[Talk-cz] (Pro me) zajimava diskuse na tema ozvucene prechody prozrakove postizene
Vlákno 30.1. - 17.4.2024, počet zpráv: 8
Ahoj, všem,
podařilo se mi odstartovat na
https://community.openstreetmap.org/t/radio-operated-traffic-signals-sound/106156
velmi zajímavou diskusi nad tématem, jak mapovat a tagovat ozvučené
prřechosdy pro zrakově postižené.
Dověděl jsem se díky tomu, jak to vypadá např. ve Francii ...
Koho by to zajímalo, díky za návštěvu, případně další názor.
Miloš
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240130/8002b17c/attachment.htm>
Ahoj, všem,
podařilo se mi odstartovat na
https://community.openstreetmap.org/t/radio
-operated-traffic-signals-sound/106156
velmi zajímavou diskusi nad tématem, jak mapovat a tagovat ozvučené
prřechosdy pro zrakově postižené.
Dověděl jsem se díky tomu, jak to vypadá např. ve Francii ...
Koho by to zajímalo, díky za návštěvu, případně další názor.
Miloš
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240415/ffdd34d9/attachment.htm>
Dobrý den p. Šmíde,
narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké popisujete ve
Vašem příspěvku. Link je tady:
https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
Tomas_J
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240415/5ff5ed14/attachment.htm>
Ahoj, Tome,
díky moc, už jsem jim napsal, to se může hodit. Rád s nimi navážu
spolupráci.
Miloš
po 15. 4. 2024 v 12:47 odesílatel Tomas Jancovic <jancovic.tomas na gmail.com>
napsal:
zobrazit citaci
> Dobrý den p. Šmíde,
>
> narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké popisujete ve
> Vašem příspěvku. Link je tady:
> https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
>
> Tomas_J
>
>
> Re:
>
> Message: 2
> Date: Tue, 30 Jan 2024 08:56:25 +0100
> From: Miloš Šmíd <xxx @gmail.com <smid.milos na gmail.com>>
> To: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org>
> Subject: [talk-cz] (Pro me) zajimava diskuse na tema ozvucene prechody
> pro zrakove postizene
> Message-ID:
> <CAJsVWizf=NRjq=
> z4Web9766nttNcFU6Us7HZJjiumPnCSS1ZSQ na mail.gmail.com>
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
>
> Ahoj, všem,
> podařilo se mi odstartovat na
> https://community.openstreetmap.org/t/radio
> -operated-traffic-signals-sound/106156
> velmi zajímavou diskusi nad tématem, jak mapovat a tagovat ozvučené
> prřechosdy pro zrakově postižené.
> Dověděl jsem se díky tomu, jak to vypadá např. ve Francii ...
> Koho by to zajímalo, díky za návštěvu, případně další názor.
> Miloš
> _______________________________________________
> talk-cz mailing list
> talk-cz na openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240416/26bd61c4/attachment.htm>
Ahoj Milosi,
pripadne muzes psat i primo mne (pokud by byla anglictina problem),
ucastnim se te aktivity (s Tomaszem se zname z moderovani matrixu).
Psal jsem do OSMCZ chatu, ale nevim, jestli ses nakonec pres discord
prihlasil a videl.
Idea je, az nas bude aspon 10, naplanovat naky spolecny aktivity a
posunout to dale.
mahdi
Miloš Šmíd wrote:
zobrazit citaci
> Ahoj, Tome,
> díky moc, už jsem jim napsal, to se může hodit. Rád s nimi navážu
> spolupráci.
