« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] silnice jako neprostupná překážka při pěším routování

Vlákno 31.10. - 6.11.2023, počet zpráv: 12


31.10.2023 04:01:18 (#1)
gravatar

Karel Volný

<kavol at seznam.cz>
567
čest práci, narazil jsem na to, že při pěším routování mě OsmAnd posílá nějak divně ... chtěl jsem si ověřit, že není nějaká krpa v datech, ale zdá se, že to dělají všechny enginy, takový minimalistický příklad viz: https://www.openstreetmap.org/directions? engine=fossgis_osrm_foot&route=49.24860%2C16.58355%3B49.24896%2C16.58262#map=19/49.24857/16.58284 chová se to, jako kdyby vůbec nebylo možno vstoupit na silnici mimo přechod - místo nějakých 80 m po schodech nahoru a u Z-boxu přejít mám obcházet 400 m? vážně? přitom když cíl posunu kousíček vedle na silnici, tak nemá problém mě naopak poslat přímo po silnici místo souběžného chodníku, jen potřebuje, aby se to někde křížilo (spojovalo), viz např. https://www.openstreetmap.org/directions? engine=fossgis_valhalla_foot&route=49.24860%2C16.58355%3B49.24896%2C16.58269#map=19/49.24853/16.58310 prosím, nepotkal někdo, že by se někde toto řešilo? (já zas asi neumím hledat ...) K. ------------- další část --------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: signature.asc Type: application/pgp-signature Size: 195 bytes Desc: This is a digitally signed message part. URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231031/6d658f1a/attachment.sig>

31.10.2023 04:31:06 (#2)
gravatar

petr.kadlec na gmail.com

<petr.kadlec at gmail.com>
261 1065
Ahoj, On Tue, Oct 31, 2023 at 4:05?PM Karel Volný <kavol na seznam.cz> wrote: zobrazit citaci
> chová se to, jako kdyby vůbec nebylo možno vstoupit na silnici mimo > přechod - > místo nějakých 80 m po schodech nahoru a u Z-boxu přejít mám obcházet 400 > m? > vážně? >
No jasně; nejde o přechod, jde o to, že ta cesta pro pěší a ta silnice není vůbec propojena. Jak má routovač vědět, že mezi nimi lze volně přecházet, že mezi nimi není minové pole, plot, kolmý sráz, soukromý pozemek, ?? Chodníky musí být napojeny na silnice, ze kterých se na ně dá vejít, i v případě, že tam není vyznačený přechod. Tohle je trochu výhoda toho zjednodušeného mapování chodníků jen atributem na silnici. < https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sidewalks#Sidewalk_as_refinement_to_a_highway zobrazit citaci
>
-- Petr Kadlec / Mormegil ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231031/6b1dc18f/attachment.htm>

1.11.2023 12:53:21 (#3)
gravatar

Karel Volný

<kavol at seznam.cz>
567
zdar, zobrazit citaci
> > chová se to, jako kdyby vůbec nebylo možno vstoupit na silnici mimo > > přechod - místo nějakých 80 m po schodech nahoru a u Z-boxu přejít mám > > obcházet 400 m? vážně? > > No jasně; nejde o přechod, jde o to, že ta cesta pro pěší a ta silnice není > vůbec propojena. Jak má routovač vědět, že mezi nimi lze volně přecházet, > že mezi nimi není minové pole, plot, kolmý sráz, soukromý pozemek, ??
no, třeba tak, že tam to minové pole není zmapované :-D IMHO jediný reálný problém je ten kolmý sráz, výšky v mapě moc neumíme (nanejvýš nějaký level u křížení), ale jinak je neprůchodnost věc explicitně mapovaná zobrazit citaci
> Chodníky musí být napojeny na silnice, ze kterých se na ně dá vejít, i v > případě, že tam není vyznačený přechod.
takže mapovat pro renderer nemáme, a mapovat pro routing ano? jak má takové napojení vypadat, jako krátký kus chodníku, který tam ve skutečnosti není, a opakovat nejlépe tak asi po metru, když lze vstoupit kdekoliv? - to asi ne, že ... zobrazit citaci
> Tohle je trochu výhoda toho > zjednodušeného mapování chodníků jen atributem na silnici. < > https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sidewalks#Sidewalk_as_refinement_to_a_hi > ghway
jistě, to tam píšou, ale nikde jsem se nedočetl, co s těmi separátními chodníky ... nanejvýš že je to problém, ale doprkýnka to jako fakt nikdo neřeší? K. ------------- další část --------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: signature.asc Type: application/pgp-signature Size: 195 bytes Desc: This is a digitally signed message part. URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231101/c9d5dfa2/attachment.sig>

