« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Dotazy začátečníka #1

Vlákno 3.9. - 7.10.2009, počet zpráv: 46


3.9.2009 10:42:10 (#1)
gravatar

Pavel Zbytovský

<mail at zby.cz>
53
Omylem jsem to poslal z nepřihlášeného mailu, tak jsem se divil, že mi nikdo neodpovídá :)
---------- Forwarded message ---------- From: Pavel Zbytovský <omyl> Date: 2009/8/28 Subject: Dotazy začátečníka #1 To: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> Ahoj, začal jsem předevčírem s tvorbou mapy a mám spoustu otázek :) 1) Jak znázronit restauraci s veknovní zahrádkou? Tady je trochu problém jak říct, že amenity=restaurant a amenity=biergarten je stejné zařízení a tudíž by měly sdílet název, apod.? můj pokus: http://osm.org/go/0J0PVACmD-- 2) Když tvořím nějakou amenity jako area, tak nemá ikonku (škola, parkoviště, restaurace), mám to řešit přidáním ještě ikonky navrch (hackování rendereru mapnik) nebo počkat až bude renderer časem zobrazovat ikonky nad areama automaticky? 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a ne podle mapnik-rendereru, ne? Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš názor? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tunnel 4) Jak kreslit rozsáhlejší křižovatky, dělat jednotlivé /jednosměrné/ cesty podle reálu, nebo nechat jen schéma? Možná by stačilo použít relations a nastavit zakáz odbočování... ? Řekl bych, že pro případné routování auto navigací je lepší mít samostatné cesty... http://www.zby.cz/scr/silnice_schema-real.png Tohle trošku souvisí i s tím, jak znázorňovat větší vyasfaltovanou plochu na křižovatce - v OSM datech to jsou prostě jen ways a ty jsou stejně široké, tudíš neodpovídající reálu. 5) Na českých Map features jsem chtěl přeložit z angličtiny část s Adresama, bohužel wiki stránka mi nejde uložit, vyskočí mi hláška proxyserveru "Read timeout". Pochubuji, že by Firefox3 neuměl 32kb post-dat..? Děje se vám to také? 6) Jak je to se zastávkami tramvaje, když jsou v obou směrech mapovat obě? s příznakem směru? 7) Changeset comments v češtině nebo aj? 8) lze nějak v JOSMu schovat dočasně objekt (ty hranice katastrů mě nezajímají ani na mapě) :-/ Díky mockrát, Zdravím, Pavel (OSM#: zby-cz) ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090903/0881f479/attachment.html>

3.9.2009 11:47:25 (#2)
gravatar

MP

<singularita at gmail.com>
306
zobrazit citaci
> 2) Když tvořím nějakou amenity jako area, tak nemá ikonku (škola, > parkoviště, restaurace), mám to řešit přidáním ještě ikonky navrch > (hackování rendereru mapnik) nebo počkat až bude renderer časem zobrazovat > ikonky nad areama automaticky?
Ne. Nepridavat ikonky, to by pak vedlo k tomu, ze az renderer zacne zobrazovat ikonky nad areama (mam pocit ze u nekterych area to uz dela) tak by tam byly ikonky hned dve, zobrazit citaci
> 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel > je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v > posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít > tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a > ne podle mapnik-rendereru, ne? Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované > jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš > názor?
U nekterych viaduktu, napr. v Libni, ktere jsou delsi (maji vice koleji) jde technicky o most (na to aby tam mohlo byt neco vrtaneho je tam mezi stropem dole a zemi nahore moc mala vrstva), ale vypada to jako tunel: http://osm.org/go/0J0yAQaEy-- Pokud je "uvnitr zespoda" uz osvetleni (pokud je nahore vice koleji a dole pod viaduktem je tak vlastne vicemene tunel, i kdyz ne vrtany), tak bych tagoval uz jako tunel, jinak jako most. zobrazit citaci
> 6) Jak je to se zastávkami tramvaje, když jsou v obou směrech mapovat obě? s > příznakem směru?
Ano, pokud nejsou primo naproti sobe, tak mapovat kazdou zvlast zobrazit citaci
> 7) Changeset comments v češtině nebo aj?
Nekteri pisou v CJ, nekteri v AJ ... IMHO je to pro editovani v ramci CR jedno :) zobrazit citaci
> 8) lze nějak v JOSMu schovat dočasně objekt (ty hranice katastrů mě > nezajímají ani na mapě) :-/
Bohuzel, pokud vim, tak to JOSM neumi.JOSM sice umi prepinat mezi jednotlivymi styly mappaintu a tak je mozne nechtene veci zobrazit nejakou nenapadnou barvou, nicmene porad na ne pujde klikat a manipulovat s nima. Martin

4.9.2009 09:57:45 (#3)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
zobrazit citaci
> 1) Jak znázronit restauraci s veknovní zahrádkou? Tady je trochu problém jak > říct, že amenity=restaurant a amenity=biergarten je stejné zařízení a tudíž > by měly sdílet název, apod.? > můj pokus: http://osm.org/go/0J0PVACmD--
*** pokud nahlednu na wiki, tak "biergarten" neni zpravidla to, co v CR zpravidla delaji hospody. Tj. pronajmou si verejnou plochu nebo otevrou dvorek za domem. zobrazit citaci
> 2) Když tvořím nějakou amenity jako area, tak nemá ikonku (škola, > parkoviště, restaurace), mám to řešit přidáním ještě ikonky navrch > (hackování rendereru mapnik) nebo počkat až bude renderer časem zobrazovat > ikonky nad areama automaticky?
*** jen area, jednou si ty renderery snad vyradi zobrazit citaci
> 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel > je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v > posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít > tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a > ne podle mapnik-rendereru, ne?  Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované > jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš > názor? > http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tunnel
*** tomuhle vubec nerozumim, proste: tunel je jen tunel most, viadukt, akvadukt, estakada je bridge (kdysi se jeste davaly nejake feature k nodum mostu, ale to uz se dnes asi nedela) zobrazit citaci
> 4) Jak kreslit rozsáhlejší křižovatky, dělat jednotlivé /jednosměrné/ cesty > podle reálu, nebo nechat jen schéma? Možná by stačilo použít relations a > nastavit zakáz odbočování... ? > Řekl bych, že pro případné routování auto navigací je lepší mít samostatné > cesty... > http://www.zby.cz/scr/silnice_schema-real.png > Tohle trošku souvisí i s tím, jak znázorňovat větší vyasfaltovanou plochu na > křižovatce - v OSM datech to jsou prostě jen ways a ty jsou stejně široké, > tudíš neodpovídající reálu.
*** v OSM generalizujeme obraz realneho sveta: komunikace reprezentuji v ose objektu vedene linie. Tedy: a) plochy se pouzivaji jen na namesti (pedestrian) b) odbocovaci ramena krizovatky je mozno vykreslit tak jak mate v odkazovanem obrazku. zvlaste je to zadouci u mimourovnovych krizovatek nebo bypassu okruznich krizovatek c) restrikce, pro pohyb, ktery by mohl byt routingem proveden, byt neni v realu mozny, je mozno doplnit. Byl bych opatrny pouzivat restrikce u kazde krizovatky. zobrazit citaci
> 5) Na českých Map features jsem chtěl přeložit z angličtiny část s Adresama, > bohužel wiki stránka mi nejde uložit, vyskočí mi hláška proxyserveru "Read > timeout". Pochubuji, že by Firefox3 neuměl 32kb post-dat..? Děje se vám to > také?
*** Ano stava, a) mrkni na history stranky mozna uz se to ulozilo, b) zkus mene frekventovanou dobu c) vytrvej zobrazit citaci
> 6) Jak je to se zastávkami tramvaje, když jsou v obou směrech mapovat obě? s > příznakem směru?
*** doufam ze to nahradi nejaka inovace, protoze to vypada divne (jak v modelu, tak v mape)) zobrazit citaci
> 7) Changeset comments v češtině nebo aj?
*** asi jedno zobrazit citaci
> 8) lze nějak v JOSMu schovat dočasně objekt (ty hranice katastrů mě > nezajímají ani na mapě) :-/
*** take me admin. hranice v JOSM a casto i v mape vadi. A taky nevim jak na to. ha hanoj

4.9.2009 10:24:19 (#4)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
252 1065
2009/9/4 hanoj <ehanoj na gmail.com>: zobrazit citaci
>> 1) Jak znázronit restauraci s veknovní zahrádkou? Tady je trochu problém jak >> říct, že amenity=restaurant a amenity=biergarten je stejné zařízení a tudíž >> by měly sdílet název, apod.? >> můj pokus: http://osm.org/go/0J0PVACmD-- > *** pokud nahlednu na wiki, tak "biergarten" neni zpravidla to, co v > CR zpravidla delaji hospody. Tj. pronajmou si verejnou plochu nebo > otevrou dvorek za domem.
Určitě. Nemyslím, že by biergarten byla „venkovní zahrádka restaurace“ (která navíc často funguje třeba jen v letních měsících). Jako biergarten jsem otagoval např. Pivní stan na Strašnické (viz např. http://www.facebook.com/photo.php?pid=30041977&op=1&o=all&view=all&subj=61918482224&aid=-1&oid=61918482224&id=1416334261). Tagovat zvlášť to, že jedna část restaurace je pod střechou a druhá ne, IMHO do OSM nepatří, to bychom už rovnou mohli tagovat, kde mají záchodky a kde pípu. :-) zobrazit citaci
>> 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel >> je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v >> posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít >> tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a >> ne podle mapnik-rendereru, ne?  Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované >> jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš >> názor? >> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tunnel > *** tomuhle vubec nerozumim, proste: >  tunel je jen tunel >  most, viadukt, akvadukt, estakada je bridge (kdysi se jeste davaly > nejake feature k nodum mostu, ale to uz se dnes asi nedela)
O tomhle už jsem taky přemejšlel, když jsem před nějakou dobou viděl http://osm.org/go/0J0lmEIoY-- zobrazit citaci
>> 5) Na českých Map features jsem chtěl přeložit z angličtiny část s Adresama, >> bohužel wiki stránka mi nejde uložit, vyskočí mi hláška proxyserveru "Read >> timeout". Pochubuji, že by Firefox3 neuměl 32kb post-dat..? Děje se vám to >> také?
To se občas stává u komplikovaných stránek, ale zpravidla to znamená jen to, že nestíhá novou verzi stránky vyrenderovat – editace byla uložena, ale nestíhá se načíst ta nová verze. Při pohledu do historie se pak zjistí, že už tam změny jsou. (V tomhle případě ovšem patrně ne… http://wiki.openstreetmap.org/index.php?title=Cz:Map_Features&action=history) zobrazit citaci
>> 6) Jak je to se zastávkami tramvaje, když jsou v obou směrech mapovat obě? s >> příznakem směru? > *** doufam ze to nahradi nejaka inovace, protoze to vypada divne (jak > v modelu, tak v mape))
To se týká i autobusových zastávek – pořád myslím existují dva pohledy, kam správně patří příslušný node atd. -- Petr Kadlec / Mormegil