> Miloš
>
> po 15. 4. 2024 v 12:47 odesílatel Tomas Jancovic
> <jancovic.tomas na gmail.com <mailto:jancovic.tomas na gmail.com>> napsal:
>
> Dobrý den p. Šmíde,
>
> narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké
> popisujete ve Vašem příspěvku. Link je tady:
> https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
>
> Tomas_J
>
>
> Re:
>
Ahoj, Tome,
ještě nějaké poznámky k
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Bkil/OSM_accessibility_initiative
Píše se tam např. o tom, že je důležitý tag okrasné květináče - ten se dá
buď bílou holí vyhmatat, slabozraký ho zpravidla vidí, pokud si ho všimne,
vodící pes ho obejde,
ale víš, co vadí nevidomým víc? Ta pitomá reklammní áčka, něco, co se může
převrhnout a my přes to můžeme spadnout.
Bohužel tohle se mapovat nedá, protože jednou tam reklamní áčko je, jindy
ne.
Stejně nebezpečné jsou však ohraničené i neohraničené restaurační
zahrádky!!! a ty už bývají dost tridiční, alespoň třeba v sezoně.
QR kód - ne že by to vůbec nešlo využít, ale nevidomý by musel přesně vědět
o jeho umístění, což je problém.
Pólové napínaací kabely a sloupek
nevím, nesetkal jsem se nikdy s ničím podobným, ale může to být nebezpečné.
Nebezpečné jsou ale pro nás ohraničené výkopy - třeba jen mobilním
zábradlím. Kamarád tam spadl a přišel o zbytek zraku, protože si vypíchl
oko o nějaký drát.
Výstupek poklopu šachty
cover:max_height
<https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Key:cover:max_height&action=edit&redlink=1>
=-0,01;0;0,01
<https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Tag:cover:max_height%3D-0.01;0;0.01&action=edit&redlink=1>
sem bych zahrnul i cesty se zpomalovači rychloasti - takové ty hrby, mohou
být i z dláždění, bývají na silnici, ale někdy na těchto cestách není ani
chodník.
Zábradlí u schodů - důležité, informace, zda vede po celé délce schodiště a
na které straně v kterém směru je instalováno.
K Poznámkám k rozhovoru:
pro sestavení dobrého itineráře cesty je důležité si všímat (mapovat?)
přirozené vodící linie - zídky, trávník, dům, ohrada ...
V těch poznámikách je hodně věcí - nevím, jestli by se to vyplatilo mapovat.
Ještě mě napadají - vedle těch reklamních áček - jsou dost nebezpečné
parkovače kol (a vůbec pohozená kola na cestách, ale s tím nic nenaděláme -
leč bylo už více úrazů, bohužel).
Důležitá informace je třeba vonící hospoda - typicky různá, takže stačí, že
bude navigace informovat, že procházíme kolem hospody/resstaurace, event.
driogerie, cukrárny ...
Některé další věcí by se daly hodně diskutovat - chápu, že je to soupis.
Mohu dodat weby, kde se vysvětlují různé bezbariérovosti a pomůcky.
SONS (Sjednocená organizace mnevidomých) má oddělení Bariér, které se
věnuje metodice odstraňování bairér a pak Navigační centrum, které
sestavuje třeba itineráře cesta pro nevidomé (placená služby a ne příliš
využívaná), spíše tam tuším dnes už pracují sami zrakově postižení.
Zatím všechno. Díky a napiš, co ty na to? Dotazy rád zodpovím.
Miloš
po 15. 4. 2024 v 12:47 odesílatel Tomas Jancovic <jancovic.tomas na gmail.com>
napsal:
zobrazit citaci
> Dobrý den p. Šmíde,
>
> narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké popisujete ve
> Vašem příspěvku. Link je tady:
> https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
>
> Tomas_J
>
>
> Re:
>
> Message: 2
> Date: Tue, 30 Jan 2024 08:56:25 +0100
> From: Miloš Šmíd <xxx @gmail.com <smid.milos na gmail.com>>
> To: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org>
> Subject: [talk-cz] (Pro me) zajimava diskuse na tema ozvucene prechody
> pro zrakove postizene
> Message-ID:
> <CAJsVWizf=NRjq=
> z4Web9766nttNcFU6Us7HZJjiumPnCSS1ZSQ na mail.gmail.com>
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
>
> Ahoj, všem,
> podařilo se mi odstartovat na
> https://community.openstreetmap.org/t/radio
> -operated-traffic-signals-sound/106156
> velmi zajímavou diskusi nad tématem, jak mapovat a tagovat ozvučené
> prřechosdy pro zrakově postižené.
