[Talk-cz] Automatizované mapování maximálních rychlostí
Vlákno 8.7. - 8.7.2024, počet zpráv: 9
Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané exporty z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou rychlost po republice?
Jestli ne, tak na jaké problémy bych při vývoji takového systému mohl narazit.
Takový nejjasnější jsou úseky, kde člověk zrychluje/zpomaluje, za to by se ale dalo kompenzovat, pokud bych měl více dat, než od jednoho uživatele, popř. měl data z obou směrů.
Druhý co mě tak napadá je, kdy lidi jezdí jako prasata, s tím jen doufat, že to pak nikam nebude chtít nahrávat. Na bázi existujících dat by takové záznamy šly vyfiltrovat.
Je to spíš náhodná myšlenka jak zlepšit kvalitu dat, než projekt co bych plánoval. Feedback se ale hodí vždy ;)
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240707/48bb0001/attachment.htm>
Ahoj,
po 8. 7. 2024 v 2:53 odesílatel Vojtěch Fošnár via talk-cz <
talk-cz na openstreetmap.org> napsal:
zobrazit citaci
> Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané exporty
> z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou rychlost
> po republice?
>
vzhledem k realitě (ne)dodržování rychlostí mi přijde, že tam bude příliš
velký šum :)
Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
"jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
--
S pozdravem/Best regards
Ondřej Nový
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/c962d125/attachment-0001.htm>
čest práci,
zobrazit citaci
> > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané exporty
> > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou rychlost
> > po republice?
>
> vzhledem k realitě (ne)dodržování rychlostí mi přijde, že tam bude příliš
> velký šum :)
+1
napadají mě co jsem teď o víkendu jel dva příklady, zatáčka, do které většina
brzdí na 70 a méně, přitom značka tam není, a jiná, před kterou je už zdálky
omezení 80/60/za mokra 40, a většina jede do zatáčky taky tak 70, přičemž
začínají brzdit až daleko za značkami, kdyby se ukryl radar kousek za tu 60,
tak většina přijde o papíry ...
zobrazit citaci
> Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
> "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký tool,
co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl předhodit
uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic odpovídajícího není (tedy
třeba ta změna rychlosti ...)?
K.
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: signature.asc
Type: application/pgp-signature
Size: 195 bytes
Desc: This is a digitally signed message part.
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/2aa8eb09/attachment.sig>
po 8. 7. 2024 v 11:05 odesílatel Karel Volný <kavol na seznam.cz> napsal:
zobrazit citaci
>
> čest práci,
>
> > > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané
> exporty
> > > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou
> rychlost
> > > po republice?
> >
> > vzhledem k realitě (ne)dodržování rychlostí mi přijde, že tam bude příliš
> > velký šum :)
>
> +1
>
> napadají mě co jsem teď o víkendu jel dva příklady, zatáčka, do které
> většina
> brzdí na 70 a méně, přitom značka tam není, a jiná, před kterou je už
> zdálky
> omezení 80/60/za mokra 40, a většina jede do zatáčky taky tak 70, přičemž
> začínají brzdit až daleko za značkami, kdyby se ukryl radar kousek za tu
> 60,
> tak většina přijde o papíry ...
>
> > Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
> > "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
>
> hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký
> tool,
> co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl předhodit
> uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic odpovídajícího není
> (tedy
> třeba ta změna rychlosti ...)?
>
> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale
"sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje konkrétně ty
detekovaný značky.
Stačilo by si vylistovat z overpassu silnice, kde není zadaná rychlost (což
teda - je vůbec třeba specifikovat? Většina silniční sítě nemá místní
úpravu rychlosti, neb tam není potřeba).
zobrazit citaci
> > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané
exporty
zobrazit citaci
> > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou
rychlost
zobrazit citaci
> > po republice?
To je problematický ze dvou důvodů: přesnost záznamu bodů, a "dle
Ftaroflawnjho Zwykoveho Praawa se tady v tom úseku vždycky jezdilo 70". To
by byl vhodný dataset k analýze "jak moc se povolená maximálka shoduje s
realitou," ale k odhadu nevyšší dovolené rychlosti úplně nevhodný. Navíc je
to _maximální_ rychlost, kterou je řidič povinnen přizpůsobit atakdále -
typicky třeba tohle esíčko na I/4 žádnou návrhovou rychlost ani nemá (páč
už je tam 300 let), ale jezdí se tam tak 70, a v tom rovným úseku z kopce
tak 120, ač celý segment má maximálku 90.
Zdar,
HPM
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/ea95c27c/attachment.htm>
_tohle_ esíčko jsem myslel a nepřiložil:
https://www.openstreetmap.org/way/1119549644#map=15/49.5633/14.0792
po 8. 7. 2024 v 12:29 odesílatel Jan Martinec <jan na martinec.name> napsal:
zobrazit citaci
>
> po 8. 7. 2024 v 11:05 odesílatel Karel Volný <kavol na seznam.cz> napsal:
>
>>
>> čest práci,
>>
>> > > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané
>> exporty
>> > > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou
>> rychlost
>> > > po republice?