4.9.2009 12:28:19 (#5)
gravatar

Jakub Sýkora

<kubajz at kbx.cz>
618
Ta situace na http://osm.org/go/0J0lmEIoY je opravdu legracni. Supluje to nemoznost jednoho mostniho telesa pro vice trati tim, ze je pod tim tunel. Kdyby tam chybelo mostni teleso, dalo by se s tim souhlasit (dira v zemi vylozena betonem a nahore na travniku polozene koleje. Ale pokud je to most s mostovkou, tak by spravne mely lezet ty koleje na moste. Prozatim ale spolecna mostovka nejde. Nicmene az budu mit chvilku, tak to predelam, cimz autora asi dost nastvu :) K Petr Kadlec napsal(a): zobrazit citaci
> >>> 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel >>> je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v >>> posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít >>> tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a >>> ne podle mapnik-rendereru, ne? Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované >>> jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš >>> názor? >>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tunnel >>> >> *** tomuhle vubec nerozumim, proste: >> tunel je jen tunel >> most, viadukt, akvadukt, estakada je bridge (kdysi se jeste davaly >> nejake feature k nodum mostu, ale to uz se dnes asi nedela) >> > > O tomhle už jsem taky přemejšlel, když jsem před nějakou dobou viděl > http://osm.org/go/0J0lmEIoY-- > >

4.9.2009 01:39:11 (#6)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
zobrazit citaci
>>> 3) Kdy používat tunel a kdy most? Podle popisu na wiki to je jasné - tunel >>> je vyvrtaný; most položený přes něco pouze pro konkrétní cestu. Ale v >>> posledních pár větách dodávají, že při různém úhlu cest je lepší použít >>> tunel, protože se lépe renderuje. Přeci by se mělo taggovat podle reality a >>> ne podle mapnik-rendereru, ne?  Většina viaduktů na Praze 6 jsou tagované >>> jako tunely silnic vespod, přitom to jsou podle mě jasné mosty, jaký je váš >>> názor? >>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tunnel >> *** tomuhle vubec nerozumim, proste: >>  tunel je jen tunel >>  most, viadukt, akvadukt, estakada je bridge (kdysi se jeste davaly >> nejake feature k nodum mostu, ale to uz se dnes asi nedela) > > O tomhle už jsem taky přemejšlel, když jsem před nějakou dobou viděl > http://osm.org/go/0J0lmEIoY--
*** aaa, jsem pochopil podstatu dotazu na odkazovanem pripade. Nekomu se nechtelo hrat si s mosty udelal tunel... proto mam pochopeni. S tim jsem si spojil nejednoznacnou charakteristiku starych klenutych typu mostu bez rovne mostovky, ktere by nekdo mohl udelal jako tunely: http://www.chocen-litomysl.cz/prace-na-zeleznicni-trati-chocen-vysoke-myto-litomysl/2006-08-24-trat-018-zeleznicni-most-v-7-1-km-02.jpg ha hanoj

4.9.2009 09:29:12 (#7)
gravatar

MP

<singularita at gmail.com>
306
zobrazit citaci
> Ta situace na http://osm.org/go/0J0lmEIoY je opravdu legracni. Supluje > to nemoznost jednoho mostniho telesa pro vice trati tim, ze je pod tim > tunel. Kdyby tam chybelo mostni teleso, dalo by se s tim souhlasit (dira > v zemi vylozena betonem a nahore na travniku polozene koleje. Ale pokud > je to most s mostovkou, tak by spravne mely lezet ty koleje na moste. > > Prozatim ale spolecna mostovka nejde. Nicmene az budu mit chvilku, tak > to predelam, cimz autora asi dost nastvu :)
Mozna by stalo zkusit ji navrhnout na http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features a nejak se dohodnout jak by se to melo tagovat. A pak teprve to pripadne predelat v datech :) Ono to skoro i je tunel. Dalsi podobny jsou treba v Libni, na Prumyslove v Hostivari a jinde, kde zeleznicni most pres silnici ma tolik koleji, ze to pod tim vypada uz jako tunel (dlouha, osvetlena dira ...) Tunely sice byvaji razene nebo jinak vrtane, ale nekdy jsou stavene tak, ze se vyhrabe velka jama, postavi se steny, pres to se hodi nejaka betonova deska a pak se to zahrabe zase nejakou vrstvou hliny (treba i jen metr). IMHO tyhle "hodne siroke mosty" bych zatim tagoval jako tunel (dokavad se nevymysli jak rozumne tagovat spolecne mostovky), normalni viadukty bych tagoval jako most. Martin

4.9.2009 11:42:44 (#8)
gravatar

Pavel Zbytovský

<mail at zby.cz>
53
Díky vám za odpovědi! 1) S tou biergarten jsem měl spíše na mysli, jestli lze dát jednomu atributu více hodnot, třeba u source se to dělá střednkem, ale ten není strojově zpracovávaný. V tom konkrétním příkladu je myslím důležité označit, že tam je zahrádka, protože by to normálně člověka nenapadlo, že ta restaurace má vstup z obou stran a je docela vyhlášená i pro cyklisty. 2) area jsou tedy jasné 3) tunely také jasné 4) můžu tomu céčku rozumět tak, že lepší je spíše použít více cest (když tak vedou) než restrikcema? čím to? a,b) díky, ok zobrazit citaci
> 4) Jak kreslit rozsáhlejší křižovatky, dělat jednotlivé /jednosměrné/
cesty zobrazit citaci
> podle reálu, nebo nechat jen schéma? Možná by stačilo použít relations a > nastavit zakáz odbočování... ? > Řekl bych, že pro případné routování auto navigací je lepší mít samostatné > cesty... > http://www.zby.cz/scr/silnice_schema-real.png > Tohle trošku souvisí i s tím, jak znázorňovat větší vyasfaltovanou plochu
na zobrazit citaci
> křižovatce - v OSM datech to jsou prostě jen ways a ty jsou stejně široké, > tudíš neodpovídající reálu.
*** v OSM generalizujeme obraz realneho sveta: komunikace reprezentuji v ose objektu vedene linie. Tedy: a) plochy se pouzivaji jen na namesti (pedestrian) b) odbocovaci ramena krizovatky je mozno vykreslit tak jak mate v odkazovanem obrazku. zvlaste je to zadouci u mimourovnovych krizovatek nebo bypassu okruznich krizovatek c) restrikce, pro pohyb, ktery by mohl byt routingem proveden, byt neni v realu mozny, je mozno doplnit. Byl bych opatrny pouzivat restrikce u kazde krizovatky. 5) mě se tedy ta chyba na wiki/Cz:Map_features děje pořád, obávám se že se tam něco pokazilo. Teď jsem přesunul většinu těch bloků do českých šablon, jak to má německá verze, ale nedaří se mi to uložit, přestože už ukládám jen 10kb. Ty šablony to ukládalo okamžitě. Můžete někdo zkusit tu editaci provést - třeba bude mít větší štěstí, můj nový zdroják je tady (bacha UTF-8) www.zby.cz/scr/map_features.txt 6) tramvaje zatím tedy v obou směrech nemapovat, protože to nevypadá hezky? Ono podobný problém co se snad řeší je s těmi výlezy z metra, že? Tuším, že existuje node underground_exit, ale mapnik ho zdá se nerenderuje. Stejně jako nerenderuje aut. zastávky MHD, zkouším ho přesvědčit na domácím linux-serveru. 7) changesets je jazyk tedy jedno, kontroluje to někdo občas? předpokládám, že to je spíše pro orientaci když se něco fakt pokazí, což :-) 8) škoda, možná by byl užitečný i nějaký lock proti náhodné editaci, ale to je zrovna maličkost. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090904/2f2c675a/attachment.html>

5.9.2009 03:32:10 (#9)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
zobrazit citaci
> 4) můžu tomu céčku rozumět tak, že lepší je spíše použít více cest (když tak > vedou) než restrikcema? čím to?
*** Nerad je pouzivam jen z praktickych duvodu, nebot relace, ackoliv uz maji v JOSM slusnou vizualni reprezentaci, se blbe edituji. A to jak prvky jimi zasazene tak relace samotne. Velmi casto staci zavest oneway: http://osm.org/go/0Jv0W na HB V nekterych pripadech jsou restrikce ale nutnost, tusim priklad tady: http://osm.org/go/0J7Z4bL_ hanoj

