[Talk-cz] hranice obce
Vlákno 1.5. - 14.5.2009, počet zpráv: 51
Ahoj,
jak by se měla značit hranice obce?
V okolí Hradce Králové se silně používá landuse:residential, což ale značí pouze obytnou zónu, ne hranici obce. Časem začnou být hranice obcí důležité, protože určují, kde se smí jezdit 50, a kde 90.
Někde jsem viděl i tagování maxspeed:50 pro obci, což ale považuji za velmi nešťastný způsob, který by ve velkých městech absolutně nešel použít (nehledě na další komplikace).
--
Petr Dlouhý
Ahoj,
pokud tomu dobre rozumim, smesujes dva terminy:
a) obytna zona jako vyjadreni dopravniho omezeni (highway)
b) zastavene/urbanizovane uzemi, jako prevazne vyuziti nejake casti
krajiny. (landuse)
Nejsem si jist, zda vyuziti varianty b) vzdy souvisi s rychlostnim
omezenim (prutahy, obchvaty, rychlost lze vyjadrit explicitne), coz by
mozna az tak nevadilo.
Jen uzivani landuse:
http://www.openstreetmap.org/?lat=49.16869&lon=16.51633&zoom=15&layers=B000FTF
je hodne rozdilne od toho jak, by nakonec mohlo vypadat.
http://www.openstreetmap.org/?lat=49.194284&lon=16.640465&zoom=18&layers=B000FTF
ha
hanoj
2009/5/1 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> jak by se měla značit hranice obce?
> V okolí Hradce Králové se silně používá landuse:residential, což ale značí pouze obytnou zónu, ne hranici obce. Časem začnou být hranice obcí důležité, protože určují, kde se smí jezdit 50, a kde 90.
>
> Někde jsem viděl i tagování maxspeed:50 pro obci, což ale považuji za velmi nešťastný způsob, který by ve velkých městech absolutně nešel použít (nehledě na další komplikace).
On Fri, 01 May 2009 18:49:19 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
No řekl bych, že rychlost na silnici implikuje administrativní hranice
obce. Takže asi "place:village" jako plocha. (Rychlost na obchvatech
podobně je samozřejmě nutné řešit explicitně.)
Problém je, že se to téměř nikde nepoužívá, a hodně vesnic je obtáhnutých
pomocí "landuse:residential". Jestli tomu dobře rozumím, tak bychom měli
každou vesnici obtáhnout ještě pomocí "place:village" (pokud hranici
neznáme přesně, tak asi stačí nějaká brambora okolo a naznačit v tagu, že
jde o odhad).
zobrazit citaci
> Ahoj,
> pokud tomu dobre rozumim, smesujes dva terminy:
> a) obytna zona jako vyjadreni dopravniho omezeni (highway)
> b) zastavene/urbanizovane uzemi, jako prevazne vyuziti nejake casti
> krajiny. (landuse)
>
> Nejsem si jist, zda vyuziti varianty b) vzdy souvisi s rychlostnim
> omezenim (prutahy, obchvaty, rychlost lze vyjadrit explicitne), coz by
> mozna az tak nevadilo.
>
> Jen uzivani landuse:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=49.16869&lon=16.51633&zoom=15&layers=B000FTF
>
> je hodne rozdilne od toho jak, by nakonec mohlo vypadat.
> http://www.openstreetmap.org/?lat=49.194284&lon=16.640465&zoom=18&layers=B000FTF
>
>
> ha
> hanoj
>
--
Petr Dlouhý
zobrazit citaci
> No řekl bych, že rychlost na silnici implikuje administrativní hranice
> obce. Takže asi "place:village" jako plocha. (Rychlost na obchvatech
> podobně je samozřejmě nutné řešit explicitně.)
*** administrativni hranice obce jsou jeji katastry,
zastavene/zastavitelne uzemi uz je predmetem uzemne planovaci
dokumentace, tedy vec nejista.
*** hranici obce znackou IS 12a/b urcuje Policie CR schvalenim
projektove dokumentace dopravniho znaceni, coz si muze vynutit a
zalezi na cloveku misto od mista. Zpravidla se jedna o zastavene uzemi
(prvni domy), neni-li dalsi zavaznejsi duvod napr: stoupani, klesani,
krizovatka, neprehledny usek, dve vesnice za sebou, etc.
zobrazit citaci
> Problém je, že se to téměř nikde nepoužívá, a hodně vesnic je obtáhnutých
> pomocí "landuse:residential". Jestli tomu dobře rozumím, tak bychom měli
> každou vesnici obtáhnout ještě pomocí "place:village" (pokud hranici
> neznáme přesně, tak asi stačí nějaká brambora okolo a naznačit v tagu, že
> jde o odhad).
*** trochu mi unika jaky je rozdil mezi place:* a boundary:*
*** mozna by pak stacilo udelat v algoritmu obalovou bramboru z
"landuse:residential" u dane obce a udelat z dilcich knedli jednu
velkou, ktera pak bude jako berna pro rychlost. otazka je zda na
urovni mapy nebo routingu.
Stavajici JOSM se ale stejne bude muset naucit pracovat s vrstvami
typu pokryv a vyuziti, kdyz uz "umi" silnice a autobusove linky.
hanoj
On Sat, 02 May 2009 01:16:36 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
V tom případě bude asi nejlepší udělat to tak, že budeme přidávat tag
maxspeed:50 na oblast ohraničující obec (ať už je to landuse:residential
nebo place:village nebo samostatná plocha).
zobrazit citaci
> *** administrativni hranice obce jsou jeji katastry,
> zastavene/zastavitelne uzemi uz je predmetem uzemne planovaci
> dokumentace, tedy vec nejista.