>> >
>> > vzhledem k realitě (ne)dodržování rychlostí mi přijde, že tam bude
>> příliš
>> > velký šum :)
>>
>> +1
>>
>> napadají mě co jsem teď o víkendu jel dva příklady, zatáčka, do které
>> většina
>> brzdí na 70 a méně, přitom značka tam není, a jiná, před kterou je už
>> zdálky
>> omezení 80/60/za mokra 40, a většina jede do zatáčky taky tak 70, přičemž
>> začínají brzdit až daleko za značkami, kdyby se ukryl radar kousek za tu
>> 60,
>> tak většina přijde o papíry ...
>>
>> > Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
>> > "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
>>
>> hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký
>> tool,
>> co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl předhodit
>> uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic odpovídajícího není
>> (tedy
>> třeba ta změna rychlosti ...)?
>>
>> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale
> "sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje konkrétně ty
> detekovaný značky.
> Stačilo by si vylistovat z overpassu silnice, kde není zadaná rychlost
> (což teda - je vůbec třeba specifikovat? Většina silniční sítě nemá místní
> úpravu rychlosti, neb tam není potřeba).
>
> > > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané
> exporty
> > > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou
> rychlost
> > > po republice?
>
> To je problematický ze dvou důvodů: přesnost záznamu bodů, a "dle
> Ftaroflawnjho Zwykoveho Praawa se tady v tom úseku vždycky jezdilo 70". To
> by byl vhodný dataset k analýze "jak moc se povolená maximálka shoduje s
> realitou," ale k odhadu nevyšší dovolené rychlosti úplně nevhodný. Navíc je
> to _maximální_ rychlost, kterou je řidič povinnen přizpůsobit atakdále -
> typicky třeba tohle esíčko na I/4 žádnou návrhovou rychlost ani nemá (páč
> už je tam 300 let), ale jezdí se tam tak 70, a v tom rovným úseku z kopce
> tak 120, ač celý segment má maximálku 90.
>
> Zdar,
> HPM
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/364adada/attachment.htm>
Analyza dat z OpenTracks mimo jine neodpovida kvalitativnimu standardu "overitelne na miste".
Já když nějakou doplňuji, tak už tam častokrát je. Doporučil bych si udělat vlastní statistiku; najdi 20, spočítej kolik jich chybí. Když pominu notorická místa jako školy apod tak si myslim, že jich moc není.
Zkontroluj si svoje okoli https://overpass-turbo.eu/s/1NSE
Připomenu že některé jsou jen tag maxspeed=CZ:rural a CZ:urban pro rychlost mimo obec a v obci.
V StreetComplete je typ úkolu - doplnění maximální rychlosti.
On Monday, July 8th, 2024 at 12:29 PM, Jan Martinec <jan na martinec.name> wrote:
zobrazit citaci
> _tohle_ esíčko jsem myslel a nepřiložil: https://www.openstreetmap.org/way/1119549644#map=15/49.5633/14.0792
>
> po 8. 7. 2024 v 12:29 odesílatel Jan Martinec <jan na martinec.name> napsal:
>
>> po 8. 7. 2024 v 11:05 odesílatel Karel Volný <kavol na seznam.cz> napsal:
>>
>>> čest práci,
>>>
>>>> > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané exporty
>>>> > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou rychlost
>>>> > po republice?
>>>>
>>>> vzhledem k realitě (ne)dodržování rychlostí mi přijde, že tam bude příliš
>>>> velký šum :)
>>>
>>> +1
>>>
>>> napadají mě co jsem teď o víkendu jel dva příklady, zatáčka, do které většina
>>> brzdí na 70 a méně, přitom značka tam není, a jiná, před kterou je už zdálky
>>> omezení 80/60/za mokra 40, a většina jede do zatáčky taky tak 70, přičemž
>>> začínají brzdit až daleko za značkami, kdyby se ukryl radar kousek za tu 60,
>>> tak většina přijde o papíry ...
>>>
>>>> Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
>>>> "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
>>>
>>> hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký tool,
>>> co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl předhodit
>>> uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic odpovídajícího není (tedy
>>> třeba ta změna rychlosti ...)?
>>
>> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale "sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje konkrétně ty detekovaný značky.
>> Stačilo by si vylistovat z overpassu silnice, kde není zadaná rychlost (což teda - je vůbec třeba specifikovat? Většina silniční sítě nemá místní úpravu rychlosti, neb tam není potřeba).
>>
>>> > Ahoj, nevíte, jestli už někdo zkoušel agregovat uživateli nahrané exporty
>>> > z aplikací jako OpenTracks a z toho dedukoval maximální povolenou rychlost
>>> > po republice?