> Dověděl jsem se díky tomu, jak to vypadá např. ve Francii ...
> Koho by to zajímalo, díky za návštěvu, případně další názor.
> Miloš
> _______________________________________________
> talk-cz mailing list
> talk-cz na openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240416/c5999d18/attachment.htm>Ahoj, Tome,
ještě nějaké poznámky k
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Bkil/OSM_accessibility initiative
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Bkil/OSM_accessibility_initiative>
Píše se tam např. o tom, že je důležitý tag okrasné květináče - ten se dá
buď bílou holí vyhmatat, slabozraký ho zpravidla vidí, pokud si ho všimne,
vodící pes ho obejde,
ale víš, co vadí nevidomým víc? Ta pitomá reklammní áčka, něco, co se může
převrhnout a my přes to můžeme spadnout.
Bohužel tohle se mapovat nedá, protože jednou tam reklamní áčko je, jindy
ne.
Stejně nebezpečné jsou však ohraničené i neohraničené restaurační
zahrádky!!! a ty už bývají dost tridiční, alespoň třeba v sezoně.
QR kód - ne že by to vůbec nešlo využít, ale nevidomý by musel přesně vědět
o jeho umístění, což je problém.
Pólové napínaací kabely a sloupek
nevím, nesetkal jsem se nikdy s ničím podobným, ale může to být nebezpečné.
Nebezpečné jsou ale pro nás ohraničené výkopy - třeba jen mobilním
zábradlím. Kamarád tam spadl a přišel o zbytek zraku, protože si vypíchl
oko o nějaký drát.
Výstupek poklopu šachty
cover:max_height
<
https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Key:cover:max_height&action=edit&redlink=1
zobrazit citaci
>
=-0,01;0;0,01
<
https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Tag:cover:max_height%3D-0.01;0;0.01&action=edit&redlink=1
zobrazit citaci
>
sem bych zahrnul i cesty se zpomalovači rychloasti - takové ty hrby, mohou
být i z dláždění, bývají na silnici, ale někdy na těchto cestách není ani
chodník.
Zábradlí u schodů - důležité, informace, zda vede po celé délce schodiště a
na které straně v kterém směru je instalováno.
K Poznámkám k rozhovoru:
pro sestavení dobrého itineráře cesty je důležité si všímat (mapovat?)
přirozené vodící linie - zídky, trávník, dům, ohrada ...
V těch poznámikách je hodně věcí - nevím, jestli by se to vyplatilo mapovat.
Ještě mě napadají - vedle těch reklamních áček - jsou dost nebezpečné
parkovače kol (a vůbec pohozená kola na cestách, ale s tím nic nenaděláme -
leč bylo už více úrazů, bohužel).
Důležitá informace je třeba vonící hospoda - typicky různá, takže stačí, že
bude navigace informovat, že procházíme kolem hospody/resstaurace, event.
driogerie, cukrárny ...
Některé další věcí by se daly hodně diskutovat - chápu, že je to soupis.
Mohu dodat weby, kde se vysvětlují různé bezbariérovosti a pomůcky.
SONS (Sjednocená organizace mnevidomých) má oddělení Bariér, které se
věnuje metodice odstraňování bairér a pak Navigační centrum, které
sestavuje třeba itineráře cesta pro nevidomé (placená služby a ne příliš
využívaná), spíše tam tuším dnes už pracují sami zrakově postižení.
Zatím všechno. Díky a napiš, co ty na to? Dotazy rád zodpovím.