> *** hranici obce znackou IS 12a/b urcuje Policie CR schvalenim
> projektove dokumentace dopravniho znaceni, coz si muze vynutit a
> zalezi na cloveku misto od mista. Zpravidla se jedna o zastavene uzemi
> (prvni domy), neni-li dalsi zavaznejsi duvod napr: stoupani, klesani,
> krizovatka, neprehledny usek, dve vesnice za sebou, etc.
>
> *** trochu mi unika jaky je rozdil mezi place:* a boundary:*
>
> *** mozna by pak stacilo udelat v algoritmu obalovou bramboru z
> "landuse:residential" u dane obce a udelat z dilcich knedli jednu
> velkou, ktera pak bude jako berna pro rychlost. otazka je zda na
> urovni mapy nebo routingu.
> Stavajici JOSM se ale stejne bude muset naucit pracovat s vrstvami
> typu pokryv a vyuziti, kdyz uz "umi" silnice a autobusove linky.
>
>
> hanoj
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
Ahoj!
zobrazit citaci
> No řekl bych, že rychlost na silnici implikuje administrativní hranice
> obce. Takže asi "place:village" jako plocha. (Rychlost na obchvatech
> podobně je samozřejmě nutné řešit explicitně.)
> Problém je, že se to téměř nikde nepoužívá, a hodně vesnic je obtáhnutých
> pomocí "landuse:residential". Jestli tomu dobře rozumím, tak bychom měli
> každou vesnici obtáhnout ještě pomocí "place:village" (pokud hranici
> neznáme přesně, tak asi stačí nějaká brambora okolo a naznačit v tagu, že
> jde o odhad).
Na tohle je boundary=administrative ci tak neco, ne? V praze a okoli
je toho spousta...
Pavel
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html
Před nějakou dobou jsem vytvořil základ přehledu českých dopravních
značek, viz http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cz:Road_Signs
Není to dodělané, chtěl jsem tam minimálně doplnit obrázky všech
značek a tak, ale základ (seznam všech platných značek, s výjimkou
poslední, 14 dnů staré vyhlášky, kterou tam jdu doplnit teď) tam je. U
každé značky jsem se pak snažil nadhodit související tagy (tzn. není
to tak, že vidím značku, lepím uvedený tag; spíš je to odkaz na tagy,
které by u dané značky *mohly* být relevantní). Pokud někde vidíte
nějaké chyby či nedodělky, samozřejmě editujte s odvahou.
No a u značky IS 12a Obec už je tam uvedeno mimo jiné též
traffic_sign=city_limit, což je už i na [[Cz:Map Features]].
To je tedy další možný způsob, jak to značit.
-- Petr Kadlec / Mormegil
Ahoj,
dnes jsem zkonsolidoval me pokusy implementovat sqlite a mapnik. Posilal
jsem to do konference OSM, ale pokud mate nekdo zajem, byl bych rad,
kdybyste mi k tomu take neco napsali. Aspon se budu moct rozhodnout, zda
s tim neco delat dal :)
Bohuzel zatim jsou binarky jen pro windows, ale az prijedu z dovolene,
muzu s tim neco udelat. Naportovat na Linux by to nemel byt vetsi
problem, ale moc jsem to zatim neresil...
Dik
T
-----------------------------
Hi,
this is reaction for threads about sqlite and Mapnik. I promissed that I
post something about my research. So here it is.
http://osm.w2n.cz/
There is SVN with sources and compiled versions of tools (windows only
at this time). At first I must say, that this is not replacement for
current support of Sqlite in Mapnik. I did this work half year ago, so
thats why there is only Mapnik 0.5.1.
It is very simple and uncomplete, but it works fine. If there will be
some feedback, I will continue to finish it. Next development will be
completely different to postgress schema, because there will be high
performance speedups if I change rendering way.
At final state it should be just two programs. Convert/update tool and
Web server with integrated mapnik and db server. So user just get his
part of OSM, run convert and run server with converted data. I thing
that there will be benefits for beginers, that is good artists (making
icons and styles), but not advanced users (installing DBs and so on...).
Tomas
On Mon, 04 May 2009 20:29:25 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
wrote:
OK, ale to jen označí místo, kde je cedule. Nedává to ale samo o sobě
dostatek informací k tomu, aby šel rychlostní limit použít při navigaci.
zobrazit citaci
> Před nějakou dobou jsem vytvořil základ přehledu českých dopravních
> značek, viz http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cz:Road_Signs
>
> Není to dodělané, chtěl jsem tam minimálně doplnit obrázky všech
> značek a tak, ale základ (seznam všech platných značek, s výjimkou
> poslední, 14 dnů staré vyhlášky, kterou tam jdu doplnit teď) tam je. U
> každé značky jsem se pak snažil nadhodit související tagy (tzn. není
> to tak, že vidím značku, lepím uvedený tag; spíš je to odkaz na tagy,
> které by u dané značky *mohly* být relevantní). Pokud někde vidíte
> nějaké chyby či nedodělky, samozřejmě editujte s odvahou.
>
> No a u značky IS 12a Obec už je tam uvedeno mimo jiné též
> traffic_sign=city_limit, což je už i na [[Cz:Map Features]].
>
> To je tedy další možný způsob, jak to značit.
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
2009/5/5 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> OK, ale to jen označí místo, kde je cedule. Nedává to ale samo o sobě
> dostatek informací k tomu, aby šel rychlostní limit použít při navigaci.
Tím myslíš, že nejde spárovat příslušné cedule, aby šel poznat vnitřek
od vnějšku, resp. se může kvůli chybě stát, že jsou tabule zcela
nespárované? To je pravda; asi by to chtělo je svázat do nějaké relace
(i s tím městem), to by se mělo dohodnout na wiki, jenže bohužel si
city_limits patrně nekoordinovaně vymysleli Němci nebo kdo a žádná
diskuse na wiki k tomu není.
