trochu té bílé zůstalo. Okolo čísel domů ne; ale > na domu > je to dobře vidět. Ostatně Mapnik tohle neřeší vůbec. Zkusil jsem si > vygenerovat > celé město a nenašel jsem něco vyloženě nečitelného. > > > > Bylo by také dobré, aby byli jednotlivé typy cest jednoznačněji > graficky > > oddělené - například cyklostezka je v Mapniku modrá, což se jednoduše > > pozná; v daném stylu je ale šedivá, což jí na první pohled neodděluje > od > > jiných cest. > > To je pravda, díky, opraveno. I tak je ale těžké udělat modrou cestu, aby > nevypadala jako potok. >
No, stejně to potok docela připomíná. V JOSM, nebo na mapách.cz se cyklostezka kreslí fialově - to by možná bylo lepší (pokud to nejde odlišit přerušováním, nebo něčím podobným). Ještě bych oddělil track tím, že bych mu přiřadil intuitivní hnědší barvu (hnědá=bahno), path bych zase značil nějakým způsobem přerušovaně (je nezpevněná). Ideální by bylo, kdyby byly brán v úvahu tagy surface a smoothness. Surface by mohl být reprezentován například barvou okraje (černá=asphalt, šedá=gravel, hnědá=mud,...), smoothnes například nějakou kresbou přes střed cesty. zobrazit citaci
> > > Možná bych si také pohrál s velikostmi ikonek, protože se mi nezdá, > že by > > byli vyrovnané mezi sebou, ani ve srovnání s velikostí textů. > > Co konkrétně máte na mysli? Alespoň na tomto vzorku se mi to příliš > nezdá ke > škodě věci… Možná snad jen příliš velká ikonka bazénu nebo parkoviště? >
Myslel jsem především ten bazén a parkoviště, ale i hřiště, nebo rozcestník je větší, než bar nebo škola. Prostě mi nepřipadá, že by se velikost těch ikonek řídila relevancí pro uživatele. Mě osobně připadá velikost baru ideální (může být ale problémová na monitorech s vyšším rozlišením). Myslím, že by se měli objekty zvýrazňovat především barevností (jak je to v Mapniku, u kterého to ale funguje díky celkovému tónování do pastelových barev), a jenom ve výjimečných případech velikostí. zobrazit citaci
> > Jinak obecně se mi taky líbí spíše Mapnik. Je to částečně zvyk, částečně > to, že > se dá zoomovat o jednu úroveň více než Osmarenderer, a částečně tím, že > současný > Osmarenderer je opravdu divný. Na Mapniku se mi ale nelíbí, že spoustu > tagů > úplně ignoruje (např. hřiště, což bývá významný orientační bod, nebo > některá POI). > > Porovnání starého a nového stylu opět zde: > www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-puvodni.png - > www.kyblsoft.cz/osm/cukrovar-novy.png > > Časem bych rád nějaké změny protlačil, ale zatím není tolik času se tím > nějak > více zabývat, tak si jen tak hraju, jestli by to vůbec šlo :-) > > Aleš Janda > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
-- Petr Dlouhý

28.11.2009 12:09:45 (#8)
gravatar

Aleš Janda

<openstreetmap at kyblsoft.cz>
85
Tak jsem to ještě trochu upravil podle vašich připomínek: - domy jsou šedé - řeka je modřejší - cyklostezka je fialová - track je hnědější - ikonky jsou velikostně cca stejné Nicméně stále nejsem s výsledkem příliš spokojen. Skoro bych řekl, že čím více do toho vrtám, tím víc chyb tam vidím, ale nejsem schopen je nějak uspokojivě opravit. Konkrétně barva domů pořád není „to ono“, cyklostezka taky ne, zelené plochy příliš svítí... Z tištěných map se špatně opisuje, protože na papíře to vyzní jinak než na obrazovce. Co bych taky ještě rád, jsou ty přerušované nezpevněné cesty - to se mi ale zatím nějak nepodařilo odhalit, jak to udělat, pořád to přebíjí nějaká souvislá čára. Rozlišení povrchů by bylo taky fajn, ale to je zase hraní si s barvami, takže to chce vyladit ty stávající. Teď na to nebudu mít moc času, tak to asi dám k ledu a později to snad dokončím. Nebo jestli chcete někdo pokračovat a pak třeba i protlačit do OSM, vůbec se tomu nebráním :-) Vojta: Pokyd je můj dávný projekt. Díky za pochvalu ;-) Zvláštní, že byl Pokyd asi docela rozšířen, protože čas od času zjistím, že ho znají lidi nejrůznějších profesí a věku, u kterých bych to ani nečekal. To je milé :-)

29.11.2009 10:44:30 (#9)
gravatar

Aleš Janda

<openstreetmap at kyblsoft.cz>
85
Ještě dodatek, kdyby se chtěl do úpravy mapy opravdu někdo pustit: Všechny moje změny v www.kyblsoft.cz/osm/rules.xml jsem označil komentářem !!! + krátkým popisem, takže je vidět, co se změnilo. Vzhled je tvořen XSL transformací a CSS styly; de facto pokud znáte alespoň základní syntaxi XML souboru, po chvilce to pochopíte. Testuje se to následovně: orp/orp.pl -r rules.xml moje_pokusna_mapa.osm inkscape --without-gui -Df moje_pokusna_mapa.svg -d 900 -e moje_pokusna_mapa.png První příkaz je na vyrobení SVG souboru z OSM, druhý na vyrobení PNG ze SVG. Kde vzít orp.pl - viz můj první příspěvek. Hezké zkoušení, je to docela zajímavý ;-)

« zpět na výpis měsíce