5.9.2009 02:33:11 (#10)
gravatar

Ondrej Novy

<novy at ondrej.org>
17
Ahoj, 2009/9/5 hanoj <ehanoj na gmail.com> zobrazit citaci
> V nekterych pripadech jsou restrikce ale nutnost, tusim priklad tady: > http://osm.org/go/0J7Z4bL_ >
ano, zrovna u teto mnou udelane krizovatky to nutne je. :) Osobne si myslim ze nakonec to bude nutne vsude, protoze jinak vas navigace bude nutit zatacet kde nemuzete. Pokud tedy vite ze se nekde zatacet nesmi, tak tu restirkci prosim vytvorte - lepe to pak routuje. Jako priklad typicka krizovatka (podobny priklad je i pro krizovatku typu X kde kazda dvojice je spojena jeste 'zkratkou'): http://osm.org/go/0Jv1PsDgx-- Pokud nikde neni jednosmerka je nutne vytvorit spousty (3) restrikci aby lidi jezdil 'tak jak projektat myslel'. Jinak se muze stat ze navigace posle cloveka tou kratsi cestou - ktera neni oficlani a napr. ji zakazuje pouze plna bila cara na silnici. I v takovem pripade kreslil restrikce. Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice zjednodusuji. Pokud zacneme kreslit kazdy odbocovaci pruh tak se mapa stane neprehlednou a ani v navigaci rozume pouzitelnou. Pred zacatkem odbocovaciho pruhu se ozve at zahnu doprava, a v prizovatce znova, potom se napojim na novou silnici tak 'drzte se vpravo' - proste sileny. -- S pozdravem/Best regards Bc. Ondrej Novy Email: novy na ondrej.org Jabber: onovy na njs.netlab.cz ICQ: 115-674-713 Tel/Cell: +420 777 963 207 ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090905/377b30b7/attachment.html>

7.9.2009 12:50:43 (#11)
gravatar

jzvc

<jzvc at tpfree.fdns.net>
180
Ondrej Novy napsal(a): zobrazit citaci
> ... > Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich > rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice > zjednodusuji. Pokud zacneme kreslit kazdy odbocovaci pruh tak se mapa > stane neprehlednou a ani v navigaci rozume pouzitelnou. Pred zacatkem > odbocovaciho pruhu se ozve at zahnu doprava, a v prizovatce znova, > potom se napojim na novou silnici tak 'drzte se vpravo' - proste sileny. >
IMO je spis teba otagovat to tak aby navigace pochopila co je jen jizdni pruh a co samostatna silnice. Od navigace bych cekal ze mi vcas rekne "cpi se do pravyho pruhu" a ne ze mi 100m pred krizovatkou rekne "doprava" pricemz sem ve 3tim pruhu vlevo. Technicky si to dovedu predstavit ale jen za predpokladu funkcnich vrstev = pro renedering mapy (alespon pri stavajicim zoomu) by se to vubec nepouzilo. zobrazit citaci
> -- > S pozdravem/Best regards > Bc. Ondrej Novy > > Email: novy na ondrej.org <mailto:novy na ondrej.org> > Jabber: onovy na njs.netlab.cz <mailto:onovy na njs.netlab.cz> > ICQ: 115-674-713 > Tel/Cell: +420 777 963 207 > > ------------------------------------------------------------------------ > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >

8.9.2009 10:11:42 (#12)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Ondrej Novy píše v So 05. 09. 2009 v 14:33 +0200: zobrazit citaci
> Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich > rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice > zjednodusuji.
tohle mě pořád značně mate - na jednu stranu čtu, že OSM generalizuje obraz světa, silnice kreslíme jako vektory v ose objektu, atd., a na druhou stranu se píše, ať křivku sestavíme z dostatečně velkého počtu malých vektorů, aby hodnověrně odpovídala skutečnosti. Kdyby nám šlo o skutečnou generalizaci, tak budou stačit úsečky mezi jednotlivými spojovacími uzly (křižovatkami), a s tvarem zatáčky si nikdo hrát nemusí... A třeba kruhový objezd by taky stačil otagovat, ale malujeme ho jako kružnici a jak si s ním vyhrajeme... No nic, co jsem se chtěl zeptat je, jak velké jsou "větší rozměry" té fyzické překážky pro vás, že už ji zanesete do křižovatky. Např. řekněme, že křižovatka tvaru T a z jihu na sever vede čtyřproudá komunikace, která se 20 metrů před křižovatkou rozděluje na 2 samostatné pruhy ostrůvkem širokým asi 2 metry, na kterém mají chodci čas vydechnout, pokud nepřeběhnou všechny 4 pruhy naráz v šibeničním termínu daném zeleným panáčkem na semaforu. Dokonce je ten semafor plánovaný tak, že to chodci nestihnou, protože uprostřed ostrůvku je samostatný semafor, umožňující například vykročit do vozovky a překračovat první dva pruhy, přestože druhé dva pruhy mají ještě panáčka červeného... Je to už vhodné rozkreslit jako dvě highway, nebo je to ještě moc drobné? zobrazit citaci
> Pokud zacneme kreslit kazdy odbocovaci pruh tak se mapa stane > neprehlednou a ani v navigaci rozume pouzitelnou.
mám v plánu odbočovací pruhy pro začátek (tj. do doby, než se OSM rozšíří o nějakou implementaci podpory jízdních pruhů, například ve formě toho jednoduchého návrhu, co jsem tu nedávno prezentoval) highway v místě začátku jízdního pruhu rozdělit a tu část ke křižovatce otagovat vyšším počtem lanes. Myslím si, že je to taková dobrá příprava na budoucnost a i dobrý renderer by z toho už dnes mohl něco pěkného vytěžit, aby to opticky trklo, a zároveň nenutilo navigaci slovně upozorňovat na zahnutí doprava, které v daném místě vlastně neprobíhá (přejetí z pruhu do pruhu není odbočení doprava, IMHO). Co myslíte? Petr

8.9.2009 10:32:01 (#13)
gravatar

Jakub Sýkora

<kubajz at kbx.cz>
618
Ja kreslim separatni ways az v pripade, ze jsou opravdu vyrazne oddeleny od stavajici. Tedy sjezdy a najezdy. Potazmo mapuji veci, ktere se nachazeji nebo jejich rozmery prekracuji 10m a jsou nejak vyznamne pro pochopeni situace. Vytvareni mapy je umeni a neda se dat presny navod na to, co by tam byt melo a co uz ne. Zalezi to na citu kazdeho z nas. Ale rozdelovat krizovatku na vetsi pocet ways kvuli pruhum - na tom uz jsme se shodli, ze to neni uplne dobre. Ze zacatku jsem hodne zkousel a misty treba po nejake dobe i predelaval. Nicmene treba pokud pred kruhovym objezdem existuje samostatny pruh ktery slouzi k primemu odboceni doprava bez vyuziti kruhoveho objezdu, tak ten nakreslim, protoze je IMO dulezity a zaroven od stredu kruhoveho objezdu uz je velmi vzdalen. Zaroven poslouzi i navigaci. To ze je silnice rozdelena v danem miste ostruvkem a oddeluje tak protismerne pruhy nevidim zas jako uplne tak dulezitou informaci. Na to by koneckoncu stacil nejaky tag, ktery treba pouzivaji nektere jine mapy a zobrazi ve way tenkou cernou caru, aby bylo zrejme, ze jsou tam protismerne pruhy opravdu oddelene a nelze se tam napr. otocit. K Petr Stehlik napsal(a): zobrazit citaci
> Ondrej Novy píše v So 05. 09. 2009 v 14:33 +0200: > > >> Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich >> rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice >> zjednodusuji. >> > > tohle mě pořád značně mate - na jednu stranu čtu, že OSM generalizuje > obraz světa, silnice kreslíme jako vektory v ose objektu, atd., a na > druhou stranu se píše, ať křivku sestavíme z dostatečně velkého počtu > malých vektorů, aby hodnověrně odpovídala skutečnosti. Kdyby nám šlo o > skutečnou generalizaci, tak budou stačit úsečky mezi jednotlivými > spojovacími uzly (křižovatkami), a s tvarem zatáčky si nikdo hrát > nemusí... A třeba kruhový objezd by taky stačil otagovat, ale malujeme > ho jako kružnici a jak si s ním vyhrajeme... > > No nic, co jsem se chtěl zeptat je, jak velké jsou "větší rozměry" té > fyzické překážky pro vás, že už ji zanesete do křižovatky. Např. > řekněme, že křižovatka tvaru T a z jihu na sever vede čtyřproudá > komunikace, která se 20 metrů před křižovatkou rozděluje na 2 samostatné > pruhy ostrůvkem širokým asi 2 metry, na kterém mají chodci čas > vydechnout, pokud nepřeběhnou všechny 4 pruhy naráz v šibeničním termínu > daném zeleným panáčkem na semaforu. Dokonce je ten semafor plánovaný > tak, že to chodci nestihnou, protože uprostřed ostrůvku je samostatný > semafor, umožňující například vykročit do vozovky a překračovat první > dva pruhy, přestože druhé dva pruhy mají ještě panáčka červeného... Je > to už vhodné rozkreslit jako dvě highway, nebo je to ještě moc drobné? > > >> Pokud zacneme kreslit kazdy odbocovaci pruh tak se mapa stane >> neprehlednou a ani v navigaci rozume pouzitelnou. >> > > mám v plánu odbočovací pruhy pro začátek (tj. do doby, než se OSM > rozšíří o nějakou implementaci podpory jízdních pruhů, například ve > formě toho jednoduchého návrhu, co jsem tu nedávno prezentoval) highway > v místě začátku jízdního pruhu rozdělit a tu část ke křižovatce otagovat > vyšším počtem lanes. Myslím si, že je to taková dobrá příprava na > budoucnost a i dobrý renderer by z toho už dnes mohl něco pěkného > vytěžit, aby to opticky trklo, a zároveň nenutilo navigaci slovně > upozorňovat na zahnutí doprava, které v daném místě vlastně neprobíhá > (přejetí z pruhu do pruhu není odbočení doprava, IMHO). Co myslíte? > > Petr > > > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >

8.9.2009 11:07:40 (#14)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Jakub Sýkora píše v Út 08. 09. 2009 v 10:32 +0200: zobrazit citaci
> Vytvareni mapy je umeni a neda se dat presny navod na to, co by tam byt > melo a co uz ne. Zalezi to na citu kazdeho z nas.
ale kdyz uz to delame kolektivne, tak snad cim jednotnejsi bude styl, tim lepsi bude vysledek... zobrazit citaci
> Ale rozdelovat > krizovatku na vetsi pocet ways kvuli pruhum - na tom uz jsme se shodli, > ze to neni uplne dobre.
To byla shoda na tom nekreslit vice paralelnich ways, ze? Co ten muj napad s 1 way a lanes++? Patri do kategorie zbytecnych, skodlivych, anebo ho nekdo shledava nezavadnym az skoro mirne uzitecnym? Petr

8.9.2009 11:31:07 (#15)
gravatar

Jakub Sýkora

<kubajz at kbx.cz>
618
Petr Stehlik napsal(a): zobrazit citaci
> Jakub Sýkora píše v Út 08. 09. 2009 v 10:32 +0200: > >> Vytvareni mapy je umeni a neda se dat presny navod na to, co by tam byt >> melo a co uz ne. Zalezi to na citu kazdeho z nas. >> > > ale kdyz uz to delame kolektivne, tak snad cim jednotnejsi bude styl, > tim lepsi bude vysledek... > >
Ja jsem zacinal tak, ze jsem si pred kazdou neznamou prohledl, jak to delaji jinde a pak jsem to, pokud jsem nemel pochybnosti, udelal podobne. Tim, si myslim, ze clovek ziska trochu cvik a posleze i cit... zobrazit citaci
>> Ale rozdelovat >> krizovatku na vetsi pocet ways kvuli pruhum - na tom uz jsme se shodli, >> ze to neni uplne dobre. >> > > To byla shoda na tom nekreslit vice paralelnich ways, ze? Co ten muj > napad s 1 way a lanes++? Patri do kategorie zbytecnych, skodlivych, > anebo ho nekdo shledava nezavadnym az skoro mirne uzitecnym? >
Prave, ze si myslim, ze jsme se celkem shodli na tom, ze kreslit pro kazdy pruh way je nesmysl. Ani to dobre nevypada a aby to dobre fungovalo, tak by stejne muselo byt vytvoreno kvantum relaci... Samozrejme, ze kdyz zaznacis, kolik pruhu ta silnice ma, jak je asi siroka apod., tak je to uzitecne do budoucna a je to rozhodne nezavadne. Kdyz udelas krizovatku z deseti ways, tak je to v tuto chvili na skodu, protoze routovat to po tom bude stejne spatne jako kdyz to tak neudelas a pokud si clovek neudela zoom na nejvetsi, tak neuvidi ani rozdil. Spis to lidi zmate - vetsina krizovatek je delana celkem jednoduchym stylem a kdyz pak ve vesnici narazi na krizovatku, kde je kazdy smer udelany jako samostatna way, tak se budou v aute modlit, aby ten prujezd tim monstrem zvladli :) zobrazit citaci
> Petr > > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >

8.9.2009 10:40:23 (#16)
gravatar

Pavel Machek

<pavel at ucw.cz>
1066 1226
Ahoj! zobrazit citaci
> > Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich > > rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice > > zjednodusuji. > > tohle mě pořád značně mate - na jednu stranu čtu, že OSM generalizuje > obraz světa, silnice kreslíme jako vektory v ose objektu, atd., a na > druhou stranu se píše, ať křivku sestavíme z dostatečně velkého počtu > malých vektorů, aby hodnověrně odpovídala skutečnosti. Kdyby nám šlo o > skutečnou generalizaci, tak budou stačit úsečky mezi jednotlivými > spojovacími uzly (křižovatkami), a s tvarem zatáčky si nikdo hrát > nemusí... A třeba kruhový objezd by taky stačil otagovat, ale malujeme > ho jako kružnici a jak si s ním vyhrajeme... > > No nic, co jsem se chtěl zeptat je, jak velké jsou "větší rozměry" té > fyzické překážky pro vás, že už ji zanesete do křižovatky. Např. > řekněme, že křižovatka tvaru T a z jihu na sever vede čtyřproudá > komunikace, která se 20 metrů před křižovatkou rozděluje na 2 samostatné > pruhy ostrůvkem širokým asi 2 metry, na kterém mají chodci čas > vydechnout, pokud nepřeběhnou všechny 4 pruhy naráz v šibeničním termínu > daném zeleným panáčkem na semaforu. Dokonce je ten semafor plánovaný > tak, že to chodci nestihnou, protože uprostřed ostrůvku je samostatný > semafor, umožňující například vykročit do vozovky a překračovat první > dva pruhy, přestože druhé dva pruhy mají ještě panáčka červeného... Je > to už vhodné rozkreslit jako dvě highway, nebo je to ještě moc > drobné?
To asi hodne zalezi jak podrobne je zmapovane okoli. V centru Prahy bych si umel predstavit ze takovehle detaily budou davat smysl -- zvlast jestli jsou tam treba vyznacene ty chodniky... Pavel -- (english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek (cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html

9.9.2009 12:43:01 (#17)
gravatar

Ondrej Novy

<novy at ondrej.org>
17
Dobry den, Dne 8. září 2009 22:40 Pavel Machek <pavel na ucw.cz> napsal(a): zobrazit citaci
> > No nic, co jsem se chtěl zeptat je, jak velké jsou "větší rozměry" té > > fyzické překážky pro vás, že už ji zanesete do křižovatky. Např. > > řekněme, že křižovatka tvaru T a z jihu na sever vede čtyřproudá > > komunikace, která se 20 metrů před křižovatkou rozděluje na 2 samostatné > > pruhy ostrůvkem širokým asi 2 metry, na kterém mají chodci čas > > vydechnout, pokud nepřeběhnou všechny 4 pruhy naráz v šibeničním termínu > > daném zeleným panáčkem na semaforu. Dokonce je ten semafor plánovaný > > tak, že to chodci nestihnou, protože uprostřed ostrůvku je samostatný > > semafor, umožňující například vykročit do vozovky a překračovat první > > dva pruhy, přestože druhé dva pruhy mají ještě panáčka červeného... Je > > to už vhodné rozkreslit jako dvě highway, nebo je to ještě moc > > drobné? >
ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do protismeru - je tam ostruvek. A do nodu krizici silnici a chodnik bych napsal sibenicni_termin_semaforu=yes :)))) -- S pozdravem/Best regards Bc. Ondrej Novy Email: novy na ondrej.org Jabber: onovy na njs.netlab.cz ICQ: 115-674-713 Tel/Cell: +420 777 963 207 ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090909/6ea87191/attachment.html>

9.9.2009 10:01:59 (#18)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 00:43 +0200: zobrazit citaci
> ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a > pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do > protismeru - je tam ostruvek.
Ano, o U-turn bych se rad zminil. Nejprve ovsem k memu vcerejsimu napadu dusledne tagovat lanes, a kdyz se objevi odbocovaci pruh(y), tak tam lanes pridat. Cekal jsem 24 hodin na Osmarender, abych se ujistil, ze ani ten, ani Mapnik, ani renderer v Navitu si z lanes nic nedelaji. Z toho usuzuji, ze ten muj napad byl z kategorie zbytecnych az mirne skodlivych. Skoda. Dalsi vec je, ze ani tag 'width' nikdo z vyse zminene trojky nerenderuje, prestoze Martin MP me nedavno "sliboval", ze ten tag jiste brzy zacnou renderovat i ti, co to pripadne jeste nedelaji :-) A jeste poznamka ke generalizaci layoutu krizovatek: zkusil jsem si jednu "T" krizovatku dovybavit rameny, pokud nekdo jede ze zapadu na jih nebo z jihu na vychod a kdyz jsem potom zkusmo rekl Navitu, aby tu krizovatku projel rovne (zapad-vychod), tak nezavahal, sjel jednim ramenem na jih, pres nezmapovany delici ostruvek projel napric jizni cestou a druhym ramenem se za krizovatkou napojil a jel dal na vychod. Z toho plyne, ze pokud chci tu krizovatku zakreslit s rameny, tak mi kvuli navigacim nezbyde nez rozdelit i jizni cestu delicim pruhem (ktery tam fyzicky je, ale v ramci generalizace jsem ho chtel nemapovat). Cili jsem asi pochopil, proc je lepsi kreslit krizovatky jen velmi hrube schematicky jako spojeni tri a vice cest, a ne si hrat s najezdy a sjezdy, protoze to cloveka zazene do uzkych - aspon do doby, nez OSM bude mit neco tak jednoducheho jako tag "na tehle ceste je plna cara/plna dvojita/delici ostruvek, takze tu nezkousej prejet napric/U-turn". Druha moznost je zacit kreslit delici ostruvky, coz mi osobne neni proti srsti, naopak je to vice odpovidajici skutecnosti, definitivne to zabrani navigacim zkouset U-turn, ale je to zrejme proti duchu generalizace. Privitam odkazy do mapy, kde nekdo delici pruhy/ostruvky mapuje a nema pri tom vycitky... Pro zajimavost jsem se podival, jak se s touto situaci vyporadava konkurence, a G to dela tak, ze vsechny silnice dusledne rozdeluje na dve soubezne jednosmerky. Zrejme nema turn restrictions, tak si vypomaha takto. Je to az smesne, protoze i obycejnou plnou delici caru nahrazuje dvojici soubeznych cest v miste, kde potrebuje zakazat odboceni z najezdu doleva. Nicmene verim, ze se takto vyporada s navigovanim 100%, zatimco ja se spolehl na turn_only_right restriction a ted vidim, ze Navit to nejak jeste nerespektuje nebo co :-( zobrazit citaci
> A do nodu krizici silnici a chodnik bych napsal > sibenicni_termin_semaforu=yes :))))
nepopsal jsem tu situaci s tim sibenicnim terminem spravne - v realu to probiha tak, ze chodec vidi blizky (ostruvkovy) i vzdaleny (na druhe strane vozovky) semafor se zelenym muzickem, tak smele vstoupi, udela 3 kroky, v tu ranu propasne sibenicni termin, a uz s cervenymi muzicky pred ocima dorazi na prostredni ostruvek, ktery ho ale dal nepusti, takze tam zahalen v exhalacich stovek gramu CO2 musi vyckat na dalsi zelenou panackovou vlnu :-) Petr