[http://wiki.openstreetmap.org/index.php?diff=187222&diffonly=1]
-- Petr Kadlec / Mormegil
On Tue, 05 May 2009 10:43:36 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
wrote:
No mě přijde, že traffic_sign:city_limit vyjadřuje explicitně, kde ta
cedule je. To kde se má jezdit 50 a kde už ne se dá přibližně odhadnout z
cuzk nebo ortofoto.
Takže mi přijde nejjednodužší dát tu ceduli - pokud vím, kde přesně je -
na průsečík oblasti (boundary, residential), na které bude tag maxspeed:50.
Jen z těch cedulí nelze dost dobře usoudit, kde se smí jezdit jak rychle -
ve obci klidně může být silnice na které žádná cedule není, a jak se má
poznat, jestli náhodou ta silnice není už za obcí.
zobrazit citaci
> Tím myslíš, že nejde spárovat příslušné cedule, aby šel poznat vnitřek
> od vnějšku, resp. se může kvůli chybě stát, že jsou tabule zcela
> nespárované? To je pravda; asi by to chtělo je svázat do nějaké relace
> (i s tím městem), to by se mělo dohodnout na wiki, jenže bohužel si
> city_limits patrně nekoordinovaně vymysleli Němci nebo kdo a žádná
> diskuse na wiki k tomu není.
> [http://wiki.openstreetmap.org/index.php?diff=187222&diffonly=1]
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
2009/5/5 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> Jen z těch cedulí nelze dost dobře usoudit, kde se smí jezdit jak rychle -
> ve obci klidně může být silnice na které žádná cedule není, a jak se má
> poznat, jestli náhodou ta silnice není už za obcí.
Nechápu. Bez ohledu na OSM, přece i v reálu usoudím, kde se smí jezdit
jak rychle, *právě* pouze z těchto cedulí.
-- Petr Kadlec / Mormegil
On Tue, 05 May 2009 11:29:59 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
wrote:
To není úplně pravda. V reálu je ta cedule na jednu stranu škrtlá, vidíte
domy okolo. Pokud někdo zapomene udělat jednu ceduli, tak to ve vašem
datovém modelu znamená, že se obec rozšíří na celý svět. Navíc může z obce
vycházet polní cesta, na které žádná cedule není, ale když se z ní potom
kousek za vesnicí stane silnička, tak počítač prostě neví jak rychle se na
té silničce smí jezdit. Krom toho, že zmapovat cedule většinou znamená je
fyzicky obejít, ale v tom, co navrhuji já je stačí udělat nějakou bramboru
kolem obce s tím, že se to třeba časem upřesní.
Vzhledem k tomu, že je nutné ty cedule dát do relace, tak mi přijde i
jednodužší je místo toho spojit pomocí nějaké plochy.
zobrazit citaci
> Nechápu. Bez ohledu na OSM, přece i v reálu usoudím, kde se smí jezdit
> jak rychle, *právě* pouze z těchto cedulí.
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
Jen bych podotkl, ze ve znaceni na silnicich je strasny bordel a ani
samotne RSD a jednotlive obce nemaji vlastne zadny registr umistenych
znacek. To vede k nekonzistentnimu znaceni diky zapomenutym cedulim a
kriskros vnorenym zakazum a prikazum. Cedule proste nejsou u nas ( a
bohuzel asi nikdy nebudou ) well styled. Predstava, ze v OSM
namodelujeme krasne omezeni rychlosti je supr - sam bych za to byl rad -
ale nevidim to realne - bude to vzdy pouze priblizne. Driv jsme meli
takovou dohodu, ze se v obci jezdi 50 a kdyz se nekde smi vic nebo min a
vim o tom, dam tam tag maxspeed.
Do navigace je pak potreba implementovat pravidla ze v obci se jezdi
obecne 50, po dalnicich a spmv se jezdi 80, jinak 90 a 130, pokud neni
upraveno specialni znackou. Vzdycky se pak ale muze stat, ze OSM bude
davat spatnou hodnotu. Prikazove znacky navic taky pozbyvaji platnosti
pri krizeni s jinou komunikaci.
K
P.S.: Kdyz jsem delal testy v autoskole, tak tam byla jedna zaludna
otazka - Obec je:
po chvili marneho premysleni jsem opravdu nevedel a podival se na
nabizene moznosti - uzemi ohranicene znackami zacatek a konec obce - to
je jak technicka podpora od microsoftu - je to pravda, ale ridit se
podle toho neda. Pravidlo je, ze z obce a do obce vede vzdy alespon
jedna silnice, kde toto znaceni neni.
Petr Dlouhý napsal(a):
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 11:29:59 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
> wrote:
>
> To není úplně pravda. V reálu je ta cedule na jednu stranu škrtlá, vidíte
> domy okolo. Pokud někdo zapomene udělat jednu ceduli, tak to ve vašem
> datovém modelu znamená, že se obec rozšíří na celý svět. Navíc může z obce
> vycházet polní cesta, na které žádná cedule není, ale když se z ní potom
> kousek za vesnicí stane silnička, tak počítač prostě neví jak rychle se na
> té silničce smí jezdit. Krom toho, že zmapovat cedule většinou znamená je
> fyzicky obejít, ale v tom, co navrhuji já je stačí udělat nějakou bramboru
> kolem obce s tím, že se to třeba časem upřesní.
> Vzhledem k tomu, že je nutné ty cedule dát do relace, tak mi přijde i
> jednodužší je místo toho spojit pomocí nějaké plochy.