Miloš
On Mon, Apr 15, 2024 at 1:07?PM Tomas Jancovic <jancovic.tomas na gmail.com>
wrote:
zobrazit citaci
> Dobrý den p. Šmíde,
>
> narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké popisujete ve
> Vašem příspěvku. Link je tady:
> https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
>
> Tomas_J
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240416/a607eab4/attachment-0001.htm>
Ahoj, všem,
kolik a které tagy chybí jsem si uvědomil, když jsem se seznámil se Street
Complete. Napsal jsem jim a na jejich i Vaše doporučení na příslušné
stránce zkusil navrhnout pár nových tagů, týkaly se přechodů se světelnou
signalizací - snažil jsem se objasnit, že dnes se už přechází z celodenního
zvukového signálu, který ruší, na signál pro chodce na vyžádání (vymyslel
jsem, že by se tag mohl jmenovat třeba on demand) ... přechody jsem
myšlím docela hodně teď rozebral na stránce iniciativy. Bohužel myslím, že
návrhy zapadly, takže až bychom se domluvili na dalších tagách, tak by to
asi chtělo nějak více tlačit na to, aby se tagy přijaly.
Co je aplikace Vespucci? - něco jako Street Complete - pořád jsem ještě
nováček.
Na stránce iniciativy je plno nápadů, ale přesně to, co píše Tomáš, jsem si
včera uvědomoval a říkal: málo koho napadne, aby zaznamenal, že je chodník
šikmý nebo jak je široký a vlastně to ani není důležité. Stejně tak si
vidomí lidé myslím, že pro nevidomého je důležitý počet schodů - vůbec ne,
ale označení prvního a posledního schodu nebo že jde o víceramenné
schodiště už důležité je. Důležitá je třeba informace, zaboč doprava pod
úhlem 45 stupňů, používá se 45 doprava, 90, 45 doleva, 180 stupňů a nebo
hodiny (3, 6, 9, 12).
Věci, které se v prostoru mění, nemá smysl mapovat - jednou tam jsou,
podruhé ne - leda, že by někdo hlídal nějaké stavební práce v místě, kudy
chodí někdo, kdo určitě používá navigaci, která využívá OSM nebo přímo OSM.
To platí třeba i o uzavírkách cest.
Některé věci jako zvukové majáčky na budovách nebo aktivace zvukové
signalizace na semaforech nemohou běžní mapéři zmapovat, protože nemají
vysílačku VPN. Data od firem, které tato zařízení instalují (v Praze TSK),
se většinou (na Brněnsku je mají) získat nedají. U přechodů se semafory se
už stává zcela běžnou praxí, že je on_demand, stejně tak podle stavebního
zákona jsou před přechody nebo na místech, která jsou nebezpečná taktilní
dlažba - to jsou ty varovné a signální pásy. Možná to už ani není třeba
tagovat, tak běžná praxe to už je, ve městech i na venkově. Tohohle si
můžete všimnout samil. Není potřeba rozlišovat, co je varovný a co signální
pás. Dalžba to také nerozlišuje. Jsou to technikálie, kam a jak to
vydlaždičkovat.
Pak tu jsou třeba ozvučené bankomaty - ČSOB a České spořitelny - u těch by
se dalo klidně, pokud to jde, distribuovat nějaký tag hromadně ke všem, že
jde o ozvučený bankomat. Jak to funguje? Nevidomý přijde k bankomatu a
zastrčí do zdířky sluchátko a poslouchá instrukce. Bohužel z některých
moderních bankomatů se začínají vytrácet hw tlačítka a nahrazují je
dotyková tlačítka na obrazovce. Taky problém - nevím, jestli to je u těchto
bank.
Ještě jsem zapomněl při výčtu různých objektů, o kterých jsem Tomášovi
psal, na ozvučené informační odjezdové tabule, říká se jim také chytré
tabule - jsou buď na vlakových nádraží nebo na autobusových terminálech
nebo ty jednodušší na zastávkách autobusů. O nich vím z Olomouckého kraje a
částečně o těch pražských a některých dalších - v Brně na hl. n..