1.11.2023 07:22:33 (#4)
gravatar

Miroslav Suchý

<mirek at rodina-sucha.cz>
166 6573
Dne 01. 11. 23 v 12:53 Karel Volný napsal(a): zobrazit citaci
> takže mapovat pro renderer nemáme, a mapovat pro routing ano?
Ano. :) zobrazit citaci
> jak má takové napojení vypadat, jako krátký kus chodníku, který tam ve > skutečnosti není, a opakovat nejlépe tak asi po metru, když lze vstoupit > kdekoliv? - to asi ne, že ...
dá se použít highway=virtual Mirek

1.11.2023 09:21:31 (#5)
gravatar

Jan Macura

<macurajan at gmail.com>
754 2731
Ahoj On Wed, 1 Nov 2023 at 18:19, Karel Volný <kavol na seznam.cz> wrote: zobrazit citaci
> > No jasně; nejde o přechod, jde o to, že ta cesta pro pěší a ta silnice > není > > vůbec propojena. Jak má routovač vědět, že mezi nimi lze volně přecházet, > > že mezi nimi není minové pole, plot, kolmý sráz, soukromý pozemek, ?? > > no, třeba tak, že tam to minové pole není zmapované :-D >
Naneštěstí, v některých částech světa je bezpečnější předpokládat opak, než nahnat uživatele do minového pole. A nemusí to být nutně minové pole, může to být prostě jen soukromá zeleň, kaktusy, bahno, ... může tam být zábradlí, svodidlo, řetěz, cedule zákaz vstupu ... Zmapovanost takových překážek v OSM zdaleka nestačí na aspoň trochu relevantní posouzení průchodnosti. (Když zcela pominu fakt, že směrovací algoritmus musí nějak "vhodně" odhadnout vzdálenost mezi osou chodníku a osou silnice, která by ještě mohla být překonatelná a kdy už ne) zobrazit citaci
> > Chodníky musí být napojeny na silnice, ze kterých se na ně dá vejít, i v > > případě, že tam není vyznačený přechod. > > takže mapovat pro renderer nemáme, a mapovat pro routing ano? >
Je to smutné, ale skutečně se to tak řeší. Když přijdete s inovativním inženýrským řešením směrování, které nebude potřebovat fiktivní propojky mezi cestami, bude to skvělé ;-) On Wed, 1 Nov 2023 at 19:26, Miroslav Suchý <mirek na rodina-sucha.cz> wrote: zobrazit citaci
> (...) > dá se použít highway=virtual
Tak to snad radši ne <https://taginfo.openstreetmap.org/tags/highway=virtual#overview>... Ale pro chodníky je zavedená značka footway=link <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Tag:footway%3Dlink> (Taginfo <https://taginfo.openstreetmap.org/tags/footway=link#overview>). JOSM ji má nějakou dobu i v předvolbách pro pěší cesty. H. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231101/b079f80f/attachment.htm>

1.11.2023 09:58:00 (#6)
gravatar

Marián Kyral

<mkyral at email.cz>
2501 2837
---------- Původní e-mail ---------- Od: Jan Macura <macurajan na gmail.com> Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> Datum: 1. 11. 2023 21:27:30 Předmět: Re: [talk-cz] silnice jako neprostupná překážka při pěším routování " Ahoj  " > Chodníky musí být napojeny na silnice, ze kterých se na ně dá vejít, i v zobrazit citaci
> případě, že tam není vyznačený přechod.
takže mapovat pro renderer nemáme, a mapovat pro routing ano? " Je to smutné, ale skutečně se to tak řeší. Když přijdete s inovativním inženýrským řešením směrování, které nebude potřebovat fiktivní propojky mezi cestami, bude to skvělé ;-) " Co třeba relace, která bude obsahovat dva "propojené" body (nebo cesty) mezi kterými se dá volně přecházet. Neměl bys pak fyzickou propojku, jen virtuální relaci. Jen nevím, jak moc komplikované by to bylo pro zpracování. Marián ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231101/510f8379/attachment-0001.htm>