>
>
>> Nechápu. Bez ohledu na OSM, přece i v reálu usoudím, kde se smí jezdit
>> jak rychle, *právě* pouze z těchto cedulí.
>>
>> -- Petr Kadlec / Mormegil
>>
>> _______________________________________________
>> Talk-cz mailing list
>> Talk-cz na openstreetmap.org
>> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>>
>
>
>
>
2009/5/2 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> On Sat, 02 May 2009 01:16:36 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>
> V tom případě bude asi nejlepší udělat to tak, že budeme přidávat tag
> maxspeed:50 na oblast ohraničující obec (ať už je to landuse:residential
> nebo place:village nebo samostatná plocha).
*** a nestaci proste tu silnici I/II/III tridi prochazejici obci
rozdelit na patricnem miste a dat ji pozadovany limit?
Vzdyt zbytek silnic bude zpravidla highway:residential ten uz muze mit
z pricipu vzdy max 50?
hanoj
On Tue, 05 May 2009 13:24:44 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
Pro větší vesnice a hlavně města mi to nepřijde jako dobrý nápad. Těch
silnic vyšších tříd je tam přece jenom docela dost, a navíc jsou některé
ulice (nesprávně) označené jako unclassified, a na těch by to potom
znamenalo limit 90.
zobrazit citaci
> 2009/5/2 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
>> On Sat, 02 May 2009 01:16:36 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>>
>> V tom případě bude asi nejlepší udělat to tak, že budeme přidávat tag
>> maxspeed:50 na oblast ohraničující obec (ať už je to landuse:residential
>> nebo place:village nebo samostatná plocha).
> *** a nestaci proste tu silnici I/II/III tridi prochazejici obci
> rozdelit na patricnem miste a dat ji pozadovany limit?
> Vzdyt zbytek silnic bude zpravidla highway:residential ten uz muze mit
> z pricipu vzdy max 50?
>
> hanoj
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
Otagování silnic vyšších tříd mi nepřijde jako nepřekonatelný problém.
Díval jsem se zběžně na Brno, kde platí empirické pravidlo, že silnice s
tagem primary, secondary a tertiary mají vždy omezení na 50 km/h. Pokud
se může jet více, silnice je trunk/motorway. Máme-li pravidlo, jde úkol
automatizovat...
On Tue May 5 12:32:36 BST 2009, Petr Dlouhy wrote:
zobrazit citaci
> Pro větší vesnice a hlavně města mi to nepřijde jako dobrý nápad. Těch
> silnic vyšších tříd je tam přece jenom docela dost, a navíc jsou některé
> ulice (nesprávně) označené jako unclassified, a na těch by to potom
> znamenalo limit 90.
zobrazit citaci
> Tím myslíš, že nejde spárovat příslušné cedule, aby šel poznat vnitřek
> od vnějšku, resp. se může kvůli chybě stát, že jsou tabule zcela
> nespárované? To je pravda; asi by to chtělo je svázat do nějaké relace
To se muze stat i v realite - sice ne moc casto, ale na nekterych
prijezdovkach obcas cedule chybi (na hlavni trase je, ale kdyz jeste
pred ceduli uhnu do postranni ulicky, dostanu se do vesnice aniz bych
projel kolem vubec nejake cedule oznacujici zacatek obce)
Martin
zobrazit citaci
> bohuzel asi nikdy nebudou ) well styled. Predstava, ze v OSM
> namodelujeme krasne omezeni rychlosti je supr - sam bych za to byl rad -
> ale nevidim to realne - bude to vzdy pouze priblizne.
Priblizne staci. Routing potrebuje vedet max. rychlost aby si spocital
jestli je lepsi jet primo, nebo to objet po delsi ceste, kde se ale da
jet 90. Presne se to stejne asi nespocita, to by musel routing znat
frekvence semaforu, aktualni ucpanost silnice, rychlosti auta v
zavislosti na polomeru zatazek (coz zavisi na nalade a zkusenostech
ridice, pocasi, povrchu silnice a typu auta), poctu chodcu kteri budou
lezt na prechod a tak nutit ridice zpomalit nebo zastavit, poctu
policajtu co budou stavet auta a chtit videt papiry, atd, atd ...
Na to by mohl nejaky polygon snad stacit, resp. by se do navigace
dopsalo landuse=residential v CR -> maxspeed=50 (na dalnicich 80)
pokud neni dano jinak.
Plus mozna asi extra pravidlo aby se to chytlo na obrys prahy a jinych
velkych mest, ktere nejsou uzavrene cele v jednom landuse.
V nekterych mistech (napr. v Praze v Pisnici) taky treba je znacka
"zona 40" ktera plati vicemene na celou ctvrt. Takove zony by taky
mozna bylo pak lepsi delat nejakym polygonem ....
zobrazit citaci
> otazka - Obec je:
> po chvili marneho premysleni jsem opravdu nevedel a podival se na
> nabizene moznosti - uzemi ohranicene znackami zacatek a konec obce - to
> je jak technicka podpora od microsoftu - je to pravda, ale ridit se
> podle toho neda. Pravidlo je, ze z obce a do obce vede vzdy alespon
> jedna silnice, kde toto znaceni neni.
Otazka je, jestli kdyby clovek vjel do obce nekde kde ta znacka neni,
jestli by mu proslo kdyby nedodrzoval padesatku a jel tam treba 90.