Taky by mohly být zmapovány a také patří k objektům, které bez VPN
vysílačky nezmapujete. Rád pomohu ...
Co se týče aplikací a práce s OSM:
Nevidomí dnes buď využívají GoogleMaps a to tak, že zadají pěší nebo
kombinovaný přesun z místa A do místa B, GoogleMaps nejsou úplně
nejvhodnější mapy pro pěší navigaci. Google preferuje jízdu autem,, žije z
toho, že si firma zviditelní sídlo na mapě. Někteří používají, včetně mě
jako slabozrakého, nejradši Mapy.cz . Povědomí o Open Street Maps je malé.
Možná takové, že některé speciální aplikace jako je chilské Lazarello,
Blind Square (iOS v iPhonech, placená) nebo Seeing Assistant Move využívají
data z OSM. Poslední aplikace je polská a zatím se celkem vyvíjí, je na ní
ještě hodně co dělat, některé věci nefungují ... Vymýšlet další aplikaci -
to je náročné a myslím, že takový cíl si ani dávat nemůžeme, spíše se
snažit oslovit vývojáře funkčních aplikací, aby případné nové tagy ve svých
navigacích prezentovaly, resp. ty informace z tagů při sestavování tras
těmi navigacemi. V těch speciálních aplikacích nejde jen o to, že se najde
trasa z místa A do místa B, ale pokud byste si třeba zkusili nainstalovat
Seeing Assistant Move, zjistíte, že tam jde např. o to, aby si sám nevidomý
dokázal zaznamenat trasu, aby se mu sestavila i v opačném směru, aby si
mohl naimportovat připravenou sadu - databázi bodů, které ho zajímají
(mapováním těch zájmových bodů se trochu zabývám), aby zjistil, kde
aktuálně je a co je v jeho okolí - třeba podle ciferníku hodin - co je na
dvanáctce, na trojce, šestce, který směrem jde - pro slabozraké, aby to
ukázalo na mapě (to zatím moc nefunguje, možná by pomohla spolupráce OSM a
té firmy). Taková aplikace musí být přístupná, měla by fungovat na iOS i na
Androidu - každý má něco jiného, nevidomí zatím preferují spíše iPhony,
přístupnost se dost proměňuje - přijde nová verze operačního systému, jiný
typ mobilu a můžete začít skoro znovu. Je to sebevražedný, když se někdo
rozhodne něco takového tvořit - musí za to být placen, aplikace musí být
buď placená a nebo její vývoj musí být něčím sponzorován.
Co bychom si ale mohli vytknout za cíl kromě propagace OSM je možnost
nastavení vyhledání trasy v naší aplikaci OSM v mobilech nebo na webu s
možností nastavení filtrace třeba pro nevidomé nebo slabozraké s
upozorňováním podle toho, co si zaškrtnou - např. chci být informován,
pokud budou na cestě schody - ve výpisu itineráře se objeví místo, kde jsou
schody - možná, že to už dneska umí, přiznám se, že ani já jsem si ještě
mockrát popis trasy v OSM neudělal. I toto prostředí by mělo být přístupné
screen readerům (čtečkám obrazovky. technologii TTS - text to speech) -
Talkback v Androidu, VoiceOver v iOS, případně možnost vyexportovat do txt
s možností zasdílet do nějaké další aplikace.
Nebo pro vozíčkáře, kterým by OSM vyhledala jen bezbariérové trasy.
Teď mě ještě napadá - umí OSM zadávání místa A a místa B i hlasově? Na
dotykáčích se nám dost špatně píše, zláště v terénu.
A poslední myšlenka - jak jsem zjistil, jinak se řeší bezbariérovost u nás,
jinak třeba v Maďarsku, což nevadí, ale musíme to respektovat a možná se z
toho dá i poučit.