9.9.2009 10:12:32 (#19)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
2009/9/8 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz>: zobrazit citaci
> Ondrej Novy píše v So 05. 09. 2009 v 14:33 +0200: > >> Osobne se drzim pravidla, kdyz existuje fyzicka prekazka vetsich >> rozmeru tak krizovatku nakreslim 'slozitejsim zpusobem' - jinak velice >> zjednodusuji. > > tohle mě pořád značně mate - na jednu stranu čtu, že OSM generalizuje > obraz světa, silnice kreslíme jako vektory v ose objektu, atd., a na > druhou stranu se píše, ať křivku sestavíme z dostatečně velkého počtu > malých vektorů, aby hodnověrně odpovídala skutečnosti. Kdyby nám šlo o > skutečnou generalizaci, tak budou stačit úsečky mezi jednotlivými > spojovacími uzly (křižovatkami), a s tvarem zatáčky si nikdo hrát > nemusí... A třeba kruhový objezd by taky stačil otagovat, ale malujeme > ho jako kružnici a jak si s ním vyhrajeme...
*** samozrejme generalizace ma ruzne miry urovne a pro OSM se zda, ze spojnice uzlovych bodu neni to vhodne meritko podrobnosti. Co se tyce vytvareni liniovych objektu nad silnicemi, dovolim citovat z: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czechia/Editing_Standards_and_Conventions#Primitiva cesta - anglicky "way", jednorozměrný prvek, charakterizuje liniové objekty a umisťuje se v jejich ose. Jedná se nejčastěji o dopravní komunikace (silniční, železniční, vodní). U tzv. směrově dělených silnic (dálnice, rychlostní silnice) je každá osa pro jeden směr. cesty (ways) se vynáší pomocí lomových bodů, které se umísťují v ose objektu tak, aby průběh spojnic mezi nimi byl vždy na povrchu objektu (v korytě řeky, na silničním tělese) zobrazit citaci
> No nic, co jsem se chtěl zeptat je, jak velké jsou "větší rozměry" té > fyzické překážky pro vás, že už ji zanesete do křižovatky. Např. > řekněme, že křižovatka tvaru T a z jihu na sever vede čtyřproudá > komunikace, která se 20 metrů před křižovatkou rozděluje na 2 samostatné > pruhy ostrůvkem širokým asi 2 metry, na kterém mají chodci čas > vydechnout, pokud nepřeběhnou všechny 4 pruhy naráz v šibeničním termínu > daném zeleným panáčkem na semaforu. Dokonce je ten semafor plánovaný > tak, že to chodci nestihnou, protože uprostřed ostrůvku je samostatný > semafor, umožňující například vykročit do vozovky a překračovat první > dva pruhy, přestože druhé dva pruhy mají ještě panáčka červeného... Je > to už vhodné rozkreslit jako dvě highway, nebo je to ještě moc drobné?
*** dnes nelze projekcne navrhnout prechod pro chodce pres komunikaci, ktera ma vice nez dva pruhy bez ostruvku, vyjma svetelne rizenych. Tedy ve mestech docela casty jev, je pro to tusim tag. Troufam si tvrdit, ze v geometrii cest jsou pod miru rozliseni ostruvky pro chodce, sikany i razeni pruhu pred krizovatkou. Je to sance pro jiny zpusob zaznaceni takoveto informace. ha hanoj

9.9.2009 10:37:28 (#20)
gravatar

Kubajz

<kubajz at kbx.cz>
618
Petr Stehlik napsal(a): zobrazit citaci
> Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 00:43 +0200: > > >> ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a >> pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do >> protismeru - je tam ostruvek. >>
zobrazit citaci
> Dalsi vec je, ze ani tag 'width' nikdo z vyse zminene trojky > nerenderuje, prestoze Martin MP me nedavno "sliboval", ze ten tag jiste > brzy zacnou renderovat i ti, co to pripadne jeste nedelaji :-) > >
U mapniku se musi zapnout real_widths a pak kresli skutecne sire cest na mape. Problem je, ze pri vetsich zoomech se vetsina silnic zase schova pod 1px. Takze on to umi, ale musi se vybrat ze dvou zlosti :) A OSM mapnik je nastaven na nereal width.

9.9.2009 10:51:04 (#21)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
hanoj píše v St 09. 09. 2009 v 10:12 +0200: zobrazit citaci
> U tzv. směrově dělených > silnic (dálnice, rychlostní silnice) je každá osa pro jeden směr.
Nebýt té závorky, považoval bych to za kladnou odpověď na mou otázku, jestli mám rozdělit cestu ve městě na dvě, když je rozdělená fyzickým pruhem špatně udržované zeleně. Ovšem pokud to není ani dálnice, ani rychlostní silnice, ale jen obyčejná primary, secondary či tertiary pomalostní 50 km/h silnice, tak jak doporučujete postupovat? zobrazit citaci
> Troufam si tvrdit, ze v geometrii cest jsou pod miru rozliseni > ostruvky pro chodce, sikany i razeni pruhu pred krizovatkou. Je to > sance pro jiny zpusob zaznaceni takoveto informace.
děkuji. Předpokládám, že do stejné skupiny spadají i přípojky z vedlejší na hlavní cestu, které jsou rozdělené do nájezdových mikrorampiček tvaru Y trojúhelníkem řekněme bývalé zeleně? Čili je to pod mírou rozlišení? Ptám se poněkud řekněme detailněji, ale rád bych v tom měl jasno, než někomu sáhnu do "jeho" křižovatky. Díky Petr

9.9.2009 11:26:42 (#22)
gravatar

Michal Grézl

<michal.grezl at openstreetmap.cz>
346 8449
ja delim, mikrotrojuhelniky zatim nekreslim, ale asi zacnu. On 09/09/2009, Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz> wrote: zobrazit citaci
> hanoj píše v St 09. 09. 2009 v 10:12 +0200: >> U tzv. směrově dělených >> silnic (dálnice, rychlostní silnice) je každá osa pro jeden směr. > > Nebýt té závorky, považoval bych to za kladnou odpověď na mou otázku, > jestli mám rozdělit cestu ve městě na dvě, když je rozdělená fyzickým > pruhem špatně udržované zeleně. Ovšem pokud to není ani dálnice, ani > rychlostní silnice, ale jen obyčejná primary, secondary či tertiary > pomalostní 50 km/h silnice, tak jak doporučujete postupovat? > >> Troufam si tvrdit, ze v geometrii cest jsou pod miru rozliseni >> ostruvky pro chodce, sikany i razeni pruhu pred krizovatkou. Je to >> sance pro jiny zpusob zaznaceni takoveto informace. > > děkuji. > > Předpokládám, že do stejné skupiny spadají i přípojky z vedlejší na > hlavní cestu, které jsou rozdělené do nájezdových mikrorampiček tvaru Y > trojúhelníkem řekněme bývalé zeleně? Čili je to pod mírou rozlišení? > > Ptám se poněkud řekněme detailněji, ale rád bych v tom měl jasno, než > někomu sáhnu do "jeho" křižovatky. > > Díky > > Petr > > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >
-- Sent from my mobile device Michal Grézl http://walley.org

9.9.2009 11:51:20 (#23)
gravatar

Pavel Zbytovský

<mail at zby.cz>
53
zobrazit citaci
> > otázku, > jestli mám rozdělit cestu ve městě na dvě, když je rozdělená fyzickým > pruhem špatně udržované zeleně. Ovšem pokud to není ani dálnice, ani > rychlostní silnice, ale jen obyčejná primary, secondary či tertiary > pomalostní 50 km/h silnice, tak jak doporučujete postupovat? >
Pokud je tam zeleň i bývalá, tak mi přijde, že by bylo logičtější mapovat jako dvě paralelní jednosměrky. Příklad třeba pražské radiály: http://osm.org/go/0J0N na K@A2-- Je tam pruh pravda s obrubníkem, ale neviděl jsem nikdy pruh zeleně méně než půl metru bez obrubníku :) Trochu jiný případ je, pokud je silnice rozdělena jen dvojitou čárou, ale i zde bych klidně mapoval paralelky. U pouze plné jednoduché čáry asi jak kdy, spíše ne. Přijde mi to takhle logické, ale jsem začátečník Předpokládám, že do stejné skupiny (jako mikrotrojúhelníky) spadají i zobrazit citaci
> přípojky z vedlejší na > hlavní cestu, které jsou rozdělené do nájezdových mikrorampiček tvaru Y > trojúhelníkem řekněme bývalé zeleně? Čili je to pod mírou rozlišení? >
Přijde mi, že se tady necháváme hodně svazovat renderery. Když je překážka fyzická (tedy mikrotrojúhelník s vysokým obrubníkem), tak mi přijde fajn to zakreslit, neboť to více odpovídá světu - navigace by to měla zvládnout dobře a navíc to může pomoci, třeba cyklistovi, kterému blbne GPSka a když vidí, že je na křižovatce, kde to zrovna vypadá přesně takhle, tak se snadněji zorientuje. Tenhle problém jsem měl na sídlišti na Lužinách :) Druhá věc je, že si tohle můžeme dovolit v dobře zmapovaných oblastech, jinde bych nevěnoval úsilí takovým prkotinám, je též pravda, že konkurence tohle nedělá.. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090909/f25c2e55/attachment.html>