Pak by melo smysl mapovat ty cedule a brat to nejak bodove, ale
nechtel bych pak videt ten routovaci algoritmus :)
Martin
On Tue, 05 May 2009 14:12:03 +0200, Radomir Cernoch
<radomir.cernoch na gmail.com> wrote:
Tak jsem to nemyslel. Automatizovat to sice jde, ale není dobré vkládat do
mapy zbytečně redundantní informace - potom dá spoustu práce udržovat ty
tagy konzistentní. Když se to tak udělá, tak se špatně pozná, jestli na
dané silnici je skutečně značka je, nebo jen silnice leží v obci => bude
problém při ověřování.
Myslím, že tag maxspeed by se měl k silnici přidávat opravdu jen v
případě, že tam je fyzicky nějaká značka.
zobrazit citaci
> Otagování silnic vyšších tříd mi nepřijde jako nepřekonatelný problém.
> Díval jsem se zběžně na Brno, kde platí empirické pravidlo, že silnice s
> tagem primary, secondary a tertiary mají vždy omezení na 50 km/h. Pokud
> se může jet více, silnice je trunk/motorway. Máme-li pravidlo, jde úkol
> automatizovat...
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
On Tue, 05 May 2009 14:38:26 +0200, MP <singularita na gmail.com> wrote:
Není to jen kvůli routingu. Navigace často upozorňují na překročení
rychlosti, a pak by se hodilo to udělat přesněji.
zobrazit citaci
>
> Priblizne staci. Routing potrebuje vedet max. rychlost aby si spocital
> jestli je lepsi jet primo, nebo to objet po delsi ceste, kde se ale da
> jet 90. Presne se to stejne asi nespocita, to by musel routing znat
> frekvence semaforu, aktualni ucpanost silnice, rychlosti auta v
> zavislosti na polomeru zatazek (coz zavisi na nalade a zkusenostech
> ridice, pocasi, povrchu silnice a typu auta), poctu chodcu kteri budou
> lezt na prechod a tak nutit ridice zpomalit nebo zastavit, poctu
> policajtu co budou stavet auta a chtit videt papiry, atd, atd ...
Jak už jsem napsal. Z předešlé komunikace mi vychází, že nejlepší je
přidat k hranicím (ať už boundary nebo residential) explicitně tag
maxspeed:50 (k té zoně 40), a bude to jasné a jednoduché.
zobrazit citaci
>
> Na to by mohl nejaky polygon snad stacit, resp. by se do navigace
> dopsalo landuse=residential v CR -> maxspeed=50 (na dalnicich 80)
> pokud neni dano jinak.
> Plus mozna asi extra pravidlo aby se to chytlo na obrys prahy a jinych
> velkych mest, ktere nejsou uzavrene cele v jednom landuse.
>
> V nekterych mistech (napr. v Praze v Pisnici) taky treba je znacka
> "zona 40" ktera plati vicemene na celou ctvrt. Takove zony by taky
> mozna bylo pak lepsi delat nejakym polygonem ....
>
>
> Otazka je, jestli kdyby clovek vjel do obce nekde kde ta znacka neni,
> jestli by mu proslo kdyby nedodrzoval padesatku a jel tam treba 90.
> Pak by melo smysl mapovat ty cedule a brat to nejak bodove, ale
> nechtel bych pak videt ten routovaci algoritmus :)
>
> Martin
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
2009/5/5 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> Pokud někdo zapomene udělat jednu ceduli, tak to ve vašem
> datovém modelu znamená, že se obec rozšíří na celý svět.
Já jsem nechtěl navrhovat nějaký nový způsob, jen jsem upozorňoval na
už existující, kdybych to navrhoval od nuly, asi bych to bral mnohem
víc zgruntu. ;-)
2009/5/5 MP <singularita na gmail.com>:
zobrazit citaci
> Otazka je, jestli kdyby clovek vjel do obce nekde kde ta znacka neni,
> jestli by mu proslo kdyby nedodrzoval padesatku a jel tam treba 90.
> Pak by melo smysl mapovat ty cedule a brat to nejak bodove, ale
> nechtel bych pak videt ten routovaci algoritmus :)
Zákon o silničním provozu (361/2000 Sb.) píše (§ 2 cc) „obec je
zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci
označen příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se
značky neosazují“. Což je tedy konstrukce zajímavá sama o sobě, ale
řekl bych, že pokud vjedu po účelové komunikaci do zastavěného území,
musím jet padesát, značka neznačka. Pokud vjedu do zastavěného území
po komunikaci vyšší kategorie, aniž bych značku potkal, bůh suď. :-)
2009/5/5 MP <singularita na gmail.com>:
zobrazit citaci
> Na to by mohl nejaky polygon snad stacit, resp. by se do navigace
> dopsalo landuse=residential v CR -> maxspeed=50 (na dalnicich 80)
> pokud neni dano jinak.
> Plus mozna asi extra pravidlo aby se to chytlo na obrys prahy a jinych
> velkych mest, ktere nejsou uzavrene cele v jednom landuse.
Způsob pomocí polygonu je sice relativně uživatelsky snadno
pochopitelný a tak, ale přijde mi jako datově dost nečistý. Čisté by
IMHO bylo nějak tagovat ty silnice, ať už rovnou na všech pomocí
maxspeed, nebo relací. Seskupování objektů (nodů, wayí) tím, že leží
geometricky uvnitř nějakého polygonu, to IMHO leží mimo architekturu
datového modelu OSM.
Samozřejmě je tagování jednotlivých wayí dost náročné, k tomu by šlo
vyrobit nástroj, který by aplikoval nějaké tagy právě na všechny waye
vybrané nějakým polygonem.
-- Petr Kadlec / Mormegil
On Tue, 05 May 2009 15:28:24 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
wrote:
zobrazit citaci
> 2009/5/5 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
>> Pokud někdo zapomene udělat jednu ceduli, tak to ve vašem
>> datovém modelu znamená, že se obec rozšíří na celý svět.