Ještě jednou díky a jsem v tomto smyslu k dispozici této věci pomoci a
děkuji i všem, kdo by v tomhle pomoci chtěli.
Pěkný den přeje Miloš
út 16. 4. 2024 v 23:16 odesílatel Tomas Jancovic <jancovic.tomas na gmail.com>
napsal:
zobrazit citaci
> Zdravim.
>
> Obecne asi plati, ze mnoho z nas ma vetsi motivaci mapovat v OSM objekty a
> jevy o ktere se zajima nebo s nima prichazi do styku a vyuziva je v realnem
> zivote. Z tohoto pohledu prichazeji, zel, nektere mene pocetne skupiny
> uzivatelu zkratka. Male zamysleni za mne: pro vetsi rozsireni a
> vyuzitelnost OSM pro slabozrake a nevidome by pomohlo aby:
>
> a./ pro veci, o kterych pisete nize existovaly tagy standardne popsane ve
> wiki. Bez toho je nikdo mapovat nebude. Skupina kolem OSM accessibility
> initiative mi prijde jako spravne misto pro definovani tagu a taky jejich
> protlaceni do dokumentace ve wiki. Dovolim si tvrdit, ze vetsina beznych
> maperu nema ani sajn s cim a jak se slabozraci a nevidomi potykaji. Nektere
> jevy z nize popsanych si umim v mape predstavit, jine, hlavne ty docasne,
> asi spis ne. Kazdopadne ve skupine OSM accessibility initiative by mohl
> vzniknout konsezus nad tim, co jeste do OSM patri a co je uz prilis
> nestale nebo lokalne pro mapovani.
> b./ pokud uz tagy mame definovane, tak je dulezite, aby se dostaly do
> obecne rozsirenych aplikaci, ktere slouzi pro mapovani v terenu (typu
> Street complete, predvolby v Vespucci a pod.), aby usnadnili maperum jejich
> zaznamenavani do mapy v terenu. Pokud existuji v CR/SR zdroje pro mapovani
> 'od stola', pak by s jejich importem do map pomohla tato diskusni skupina
> talk-cz*openstreetmap resp. jeji slovensky ekvivalent.
> c./ probehla obecna osveta cz/sk maperu pro zaznamenavani tagu tykajicich
> se accessibility - ja osobne a urcite sposta dalsich maperu si neuvedomuje
> co je dulezite pro jednotlive skupiny uzivatelu, kterych potreby detailne
> neznam. Mozna by pomohla podstranka na ceske a slovenske wiki, kde by byly
> z lokalneho pohledu popsane objekty, ktere ma pro slabozrake a nevidome
> smysl mapovat a vysvetleno proc a jak.
> d./ vyvoj aplikaci primo urcenych pro slabozrake a nevidome - tady mi
> prijde zase jako dobry zacatek spoluprace s OSM accessibility initiative
>
> Kazdopadne mi pro cele prijde jako obrovsky balvan prace do budoucna. Ja
> sam jsem zacal alespon tim, ze uz v Street complete neskryvam accessibility
> tagy a poctivo je vyplnuju vsude kde na prvky pro slabozrake nebo
> nevidome narazim. Zel, motivace pro vic intenzivni praci v teto oblasti mi
> chybi.
>
> Tomas_J
>
>
> re:
>
> Message: 1
> Date: Tue, 16 Apr 2024 15:22:26 +0200
> From: Miloš Šmíd <smid.milos na gmail.com>
> To: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org>
> Subject: Re: [talk-cz] (Pro me) zajimava diskuse na tema ozvucene
> prechody pro zrakove postizene
> Message-ID:
> <
> CAJsVWizaibe5nOEs+kU_dDAy8EY7o+_qmXZONOpgJnZBasgwwg na mail.gmail.com>
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
>
> Ahoj, Tome,
> ještě nějaké poznámky k
> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Bkil/OSM_accessibility initiative
> <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Bkil/OSM_accessibility_initiative>
> Píše se tam např. o tom, že je důležitý tag okrasné květináče - ten se dá
> buď bílou holí vyhmatat, slabozraký ho zpravidla vidí, pokud si ho všimne,
> vodící pes ho obejde,
> ale víš, co vadí nevidomým víc? Ta pitomá reklammní áčka, něco, co se může
> převrhnout a my přes to můžeme spadnout.