9.9.2009 11:56:32 (#24)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
zobrazit citaci
>> U tzv. směrově dělených >> silnic (dálnice, rychlostní silnice) je každá osa pro jeden směr. > > Nebýt té závorky, považoval bych to za kladnou odpověď na mou otázku, > jestli mám rozdělit cestu ve městě na dvě, když je rozdělená fyzickým > pruhem špatně udržované zeleně. Ovšem pokud to není ani dálnice, ani > rychlostní silnice, ale jen obyčejná primary, secondary či tertiary > pomalostní 50 km/h silnice, tak jak doporučujete postupovat?
*** najdi (dálnice, rychlostní silnice) nahrad (typicky dálnice, rychlostní silnice). Druh highway neni az tak dulezity, urcuje jen administrativni zatrideni, nikoliv parametry s jakymi byla budovana (ikdyz bych logicky dalnici mel stavet v tride D...). http://osm.org/go/0Jv1HeTuH- zobrazit citaci
>> Troufam si tvrdit, ze v geometrii cest jsou pod miru rozliseni >> ostruvky pro chodce, sikany i razeni pruhu pred krizovatkou. Je to >> sance pro jiny zpusob zaznaceni takoveto informace. > > děkuji. > > Předpokládám, že do stejné skupiny spadají i přípojky z vedlejší na > hlavní cestu, které jsou rozdělené do nájezdových mikrorampiček tvaru Y > trojúhelníkem řekněme bývalé zeleně? Čili je to pod mírou rozlišení? > > Ptám se poněkud řekněme detailněji, ale rád bych v tom měl jasno, než > někomu sáhnu do "jeho" křižovatky.
*** "jeho" neni nikoho nic ;) Ona mira zavisi take na podkladech, pokud jsou zdrojem dat jen GPS logy, tezko mohu mit velke ambice. Pokud lze neco vycist z cuzk:km nebo uhul:ortofoto, jsem na to podstatne lepe a mohu si dovolit jit niz. Tedy ta mira odpovida rozlisovaci schopnosti. I ja kreslim rampy a by-pass krizovatek pokud se jedna o samostatne fyzicke objekty. http://osm.org/go/0Jv0d0C8g-- ha hanoj

9.9.2009 12:18:59 (#25)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
252 1065
2009/9/9 Pavel Zbytovský <mail na zby.cz>: zobrazit citaci
> Přijde mi, že se tady necháváme hodně svazovat renderery. Když je překážka > fyzická (tedy mikrotrojúhelník s vysokým obrubníkem), tak mi přijde fajn to > zakreslit, neboť to více odpovídá světu - navigace by to měla zvládnout > dobře a navíc to může pomoci, třeba cyklistovi, kterému blbne GPSka a když > vidí, že je na křižovatce, kde to zrovna vypadá přesně takhle, tak se > snadněji zorientuje. Tenhle problém jsem měl na sídlišti na Lužinách :)
Když jsem na OSM začínal, zmapoval jsem tenhle poněkud matoucí kruháč pod mostem (samozřejmě chudinky navigace…): http://osm.org/go/0J0k6eNWb-- – zakreslil jsem tam i ty „zkratkové“ odbočky, které jsou ale od toho kruháče odděleny jen takovým tím žlutočerným miniobrubníčkem (viz http://www.mapy.cz/#mm=FP na x=133242676 na y=135768724 na z=18). Sám si nejsem jist, jak bych to mapoval dnes… -- Petr Kadlec / Mormegil

9.9.2009 12:44:09 (#26)
gravatar

Zdeněk Pražák

<ZPrazak at seznam.cz>
833
zobrazit citaci
> ------------ Původní zpráva ------------ > Od: Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com> > Předmět: Re: [Talk-cz] Dotazy začátečníka #1 > Datum: 09.9.2009 12:19:38 > ----------------------------------------
zobrazit citaci
> Když jsem na OSM začínal, zmapoval jsem tenhle poněkud matoucí kruháč > pod mostem (samozřejmě chudinky navigace…): > http://osm.org/go/0J0k6eNWb-- – zakreslil jsem tam i ty „zkratkové“ > odbočky, které jsou ale od toho kruháče odděleny jen takovým tím > žlutočerným miniobrubníčkem (viz > http://www.mapy.cz/#mm=FP na x=133242676 na y=135768724 na z=18). Sám si nejsem > jist, jak bych to mapoval dnes… > > -- Petr Kadlec / Mormegil >
Podle mne je to špatně zmapováno, na mostech jsou oba pruhy stejným směrem

9.9.2009 12:54:08 (#27)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
hanoj píše v St 09. 09. 2009 v 11:56 +0200: zobrazit citaci
> Pokud lze neco vycist z cuzk:km nebo uhul:ortofoto, jsem na to > podstatne lepe a mohu si dovolit jit niz. Tedy ta mira odpovida > rozlisovaci schopnosti. I ja kreslim rampy a by-pass krizovatek pokud > se jedna o samostatne fyzicke objekty.
díky, považuji to za velký posun od 'předchozí' generalizace (a musím namapovat zpět ramena ramp, co jsem včera aktivně smazal). Asi bych si to pro sebe shrnul tak, že pokud je na cuzk:km vidět oddělení/rozdělení vozovek, tak bych to měl vidět i v OSM. Petr

9.9.2009 12:55:38 (#28)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
252 1065
2009/9/9 Zdeněk Pražák <ZPrazak na seznam.cz>: zobrazit citaci
> Podle mne je to špatně zmapováno, na mostech jsou oba pruhy stejným směrem
Tak to jistě, to už jsem ale opravil… -- Petr Kadlec / Mormegil

9.9.2009 12:59:22 (#29)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Pavel Zbytovský píše v St 09. 09. 2009 v 11:51 +0200: zobrazit citaci
> Je tam pruh pravda s obrubníkem, ale neviděl jsem nikdy pruh zeleně > méně než půl metru bez obrubníku :)
ten obrubník jsem nezmiňoval, přišel mi samozřejmý (udržuje zeleň od útoku na řidiče, a naopak :-) zobrazit citaci
> Trochu jiný případ je, pokud je silnice rozdělena jen dvojitou čárou, > ale i zde bych klidně mapoval paralelky.
hmhmhm. Pokud je to jeden kus asfaltu bez obrubníků, tak bych to na paralelky rozhodně nerozděloval a raději tlačil na OSM, ať na to zavede tag (viděl jsem proposal). Ale jak už jsem psal dříve, tak konkurence právě tohle dělá, a jediný důvod je zřejmě ta jednoznačnost navigování. zobrazit citaci
> Druhá věc je, že si tohle můžeme dovolit v dobře zmapovaných > oblastech, jinde bych nevěnoval úsilí takovým prkotinám, je též > pravda, že konkurence tohle nedělá..
Celou dobu tu mluvím o centru města a konkurence už tohle má dávno vyřešeno do detailů... Petr

9.9.2009 04:02:14 (#30)
gravatar

Martin Kokeš

<shr3k at typo3-hosting.com>
135
Dne 9.9.2009 12:54, Petr Stehlik napsal(a): zobrazit citaci
> Asi bych si to pro sebe shrnul tak, že pokud je na cuzk:km vidět > oddělení/rozdělení vozovek, tak bych to měl vidět i v OSM. >
To je rozumné, jednu chvíli jsem měl tendence rozdělovat před kruhovými objezdy silnici do jednosměrných pruhů, ale nakonec jsem to předělal s napojením přímo "rovně". Třeba takto http://osm.org/go/0J5f na fEDe-- Příklad účelové komunikace, odbočující už před kruháčem: http://osm.org/go/0J8K8AV5L-- (podobně bych řešil i zmíněné objízdné pruhy, které spojují ramena kruhových křížovatek) Nicméně větší ostrovy zeleně a pruhy mezi nimi bych zakreslil: http://osm.org/go/0J5f99jA5-- Ale jak vyřešit asfaltový rynek velikosti 100x100x100 m, to je pro mně záhada, zatím je to takto, pokud někdo nevymyslí lepší rendering (zadat šířku pruhů): http://osm.org/go/0J8Knn3zt-- MK

9.9.2009 04:33:09 (#31)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Martin Kokeš píše v St 09. 09. 2009 v 16:02 +0200: zobrazit citaci
> Příklad účelové komunikace, odbočující už před kruháčem: > http://osm.org/go/0J8K8AV5L-- (podobně bych řešil i zmíněné objízdné > pruhy, které spojují ramena kruhových křížovatek)
rozdělil jsem cestu v místě, kde je fyzicky oddělená (na sever, K Pasekám), a jak se stáčí na jihovýchod (Gahurova), tak jsem ji spojil a vypadá to příšerně :-) Nezbyde než protáhnout to rozdělení dál na východ a spojit to pod co nejmenším úhlem asi... ? Zároveň jsou tam vidět ta ramena objíždějící křižovatku, která jsem po rozdělení te prostřední přípojky na dvě jednosměrky už ukáznil pro navigace. Mimochodem, vypadá to opticky tak blbě hlavně hlavně proto, že není vidět rozdíl v šířce mezi 1 (rameno), 2 (jednosměrka na sever) a 5 pruhy (Gahurova)... zobrazit citaci
> Ale jak vyřešit asfaltový rynek velikosti 100x100x100 m, to je pro mně > záhada
to jsem viděl v Transformers, říkali tomu The Cube that has powers to give life, ale netušil jsem, že to bylo z asfaltu... ;-) zobrazit citaci
> , zatím je to takto, pokud někdo nevymyslí lepší rendering (zadat > šířku pruhů): > http://osm.org/go/0J8Knn3zt--
asi bych si to měl pohledat v nějaké ortofoto, abych tam ten rynek uviděl. Petr