>
> Já jsem nechtěl navrhovat nějaký nový způsob, jen jsem upozorňoval na
> už existující, kdybych to navrhoval od nuly, asi bych to bral mnohem
> víc zgruntu. ;-)
>
> 2009/5/5 MP <singularita na gmail.com>:
>> Otazka je, jestli kdyby clovek vjel do obce nekde kde ta znacka neni,
>> jestli by mu proslo kdyby nedodrzoval padesatku a jel tam treba 90.
>> Pak by melo smysl mapovat ty cedule a brat to nejak bodove, ale
>> nechtel bych pak videt ten routovaci algoritmus :)
>
> Zákon o silničním provozu (361/2000 Sb.) píše (§ 2 cc) „obec je
> zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci
> označen příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se
> značky neosazují“. Což je tedy konstrukce zajímavá sama o sobě, ale
> řekl bych, že pokud vjedu po účelové komunikaci do zastavěného území,
> musím jet padesát, značka neznačka. Pokud vjedu do zastavěného území
> po komunikaci vyšší kategorie, aniž bych značku potkal, bůh suď. :-)
>
> 2009/5/5 MP <singularita na gmail.com>:
>> Na to by mohl nejaky polygon snad stacit, resp. by se do navigace
>> dopsalo landuse=residential v CR -> maxspeed=50 (na dalnicich 80)
>> pokud neni dano jinak.
>> Plus mozna asi extra pravidlo aby se to chytlo na obrys prahy a jinych
>> velkych mest, ktere nejsou uzavrene cele v jednom landuse.
>
> Způsob pomocí polygonu je sice relativně uživatelsky snadno
> pochopitelný a tak, ale přijde mi jako datově dost nečistý. Čisté by
> IMHO bylo nějak tagovat ty silnice, ať už rovnou na všech pomocí
> maxspeed, nebo relací. Seskupování objektů (nodů, wayí) tím, že leží
> geometricky uvnitř nějakého polygonu, to IMHO leží mimo architekturu
> datového modelu OSM.
>
> Samozřejmě je tagování jednotlivých wayí dost náročné, k tomu by šlo
> vyrobit nástroj, který by aplikoval nějaké tagy právě na všechny waye
> vybrané nějakým polygonem.
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
zobrazit citaci
> Způsob pomocí polygonu je sice relativně uživatelsky snadno
> pochopitelný a tak, ale přijde mi jako datově dost nečistý. Čisté by
> IMHO bylo nějak tagovat ty silnice, ať už rovnou na všech pomocí
> maxspeed, nebo relací. Seskupování objektů (nodů, wayí) tím, že leží
> geometricky uvnitř nějakého polygonu, to IMHO leží mimo architekturu
> datového modelu OSM.
Relace: jednak je tu limit 2000 elementu v relaci, jednak je prace s
relacemi v JOSM ponekud krkolomna a hlavne pokud nekdo dokresli dalsi
silnice, s nejvyssi pravdepodobnosti je zapomene do te relace pridat,
takze vysledek bude asi dost nekonzistantni.
Tagovani vsech wayi v polygonu - velka duplikace dat a problem s
konzistenci jako u relace - nekdo nakresli dalsi silnice a zapomene je
oznacit. Nekonzistentni data drive ci pozdeji.
Soupnuti polygonu s maxspeed - datove sice neciste, ale routovaci
program si pak muze pri predzpracovani ty waye rozsekat podel polygonu
(coz neni algoritmicky trivialni, ale da se to udelat v rozumnem
case), uvnits si je oznacit a polygon zahodit a lidsky je to
editovatelne celkem prehledne.
Ja bych volil ten polygon .... v nejhorsim by se k tomu dopsal nejaky
preprocesor co by ty polygony "aplikoval" a vystupem by bylo zase OSM,
jen trochu stravitelnejsi pro pripadne routovaci a jine aplikace.
Martin
On Tue, 05 May 2009 15:28:24 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
wrote:
To je dobrý argument, ale nemyslím si, že by to bylo mimo datový model
OSM. Podle http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxspeed je možné
tagovat pomocí maxspeed i polygony. Ono se to dá chápat tak, že se to
vztahuje na celý vnitřek toho polygonu, nejenom na cesty (což by tedy,
kdyby se to vzalo do důsledku znamenalo, že se má maximální rychlost
uplatnit v celém polygonu bez výjimek).
Tagovat jednotlivé silnice považuji za _velmi_ nešťastné - kromě důvodů,
které jsem již uvedl mám ještě další:
-pokud budeme prosazovat tento způsob uvažování, tak bychom se mohli
dočkat stavu, kdy ke každé cestě bude příslušet mnoho (desítek) tagů typu
is_in:continent
-začátečníci budou zmateni z různých tagů, které je nutné ke každé wayi
přidat
-někdo zapomene přidat tagy na nové ulice
Udělat to pomocí relace je už lepší, ale také to za úplně ideální
nepovažuji.
zobrazit citaci
>
> Způsob pomocí polygonu je sice relativně uživatelsky snadno
> pochopitelný a tak, ale přijde mi jako datově dost nečistý. Čisté by
> IMHO bylo nějak tagovat ty silnice, ať už rovnou na všech pomocí
> maxspeed, nebo relací. Seskupování objektů (nodů, wayí) tím, že leží
> geometricky uvnitř nějakého polygonu, to IMHO leží mimo architekturu
> datového modelu OSM.
>
> Samozřejmě je tagování jednotlivých wayí dost náročné, k tomu by šlo
> vyrobit nástroj, který by aplikoval nějaké tagy právě na všechny waye
> vybrané nějakým polygonem.