>>
>> To je problematický ze dvou důvodů: přesnost záznamu bodů, a "dle Ftaroflawnjho Zwykoveho Praawa se tady v tom úseku vždycky jezdilo 70". To by byl vhodný dataset k analýze "jak moc se povolená maximálka shoduje s realitou," ale k odhadu nevyšší dovolené rychlosti úplně nevhodný. Navíc je to _maximální_ rychlost, kterou je řidič povinnen přizpůsobit atakdále - typicky třeba tohle esíčko na I/4 žádnou návrhovou rychlost ani nemá (páč už je tam 300 let), ale jezdí se tam tak 70, a v tom rovným úseku z kopce tak 120, ač celý segment má maximálku 90.
>>
>> Zdar,
>> HPM
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/883f28d7/attachment.htm>
...
zobrazit citaci
> > > Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
> > > "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
> >
> > hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký
> > tool, co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl
> > předhodit uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic
> > odpovídajícího není (tedy třeba ta změna rychlosti ...)?
> >
> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale
> "sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje konkrétně ty
> detekovaný značky.
za prvý "zobrazuje detekovaný značky" jaksi vyžaduje ještě je projít a najít
ty místa, kde to v OSM neodpovídá - to je ta podstatná část, ne jenom značky
získat (což by se mimochodem mělo dát i vhodným dotazem na úřad, teoreticky?)
a za druhý, nevím, jestli mluvíme o tom samým Mapillary, ale přinejmenším na
mapillary.com (resp. čtouc https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mapillary )
nevidím možnost stáhnout program, co by to uměl ... jediný co tak "Upload
large amounts of street-level imagery directly from the comfort of your
desktop." - sorry jako, ale sdílet svoje data s Zuckerbergem fakt nechci,
nemluvě o tom, že to taky tak úplně nezní jako splnění daného zadání ...
K.
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: signature.asc
Type: application/pgp-signature
Size: 195 bytes
Desc: This is a digitally signed message part.
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/4172ce81/attachment.sig>
Mapillary tady: https://www.mapillary.com/app/?lat=49.81727857900228&lng=15.478619216590573&z=14.443760682331188&focus=map&trafficSign=all
[image.png]
Sent with [Proton Mail](https://proton.me/) secure email.
On Monday, July 8th, 2024 at 3:14 PM, Karel Volný kavol na seznam.cz wrote:
zobrazit citaci
> ...
>
>>>> Není lepší použít automaticky detekované značky v Mapillary? Stačí pak
>>>> "jenom" přidat algoritmus kdy značka končí, apod.
>>>
>>> hm, k tomu mě spíš napadá, když je teď ten hype okolo AI ... co nějaký
>>> tool, co by rozpoznával značky na záznamech z palubních kamer a uměl
>>> předhodit uživateli seznam pozic, kde značku našel a OSM nic
>>> odpovídajícího není (tedy třeba ta změna rychlosti ...)?
>>
>> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale
>> "sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje konkrétně ty
>> detekovaný značky.
>
> za prvý "zobrazuje detekovaný značky" jaksi vyžaduje ještě je projít a najít
> ty místa, kde to v OSM neodpovídá - to je ta podstatná část, ne jenom značky
> získat (což by se mimochodem mělo dát i vhodným dotazem na úřad, teoreticky?)
>
> a za druhý, nevím, jestli mluvíme o tom samým Mapillary, ale přinejmenším na
> mapillary.com (resp. čtouc https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mapillary )
> nevidím možnost stáhnout program, co by to uměl ... jediný co tak "Upload
> large amounts of street-level imagery directly from the comfort of your
> desktop." - sorry jako, ale sdílet svoje data s Zuckerbergem fakt nechci,
> nemluvě o tom, že to taky tak úplně nezní jako splnění daného zadání ...
>
> K.
> _______________________________________________
> talk-cz mailing list
> talk-cz na openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/d7c0e8e9/attachment-0001.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image.png
Type: image/png
Size: 157301 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/d7c0e8e9/attachment-0001.png>
Dne 08.07.2024 v 12:29 Jan Martinec napsal(a):
zobrazit citaci
>
> No to dělá právě to Mapillary. Už roky, Jen se tomu neříkalo "AI", ale
> "sign detection," a v JOSM je k tomu i vrstva, která zobrazuje
> konkrétně ty detekovaný značky.
> Stačilo by si vylistovat z overpassu silnice, kde není zadaná rychlost
> (což teda - je vůbec třeba specifikovat? Většina silniční sítě nemá
> místní úpravu rychlosti, neb tam není potřeba).
Cus,
kdyz si to zbezne natuknes, zjistis, ze 99% tech dat je zcela knicemu.
Jsou tam letity data napriklad z ruznych omezeni, s prehledem to bere
treba znaceni ze soubezne trate a podobne. Tudiz je to prakticky
nepouzitelne, natoz automaticky. A presne stejny problem budou mit zcela
libovolna data.
BTW: A presne stejny problem ma ta vopicarna co je povina do aut, ze to
znacky detekuje jak kdy jak kde, a predevsim to nemuze nikdy fungovat v
situaci, kdy je znaceni nekompletni, coz je u nas vzdy.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240708/7c00226d/attachment.htm>« zpět na výpis měsíce