9.9.2009 11:26:13 (#32)
gravatar

Ondrej Novy

<novy at ondrej.org>
17
Dobry den, 2009/9/9 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz> zobrazit citaci
> A jeste poznamka ke generalizaci layoutu krizovatek: zkusil jsem si > jednu "T" krizovatku dovybavit rameny, pokud nekdo jede ze zapadu na jih > nebo z jihu na vychod a kdyz jsem potom zkusmo rekl Navitu, aby tu > krizovatku projel rovne (zapad-vychod), tak nezavahal, sjel jednim > ramenem na jih, pres nezmapovany delici ostruvek projel napric jizni > cestou a druhym ramenem se za krizovatkou napojil a jel dal na vychod. >
tohle resi turn-restriction preci. zobrazit citaci
> Pro zajimavost jsem se podival, jak se s touto situaci vyporadava > konkurence, a G to dela tak, ze vsechny silnice dusledne rozdeluje na > dve soubezne jednosmerky. Zrejme nema turn restrictions, tak si vypomaha >
ne kazde omezeni je mozne vyjadrit jednosmerkou - i kdyby jste rozdeloval az na zrnko asfaltu. :) takto. Je to az smesne, protoze i obycejnou plnou delici caru nahrazuje zobrazit citaci
> dvojici soubeznych cest v miste, kde potrebuje zakazat odboceni z > najezdu doleva. Nicmene verim, ze se takto vyporada s navigovanim 100%, > zatimco ja se spolehl na turn_only_right restriction a ted vidim, ze > Navit to nejak jeste nerespektuje nebo co :-( >
napr. mkgmap pro Garmin to respektuje a jezdim s tim denne. -- S pozdravem/Best regards Bc. Ondrej Novy Email: novy na ondrej.org Jabber: onovy na njs.netlab.cz ICQ: 115-674-713 Tel/Cell: +420 777 963 207 ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20090909/d5db0e1b/attachment.html>

11.9.2009 11:09:48 (#33)
gravatar

jzvc

<jzvc at tpfree.fdns.net>
180
Kubajz napsal(a): zobrazit citaci
> Petr Stehlik napsal(a): > >> Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 00:43 +0200: >> >> >> >>> ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a >>> pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do >>> protismeru - je tam ostruvek. >>> >>> > > >> Dalsi vec je, ze ani tag 'width' nikdo z vyse zminene trojky >> nerenderuje, prestoze Martin MP me nedavno "sliboval", ze ten tag jiste >> brzy zacnou renderovat i ti, co to pripadne jeste nedelaji :-) >> >> >> > > U mapniku se musi zapnout real_widths a pak kresli skutecne sire cest na > mape. Problem je, ze pri vetsich zoomech se vetsina silnic zase schova > pod 1px. Takze on to umi, ale musi se vybrat ze dvou zlosti :) A OSM > mapnik je nastaven na nereal width. > >
Jop a pak to vypada tak, ze pri malem zoomu zakreji ways okolni prvky (budovy, chodniky a dalsi) a pri vetsim jsou prozmenu "carkou" uprostred niceho. IMO by bylo optimalni brat sirku v potaz jen od urciteho zvetseni, stejne jako mizi cesty nizsich urovni. zobrazit citaci
> _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >

11.9.2009 01:19:55 (#34)
gravatar

Frettie

<frettie at gmail.com>
103
A nějak dělit že při větším zoomu budou zapnuté a při menším nebudou nelze? 2009/9/11 jzvc <jzvc na tpfree.fdns.net>: zobrazit citaci
> Kubajz napsal(a): >> Petr Stehlik napsal(a): >> >>> Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 00:43 +0200: >>> >>> >>> >>>> ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a >>>> pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do >>>> protismeru - je tam ostruvek. >>>> >>>> >> >> >>> Dalsi vec je, ze ani tag 'width' nikdo z vyse zminene trojky >>> nerenderuje, prestoze Martin MP me nedavno "sliboval", ze ten tag jiste >>> brzy zacnou renderovat i ti, co to pripadne jeste nedelaji :-) >>> >>> >>> >> >> U mapniku se musi zapnout real_widths a pak kresli skutecne sire cest na >> mape. Problem je, ze pri vetsich zoomech se vetsina silnic zase schova >> pod 1px. Takze on to umi, ale musi se vybrat ze dvou zlosti :) A OSM >> mapnik je nastaven na nereal width. >> >> > Jop a pak to vypada tak, ze pri malem zoomu zakreji ways okolni prvky > (budovy, chodniky a dalsi) a pri vetsim jsou prozmenu "carkou" uprostred > niceho. IMO by bylo optimalni brat sirku v potaz jen od urciteho > zvetseni, stejne jako mizi cesty nizsich urovni. >> _______________________________________________ >> Talk-cz mailing list >> Talk-cz na openstreetmap.org >> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >> > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >
-- S pozdravem, Jirka Sedláček --- jirisedlacek na gmail.com

11.9.2009 01:27:08 (#35)
gravatar

Kubajz

<kubajz at kbx.cz>
618
Myslim, ze zadna takova volba v mapniku neni. Musis jedine mit dve konfigurace a spoustet je podle toho, jaky si renderujes zoom K Frettie napsal(a): zobrazit citaci
> A nějak dělit že při větším zoomu budou zapnuté a při menším nebudou nelze? > > 2009/9/11 jzvc <jzvc na tpfree.fdns.net>: > >> Kubajz napsal(a): >> >>> Petr Stehlik napsal(a): >>> >>> >>>> Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 00:43 +0200: >>>> >>>> >>>> >>>> >>>>> ja uz bych to asi klidne i rozdelil, mapa bude pote vice detailni a >>>>> pro autonavigaci to ma vyhodu - vi ze tam neni mozne provest obrat do >>>>> protismeru - je tam ostruvek. >>>>> >>>>> >>>>> >>> >>>> Dalsi vec je, ze ani tag 'width' nikdo z vyse zminene trojky >>>> nerenderuje, prestoze Martin MP me nedavno "sliboval", ze ten tag jiste >>>> brzy zacnou renderovat i ti, co to pripadne jeste nedelaji :-) >>>> >>>> >>>> >>>> >>> U mapniku se musi zapnout real_widths a pak kresli skutecne sire cest na >>> mape. Problem je, ze pri vetsich zoomech se vetsina silnic zase schova >>> pod 1px. Takze on to umi, ale musi se vybrat ze dvou zlosti :) A OSM >>> mapnik je nastaven na nereal width. >>> >>> >>> >> Jop a pak to vypada tak, ze pri malem zoomu zakreji ways okolni prvky >> (budovy, chodniky a dalsi) a pri vetsim jsou prozmenu "carkou" uprostred >> niceho. IMO by bylo optimalni brat sirku v potaz jen od urciteho >> zvetseni, stejne jako mizi cesty nizsich urovni. >> >>> _______________________________________________ >>> Talk-cz mailing list >>> Talk-cz na openstreetmap.org >>> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >>> >>> >> _______________________________________________ >> Talk-cz mailing list >> Talk-cz na openstreetmap.org >> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >> >> > > > >

15.9.2009 01:34:52 (#36)
gravatar

Pavel Machek

<pavel at ucw.cz>
1066 1226
zobrazit citaci
> > No nic, co jsem se cht?l zeptat je, jak velk? jsou "v?t?? rozm?ry" t? > > fyzick? p?ek??ky pro v?s, ?e u? ji zanesete do k?i?ovatky. Nap?. > > ?ekn?me, ?e k?i?ovatka tvaru T a z jihu na sever vede ?ty?proud? > > komunikace, kter? se 20 metr? p?ed k?i?ovatkou rozd?luje na 2 samostatn? > > pruhy ostr?vkem ?irok?m asi 2 metry, na kter?m maj? chodci ?as > > vydechnout, pokud nep?eb?hnou v?echny 4 pruhy nar?z v ?ibeni?n?m term?nu > > dan?m zelen?m pan??kem na semaforu. Dokonce je ten semafor pl?novan? > > tak, ?e to chodci nestihnou, proto?e uprost?ed ostr?vku je samostatn? > > semafor, umo??uj?c? nap??klad vykro?it do vozovky a p?ekra?ovat prvn? > > dva pruhy, p?esto?e druh? dva pruhy maj? je?t? pan??ka ?erven?ho... Je > > to u? vhodn? rozkreslit jako dv? highway, nebo je to je?t? moc drobn?? > *** dnes nelze projekcne navrhnout prechod pro chodce pres komunikaci, > ktera ma vice nez dva pruhy bez ostruvku, vyjma svetelne rizenych. > Tedy ve mestech docela casty jev, je pro to tusim tag. > Troufam si tvrdit, ze v geometrii cest jsou pod miru rozliseni > ostruvky pro chodce, sikany i razeni pruhu pred krizovatkou. Je to > sance pro jiny zpusob zaznaceni takoveto informace.
Troufam si nesouhlasit. Pokud jsou v okolnich parcich zakresleny lavicky etc... treba Kralupy n. Vltavou jsou zmapovany dost podrobne. Pavel -- (english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek (cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html

25.9.2009 05:49:06 (#37)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Ondrej Novy píše v St 09. 09. 2009 v 23:26 +0200: zobrazit citaci
> zatimco ja se spolehl na turn_only_right restriction a ted > vidim, ze Navit to nejak jeste nerespektuje nebo co :-( > > napr. mkgmap pro Garmin to respektuje a jezdim s tim denne.
FYI, Navit (www.navit-project.org) někdy od úterka tohoto týdne (SVN verze) už taky respektuje turn restrictions, takže pokud máte chuť otestovat na desktopu právě vytvořenou mapu s doplněnými turn restrictions, tak je tu ta možnost. Bohužel Navit poslechne přikázaný směr, ale pokud to potřebuje k dosažení cíle, tak navrhne U-turn na nejbližší křižovatce, takže to ještě tak úplně neodpovídá tomu, jak by jel normální člověk normálním městem v běžné dopravní špičce... Ale to se třeba časem doladí, s autorem o tom mluvím. Petr