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
a pouziti v relaci nody
traffic_sign:city_limit
jak tu nekdo psal by neslo?
hanoj
2009/5/5 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 13:24:44 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>
> Pro větší vesnice a hlavně města mi to nepřijde jako dobrý nápad. Těch
> silnic vyšších tříd je tam přece jenom docela dost, a navíc jsou některé
> ulice (nesprávně) označené jako unclassified, a na těch by to potom
> znamenalo limit 90.
>
>> 2009/5/2 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
>>> On Sat, 02 May 2009 01:16:36 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>>>
>>> V tom případě bude asi nejlepší udělat to tak, že budeme přidávat tag
>>> maxspeed:50 na oblast ohraničující obec (ať už je to landuse:residential
>>> nebo place:village nebo samostatná plocha).
>> *** a nestaci proste tu silnici I/II/III tridi prochazejici obci
>> rozdelit na patricnem miste a dat ji pozadovany limit?
>> Vzdyt zbytek silnic bude zpravidla highway:residential ten uz muze mit
>> z pricipu vzdy max 50?
On Tue, 05 May 2009 15:55:57 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
Na to už jsem odpovídal, že to nepouvažuji za vhodné. Důvody jsou:
-není možné spolehlivě rozhodnout jestli jsem v obci nebo ne (ne na každé
výjezdové cestě jsou; ne všechny nody budou udělané; nedá se rozhodnout
pro silnice, na kterých ty body přímo neleží)
-je nutné znát polohu těch cedulí, přičemž to kde je obec stačí přibližně
dovodit z ortofoto/cuzk
Přidal bych ty nody, pokud jsou známé, na křížení oblasti s vyznačenou
maxspeed:50 pro explicitní označení místa cedule.
zobrazit citaci
> a pouziti v relaci nody
> traffic_sign:city_limit
>
> jak tu nekdo psal by neslo?
>
> hanoj
>
--
Petr Dlouhý
Zkusme ale domyslet, jak by obě varianty (polygon vs. tagování cest)
vypadaly v případě složitějšího města.
Pokud celé město obeženu plochou s maxspeed=50, pak
- Je třeba vyřešit maximální rychlost na dálnicích a průtazích. Jako
nejčistější řešení mi přijde přetagovat danou silnici maxspeed=130
a nadefinovat, že takové označení rychlosti 'má větší prioritu'.
- V případě rezidenčních oblastí je to složitější. Vyrobit
'multipolgyon', na jehož 'inner' oblast by se omezení nevztahovalo?
Možné to je, ale ztrácí se výhoda intuitivního modelu pro začátečníky.
- Na mapě přibudou další waye a nody, které se pletou do cesty při
mapování. Už tak je otravné se neustále vyhýbat různým 'landuse' a
administrativnímu členění.
V případě tagování jednotlivých cest:
- Jako nejvážnější problém vidím neotagování některé cesty. Myslím však,
že právě od je tu validátor.
- Jde nadefinovat, že všechny cesty 'highway', 'residental' a 'service'
mají výchozí maximální povolenou rychlost. Stačí otagovat 'primary' -
'tertiary', kterých IMHO není příliš mnoho.
- Myslím, že do budoucna je lepší preferovat model, který snadno
umožňuje maximální rychlosti jemně doladit. Na našich silnicích je
přeznačkováno a můžeme se tak snadno chytit do pasti.
Na závěr ještě poznámku: Nebál bych se tak moc, že skončíme s tagy jako
'is_in:continent'. Takové informace lze zcela jednoznačně z hranic
oblastí dovodit (stejně jako státy a správní oblasti). Maximální
povolená rychlost je složitější.
S pozdravem,
Radek Černoch
Petr Dlouhý píše v Út 05. 05. 2009 v 15:52 +0200:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 15:28:24 +0200, Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com>
> wrote:
>
> To je dobrý argument, ale nemyslím si, že by to bylo mimo datový model
> OSM. Podle http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxspeed je možné
> tagovat pomocí maxspeed i polygony. Ono se to dá chápat tak, že se to
> vztahuje na celý vnitřek toho polygonu, nejenom na cesty (což by tedy,
> kdyby se to vzalo do důsledku znamenalo, že se má maximální rychlost
> uplatnit v celém polygonu bez výjimek).
>
> Tagovat jednotlivé silnice považuji za _velmi_ nešťastné - kromě důvodů,
> které jsem již uvedl mám ještě další:
> -pokud budeme prosazovat tento způsob uvažování, tak bychom se mohli
> dočkat stavu, kdy ke každé cestě bude příslušet mnoho (desítek) tagů typu
> is_in:continent
> -začátečníci budou zmateni z různých tagů, které je nutné ke každé wayi
> přidat
> -někdo zapomene přidat tagy na nové ulice
>
> Udělat to pomocí relace je už lepší, ale také to za úplně ideální
> nepovažuji.
>
> >
> > Způsob pomocí polygonu je sice relativně uživatelsky snadno
> > pochopitelný a tak, ale přijde mi jako datově dost nečistý. Čisté by
> > IMHO bylo nějak tagovat ty silnice, ať už rovnou na všech pomocí
> > maxspeed, nebo relací. Seskupování objektů (nodů, wayí) tím, že leží
> > geometricky uvnitř nějakého polygonu, to IMHO leží mimo architekturu
> > datového modelu OSM.
> >
> > Samozřejmě je tagování jednotlivých wayí dost náročné, k tomu by šlo
> > vyrobit nástroj, který by aplikoval nějaké tagy právě na všechny waye
> > vybrané nějakým polygonem.