1.11.2023 10:29:02 (#7)
gravatar

Jan Macura

<macurajan at gmail.com>
754 2731
On Wed, 1 Nov 2023 at 22:04, Marián Kyral <mkyral na email.cz> wrote: zobrazit citaci
> Je to smutné, ale skutečně se to tak řeší. Když přijdete s inovativním > inženýrským řešením směrování, které nebude potřebovat fiktivní propojky > mezi cestami, bude to skvělé ;-) > > Co třeba relace, která bude obsahovat dva "propojené" body (nebo cesty) > mezi kterými se dá volně přecházet. Neměl bys pak fyzickou propojku, jen > virtuální relaci. Jen nevím, jak moc komplikované by to bylo pro zpracování. >
Dobrý nápad... viz https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:footway#Association_with_the_street ;-) Jenže v těch navrhovaných relacích se neřeší skutečná průchodnost, ale prostě fakt, že "tento chodník patří k této ulici". H. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231101/8018f4cb/attachment.htm>

2.11.2023 09:37:12 (#8)
gravatar

Mirek Dlask

<dlask.m at gmail.com>
196
Ahoj, Očekával bych, že pokud bude footway=sidewalk tak se navigace dovtípí že jde o souběh s ulicí a bude navigovat po ulici. Jenomže chodník může vést uprostřed ulic a nemusí být jasné která je ta správná. To co zkoušíme od stolu je pouze test teorie. V praxi bude gps přebíhat z chodníku na ulici v horším případě až na protilehlý chodník. Stačí trošku vyšší zástavba. Chodníky nemapuju, pouze koriguju hotové co se nelíbí JOSM. Patřím mezi úchyly nemapující pro render, nebo snad dokonce pro routovače. Mapuju výhradně pro validátory ;-) Mir st 1. 11. 2023 v 22:04 odesílatel Marián Kyral <mkyral na email.cz> napsal: zobrazit citaci
> > ---------- Původní e-mail ---------- > Od: Jan Macura <macurajan na gmail.com> > Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> > Datum: 1. 11. 2023 21:27:30 > Předmět: Re: [talk-cz] silnice jako neprostupná překážka při pěším > routování > > Ahoj > > > > Chodníky musí být napojeny na silnice, ze kterých se na ně dá vejít, i v > > případě, že tam není vyznačený přechod. > > takže mapovat pro renderer nemáme, a mapovat pro routing ano? > > > Je to smutné, ale skutečně se to tak řeší. Když přijdete s inovativním > inženýrským řešením směrování, které nebude potřebovat fiktivní propojky > mezi cestami, bude to skvělé ;-) > > > Co třeba relace, která bude obsahovat dva "propojené" body (nebo cesty) > mezi kterými se dá volně přecházet. Neměl bys pak fyzickou propojku, jen > virtuální relaci. Jen nevím, jak moc komplikované by to bylo pro zpracování. > > > Marián > > _______________________________________________ > talk-cz mailing list > talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > https://openstreetmap.cz/talkcz >
------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231102/663a619b/attachment-0001.htm>

2.11.2023 10:52:31 (#9)
gravatar

Miroslav Suchý

<mirek at rodina-sucha.cz>
166 6573
Dne 01. 11. 23 v 21:21 Jan Macura napsal(a): zobrazit citaci
> On Wed, 1 Nov 2023 at 19:26, Miroslav Suchý <mirek na rodina-sucha.cz <mailto:mirek na rodina-sucha.cz>> wrote: > > (...) > dá se použít highway=virtual > > > Tak to snad radši ne <https://taginfo.openstreetmap.org/tags/highway=virtual#overview>... Ale pro chodníky je zavedená > značka footway=link <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Tag:footway%3Dlink> (Taginfo > <https://taginfo.openstreetmap.org/tags/footway=link#overview>). JOSM ji má nějakou dobu i v předvolbách pro pěší cesty.
Aha, on je to jenom proposal. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Virtual_highway Fakt je, že to s routingem funguje už teď. A mě to smysl dává pro cesty které fyzicky v reálu nejsou. Kromě těch přechodů u křižovate, kde není ani naznačen přechod ještě třeba když turistická cesta vede přes velké parkoviště, ale chodník ani pěšina tam reálně není. Mirek