> Bohužel tohle se mapovat nedá, protože jednou tam reklamní áčko je, jindy
> ne.
> Stejně nebezpečné jsou však ohraničené i neohraničené restaurační
> zahrádky!!! a ty už bývají dost tridiční, alespoň třeba v sezoně.
>
> QR kód - ne že by to vůbec nešlo využít, ale nevidomý by musel přesně vědět
> o jeho umístění, což je problém.
>
> Pólové napínaací kabely a sloupek
> nevím, nesetkal jsem se nikdy s ničím podobným, ale může to být nebezpečné.
> Nebezpečné jsou ale pro nás ohraničené výkopy - třeba jen mobilním
> zábradlím. Kamarád tam spadl a přišel o zbytek zraku, protože si vypíchl
> oko o nějaký drát.
>
> Výstupek poklopu šachty
> cover:max_height
> <
> https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Key:cover:max_height&action=edit&redlink=1
> >
> =-0,01;0;0,01
> <
> https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Tag:cover:max_height%3D-0.01;0;0.01&action=edit&redlink=1
> >
> sem bych zahrnul i cesty se zpomalovači rychloasti - takové ty hrby, mohou
> být i z dláždění, bývají na silnici, ale někdy na těchto cestách není ani
> chodník.
>
> Zábradlí u schodů - důležité, informace, zda vede po celé délce schodiště a
> na které straně v kterém směru je instalováno.
>
> K Poznámkám k rozhovoru:
> pro sestavení dobrého itineráře cesty je důležité si všímat (mapovat?)
> přirozené vodící linie - zídky, trávník, dům, ohrada ...
>
> V těch poznámikách je hodně věcí - nevím, jestli by se to vyplatilo
> mapovat.
> Ještě mě napadají - vedle těch reklamních áček - jsou dost nebezpečné
> parkovače kol (a vůbec pohozená kola na cestách, ale s tím nic nenaděláme -
> leč bylo už více úrazů, bohužel).
> Důležitá informace je třeba vonící hospoda - typicky různá, takže stačí, že
> bude navigace informovat, že procházíme kolem hospody/resstaurace, event.
> driogerie, cukrárny ...
>
> Některé další věcí by se daly hodně diskutovat - chápu, že je to soupis.
> Mohu dodat weby, kde se vysvětlují různé bezbariérovosti a pomůcky.
> SONS (Sjednocená organizace mnevidomých) má oddělení Bariér, které se
> věnuje metodice odstraňování bairér a pak Navigační centrum, které
> sestavuje třeba itineráře cesta pro nevidomé (placená služby a ne příliš
> využívaná), spíše tam tuším dnes už pracují sami zrakově postižení.
>
> Zatím všechno. Díky a napiš, co ty na to? Dotazy rád zodpovím.
> Miloš
>
>
>
> On Mon, Apr 15, 2024 at 1:07?PM Tomas Jancovic <jancovic.tomas na gmail.com>
> wrote:
>
>> Dobrý den p. Šmíde,
>>
>> narazil jsem na iniciativu, která řeší podobné problémy jaké popisujete
>> ve Vašem příspěvku. Link je tady:
>> https://www.openstreetmap.org/user/bkil/diary/403839
>>
>> Tomas_J
>>
> _______________________________________________
> talk-cz mailing list
> talk-cz na openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20240417/d6d5c43b/attachment-0001.htm>« zpět na výpis měsíce