3.10.2009 02:54:44 (#38)
gravatar

MP

<singularita at gmail.com>
306
zobrazit citaci
> Bohužel Navit poslechne přikázaný směr, ale pokud to potřebuje k > dosažení cíle, tak navrhne U-turn na nejbližší křižovatce, takže to > ještě tak úplně neodpovídá tomu, jak by jel normální člověk normálním > městem v běžné dopravní špičce... Ale to se třeba časem doladí, s > autorem o tom mluvím.
To neni zas tak neobvykle. Viz treba krizovatka na http://osm.org/go/0J0lMI9ca-- Je zakazane odboceni z Kresomyslovy ulice smerem na sever, coz se obvykle resi tak, ze se jede rovne kolem tramvajove zastavky (Otakarova) a pri prvni prilezitosti (tam, kde se z ulice Na Zamecke pripojuji tramvajove koleje) clovek udela U-turn (dost lidi tak jezdi) a pak na semaforech hned odboci doprava. Jet to jinak bez tohohle U-turnu znamena trosku krkolomne objizdet okolnimi ulicemi... Takze U-turny bych zas tak nezavrhoval. Martin

4.10.2009 09:19:12 (#39)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
MP píše v So 03. 10. 2009 v 02:54 +0200: zobrazit citaci
> > Bohužel Navit poslechne přikázaný směr, ale pokud to potřebuje k > > dosažení cíle, tak navrhne U-turn na nejbližší křižovatce, takže to > > ještě tak úplně neodpovídá tomu, jak by jel normální člověk normálním > > městem v běžné dopravní špičce... Ale to se třeba časem doladí, s > > autorem o tom mluvím. > > To neni zas tak neobvykle. Viz treba krizovatka na http://osm.org/go/0J0lMI9ca-- > Je zakazane odboceni z Kresomyslovy ulice smerem na sever, coz se > obvykle resi tak, ze se jede rovne kolem tramvajove zastavky
ve Zlíně je každá křižovatka řízená světelně a nemáme tu tramvajové ostrůvky, takže jsou protisměrné jízdní pruhy hned vedle sebe. To U-turn značně ztěžuje, řekl bych až znemožňuje (pokud řidič není natolik asertivní, že zastaví provoz ve všech ostatních směrech, aby mohl dokončit svůj manévr). Je otázkou, mám-li to vyznačovat na každé křižovatce pomocí restrictions (zakazovat U-turn). Ono zakázané to doslova myslím není (vyhlášku vlastně neznám, jen tipuju), ale je to prostě proti zdravému rozumu a pravidlu neohrozit-neomezit (předpokládám, že člověk nevlastní vůz s poloměrem zatáčení < 2 metry a zrychlením z 0 na 100 km/h < 4s). Petr

4.10.2009 09:44:05 (#40)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
252 1065
2009/10/4 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz>: zobrazit citaci
> ve Zlíně je každá křižovatka řízená světelně > […] > Je otázkou, mám-li to vyznačovat na každé > křižovatce pomocí restrictions (zakazovat U-turn). > Ono zakázané to doslova myslím není (vyhlášku > vlastně neznám, jen tipuju)
Na křižovatce s řízeným provozem je otáčení zakázáno zcela, všude. (§ 24, odst. 4b zákona č. 361/2000 Sb. <http://portal.gov.cz/zakon/361/2000>). Nemyslím, že by obecně platná pravidla silničního provozu bylo potřeba vyznačovat v mapě… -- Petr Kadlec / Mormegil

4.10.2009 10:09:47 (#41)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Petr Kadlec píše v Ne 04. 10. 2009 v 21:44 +0200: zobrazit citaci
> 2009/10/4 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz>: > > ve Zlíně je každá křižovatka řízená světelně > > […] > > Je otázkou, mám-li to vyznačovat na každé > > křižovatce pomocí restrictions (zakazovat U-turn). > > Ono zakázané to doslova myslím není (vyhlášku > > vlastně neznám, jen tipuju) > > Na křižovatce s řízeným provozem je otáčení zakázáno zcela, všude. (§ > 24, odst. 4b zákona č. 361/2000 Sb. > <http://portal.gov.cz/zakon/361/2000>). Nemyslím, že by obecně platná > pravidla silničního provozu bylo potřeba vyznačovat v mapě…
Výborně. Připadá mi nejlepší teď Navit (a další routery) toto pravidlo prostě naučit. Konečně by mělo velmi rozumný význam křižovatky osazovat v OSM semaforama (do teď jsem to dělal jen pro radost). Jdu to hned navrhnout do navitu. Díky za ten paragraf. Petr

4.10.2009 10:30:02 (#42)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Petr Nejedlý píše v Ne 04. 10. 2009 v 22:20 +0200: zobrazit citaci
> Nikoli všude, pouze v této zemi
jasně, já to tak nějak sám pochopil, že české paragrafy neplatí celosvětově - i když doména "gov" svádí k jinému významu (chtěl bych osobně potkat toho chytráka, co gov.cz vymyslel). Petr

5.10.2009 12:41:47 (#43)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
252 1065
2009/10/4 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz>: zobrazit citaci
> Konečně by mělo velmi rozumný význam křižovatky osazovat > v OSM semaforama (do teď jsem to dělal jen pro radost).
Když už se to tu objevilo: jaký je vlastně oficiální správný způsob, jak semafory vyznačovat? Dosud jsem je tagoval v nodech tvořících průsečíky příslušných silnic. U „obyčejných“ silnic je to v pohodě <http://osm.org/go/0J0mQlPJR-->, trochu horší je to u silnic s oddělenými směry a výsledných složitějších křižovatek, kde se „množí“ semafory <http://osm.org/go/0J0k7B16q-->. No ale pak jsem si všimnul, že někdo taguje (či přetagovává) semafory tak, že pro ně vytváří speciální nody _před_ křižovatkou, prostě na místě, kde v reálu opravdu semafor stojí <http://osm.org/go/0J0lyaCk4-->. Sice to víc odpovídá realitě a u složitějších křižovatek to je možná i ve výsledku přehlednější (?), ale tak úplně se mi to nezdá (minimálně by to možná chtělo je nějak svázat nějakou relací?). No a ani tenhle způsob moc neřeší křižovatky typu <http://osm.org/go/0J0lnQ7Gk-->, kdy není poznat, kolik vlastně semaforů projíždějí auta přijíždějící zprava (ne, že bych snad měl nápad, jak lépe to značit). -- Petr Kadlec / Mormegil

5.10.2009 12:46:41 (#44)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Petr Kadlec píše v Po 05. 10. 2009 v 12:41 +0200: zobrazit citaci
> 2009/10/4 Petr Stehlik <pstehlik na sophics.cz>: > > Konečně by mělo velmi rozumný význam křižovatky osazovat > > v OSM semaforama (do teď jsem to dělal jen pro radost). > > Když už se to tu objevilo: jaký je vlastně oficiální správný způsob, > jak semafory vyznačovat? > > Dosud jsem je tagoval v nodech tvořících průsečíky příslušných silnic. > U „obyčejných“ silnic je to v pohodě <http://osm.org/go/0J0mQlPJR-->, > trochu horší je to u silnic s oddělenými směry a výsledných > složitějších křižovatek, kde se „množí“ semafory > <http://osm.org/go/0J0k7B16q-->.
Asi nemusím zmiňovat, že solitérní semafory budou pro myšlenku zákazu U-turn na křižovatce nepoužitelné. Podle mě jediná možnost je tagovat průsečík příslušných silnic, přestože to nebude vypadat v některých situacích zrovna reálně. Kdyžtak mě někdo vyveďte z omylu zavčasu, ať ušetřím autorům Navitu práci s implementací toho našeho zákona. Petr

6.10.2009 11:39:01 (#45)
gravatar

Pavel Machek

<pavel at ucw.cz>
1066 1226
Ahoj! zobrazit citaci
> > Kdy?? u?? se to tu objevilo: jak?? je vlastn?? ofici??ln?? spr??vn?? zp??sob, > > jak semafory vyzna??ovat? > > > > Dosud jsem je tagoval v nodech tvo????c??ch pr??se????ky p????slu??n??ch silnic. > > U ???oby??ejn??ch??? silnic je to v pohod?? <http://osm.org/go/0J0mQlPJR-->, > > trochu hor???? je to u silnic s odd??len??mi sm??ry a v??sledn??ch > > slo??it??j????ch k??i??ovatek, kde se ???mno??????? semafory > > <http://osm.org/go/0J0k7B16q-->. > > Asi nemus??m zmi??ovat, ??e solit??rn?? semafory budou pro my??lenku z??kazu > U-turn na k??i??ovatce nepou??iteln??. Podle m?? jedin?? mo??nost je tagovat > pr??se????k p????slu??n??ch silnic, p??esto??e to nebude vypadat v n??kter??ch > situac??ch zrovna re??ln??. > > Kdy??tak m?? n??kdo vyve??te z omylu zav??asu, a?? u??et????m autor??m Navitu > pr??ci s implementac?? toho na??eho z??kona.
No... na viceproudovce oragovani na prusecicich nepomuze. | b---------------+---------------- | a---------------+---------------- | kdyz jedu z a do b, je to u-turn, ale tezko to v nem navit najde. I kdyz budou na + oznaceny semafory, jsou to 'jen' dve odboceni doleva... Pavel -- (english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek (cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html

7.10.2009 10:11:27 (#46)
gravatar

Petr Stehlik

<pstehlik at sophics.cz>
48
Pavel Machek píše v Út 06. 10. 2009 v 11:39 +0200: zobrazit citaci
> No... na viceproudovce oragovani na prusecicich nepomuze. > > | > b---------------+---------------- > | > a---------------+---------------- > | > > kdyz jedu z a do b, je to u-turn, ale tezko to v nem navit najde. I > kdyz budou na + oznaceny semafory, jsou to 'jen' dve odboceni > doleva...
Pro tento případ je asi nezbytná ručně přidaná restrikce, kterou současný navit ovšem ještě nepodporuje (protože vede přes více než jeden uzel). To opravdu asi nejde uhádnout z ničeho okolo. Velmi by mě zajímalo, jak se vlastně komerční navigace s tímto vypořádávají. Sám nemám zkušenosti s ničím jiným než Navitem, takže nemám s čím srovnávat. Petr

« zpět na výpis měsíce