2.11.2023 11:50:04 (#10)
gravatar

Michal Pustějovský

<Michal.Pustejovsky at seznam.cz>
173 2646
Ahoj, já pro tohle vytvářím cesty footway=crossing, a na průsečík se silníci dávám highway=crossing + crossing=unmarked. Typicky v zástavbě, kde jsou snížené obrubníky nebo dokonce i dlažba pro nevidomé. Nedělám to na každé křižovatce, ale tak nějak "rozumně". Defakto tam tmísto pro přecházení je, jen není značené. Není to ideální, ale lepší varianta mne nenapadla. U zakončení chodníků chodník napojím "elkem" do silnice, aby nebyl problém s routingem. Zase není to ideální řešení... Příklady (ne nutně ode mne): https://www.openstreetmap.org/way/386870708 https://www.openstreetmap.org/way/1093310852 https://www.openstreetmap.org/way/1093310855 Highway=virtual mi někdo předělával, že je to pouze proposal a nemělo by se používat. Mějte se, Michal
---------- Původní e-mail ---------- Od: Miroslav Suchý <mirek na rodina-sucha.cz> Komu: talk-cz na openstreetmap.org Datum: 2. 11. 2023 11:25:55 Předmět: Re: [talk-cz] silnice jako neprostupná překážka při pěším routování "Dne 01. 11. 23 v 21:21 Jan Macura napsal(a): zobrazit citaci
> On Wed, 1 Nov 2023 at 19:26, Miroslav Suchý <mirek na rodina-sucha.cz <
mailto:mirek na rodina-sucha.cz>> wrote: zobrazit citaci
> > (...) > dá se použít highway=virtual > > > Tak to snad radši ne <https://taginfo.openstreetmap.org/tags/highway=
virtual#overview>... Ale pro chodníky je zavedená zobrazit citaci footway%3Dlink> (Taginfo zobrazit citaci má nějakou dobu i v předvolbách pro pěší cesty. Aha, on je to jenom proposal. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Virtual_highway Fakt je, že to s routingem funguje už teď. A mě to smysl dává pro cesty které fyzicky v reálu nejsou. Kromě těch přechodů u křižovate, kde není ani naznačen přechod ještě třeba když turistická cesta vede přes velké parkoviště, ale chodník ani pěšina tam reálně není. Mirek _______________________________________________ talk-cz mailing list talk-cz na openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz https://openstreetmap.cz/talkcz " ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231102/29d3eba0/attachment-0001.htm>

2.11.2023 05:38:17 (#11)
gravatar

Jan Macura

<macurajan at gmail.com>
754 2731
Ahoj On Thu, 2 Nov 2023 at 11:07, Miroslav Suchý <mirek na rodina-sucha.cz> wrote: zobrazit citaci
> (...) Kromě těch > přechodů u křižovate, kde není ani naznačen přechod ještě třeba když > turistická cesta vede přes velké parkoviště, ale > chodník ani pěšina tam reálně není. >
Navigace v ploše je principiálně jednodušší problém, než to, co jsme řešili výše. Viz např. [1] <https://blog.rustprooflabs.com/2022/10/pgrouting-lines-through-polygons>. H. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231102/16270ecf/attachment.htm>

6.11.2023 10:33:14 (#12)
gravatar

Pavel Machek

<pavel at ucw.cz>
1067 1226
Ahoj! zobrazit citaci
> > jak má takové napojení vypadat, jako krátký kus chodníku, který tam ve > > skutečnosti není, a opakovat nejlépe tak asi po metru, když lze vstoupit > > kdekoliv? - to asi ne, že ... > > dá se použít highway=virtual
Davat po metru virtualni chodniky uz je hodne velka silenost. Asi mene silene by bylo oznacit ten prostor mezi chodnikem a silnici a rict "tohle je pro lidi pruchodne". (Spolehat na to, ze vsechny prekazky jsou v mape mi neprijde vhodne). Pavel -- People of Russia, stop Putin before his war on Ukraine escalates. ------------- další část --------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: signature.asc Type: application/pgp-signature Size: 195 bytes Desc: [žádný popis není k dispozici] URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20231106/37bafe02/attachment.sig>

« zpět na výpis měsíce