> >
> > -- Petr Kadlec / Mormegil
> >
> > _______________________________________________
> > Talk-cz mailing list
> > Talk-cz na openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
>
>
--
Radomir Cernoch
+44 750 708 8293 / +420 607 282 031
Email, Jabber: radomir.cernoch na gmail.com
Pořád mi přijde nejjednodušší obtáhnout polygon klem obce případně další dovnitř pokud je tam zóna přes více cest no a různé průtahy značit přímo k cestě maxspeed... s tím, že při vyhodnocování rychlostí v daném bodě by se postupovalo od vnějších polygonů a postupně by byly přebíjeny vnitřními a na konec maxspeedem u samotné cesty pokud tam je.
===============================
Tue, 05 May 2009 14:46:28 +0200
Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz> napsal:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 14:38:26 +0200, MP <singularita na gmail.com> wrote:
>
> Není to jen kvůli routingu. Navigace často upozorňují na překročení
> rychlosti, a pak by se hodilo to udělat přesněji.
>
> >
> > Priblizne staci. Routing potrebuje vedet max. rychlost aby si spocital
> > jestli je lepsi jet primo, nebo to objet po delsi ceste, kde se ale da
> > jet 90. Presne se to stejne asi nespocita, to by musel routing znat
> > frekvence semaforu, aktualni ucpanost silnice, rychlosti auta v
> > zavislosti na polomeru zatazek (coz zavisi na nalade a zkusenostech
> > ridice, pocasi, povrchu silnice a typu auta), poctu chodcu kteri budou
> > lezt na prechod a tak nutit ridice zpomalit nebo zastavit, poctu
> > policajtu co budou stavet auta a chtit videt papiry, atd, atd ...
>
> Jak už jsem napsal. Z předešlé komunikace mi vychází, že nejlepší je
> přidat k hranicím (ať už boundary nebo residential) explicitně tag
> maxspeed:50 (k té zoně 40), a bude to jasné a jednoduché.
>
> >
> > Na to by mohl nejaky polygon snad stacit, resp. by se do navigace
> > dopsalo landuse=residential v CR -> maxspeed=50 (na dalnicich 80)
> > pokud neni dano jinak.
> > Plus mozna asi extra pravidlo aby se to chytlo na obrys prahy a jinych
> > velkych mest, ktere nejsou uzavrene cele v jednom landuse.
> >
> > V nekterych mistech (napr. v Praze v Pisnici) taky treba je znacka
> > "zona 40" ktera plati vicemene na celou ctvrt. Takove zony by taky
> > mozna bylo pak lepsi delat nejakym polygonem ....
> >
> >
> > Otazka je, jestli kdyby clovek vjel do obce nekde kde ta znacka neni,
> > jestli by mu proslo kdyby nedodrzoval padesatku a jel tam treba 90.
> > Pak by melo smysl mapovat ty cedule a brat to nejak bodove, ale
> > nechtel bych pak videt ten routovaci algoritmus :)
> >
> > Martin
> >
> > _______________________________________________
> > Talk-cz mailing list
> > Talk-cz na openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
>
>
> --
> Petr Dlouhý
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
S pozdravem
Pavel Kovář
zobrazit citaci
> Na to už jsem odpovídal, že to nepouvažuji za vhodné.
*** asi jsem prehledl
zobrazit citaci
> Důvody jsou:
> -není možné spolehlivě rozhodnout jestli jsem v obci nebo ne (ne na každé
> výjezdové cestě jsou; ne všechny nody budou udělané; nedá se rozhodnout
> pro silnice, na kterých ty body přímo neleží)
*** ano to bude problem
zobrazit citaci
> -je nutné znát polohu těch cedulí, přičemž to kde je obec stačí přibližně
> dovodit z ortofoto/cuzk
*** to ale pripada v uvahu pro kazde reseni, nebo ne? Chci 50 tam kde
ma byt ne tam kde by mohla byt.
hanoj
On Tue, 05 May 2009 19:34:31 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
Nerozumím. Využití maxspeed je víceméně dvojí. Jednak pro routování a
jednak pro hlášení překročení povolené rychlosti u navigace. V prvním
případě stačí opravdu obkreslit vesnici nějakou bramborou a bude to pořád
přesnější, než když tam nic nebude. V druhém případě už je to horší, ale
pořád je ta brambora lepší než nic. Pokud znám polohu cedulí, tak je to
samozřejmě nejlepší.
zobrazit citaci
> *** to ale pripada v uvahu pro kazde reseni, nebo ne? Chci 50 tam kde
> ma byt ne tam kde by mohla byt.
>
> hanoj
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
zobrazit citaci
> - Na mapě přibudou další waye a nody, které se pletou do cesty při
> mapování. Už tak je otravné se neustále vyhýbat různým 'landuse' a
> administrativnímu členění.
zobrazit citaci
> V případě tagování jednotlivých cest:
>
> - Jako nejvážnější problém vidím neotagování některé cesty. Myslím však,
> že právě od je tu validátor.
*** ano, zasadni problem editoru, musi se naucit pracovat
vicevrstevnate, tj. zabyvam se hranicema edituji hranice, zabyvam se
cestama edituji cesty a zbytek si zamcu, nebo vypnu.
*** a dale naucit se pohledy, tj ukaz mi rychlostni limity, kde muzou
auta, kde cyklista, tj. dnes skryte tagy, zpravidla omezeni nebo
detaily,
hanoj
On Tue, 05 May 2009 16:45:03 +0200, Radomir Cernoch
<radomir.cernoch na gmail.com> wrote:
Nepřesvědčil jsi mě. Ale ať se k tomu vyjádří ostatní.
zobrazit citaci
> Zkusme ale domyslet, jak by obě varianty (polygon vs. tagování cest)
> vypadaly v případě složitějšího města.
>
> Pokud celé město obeženu plochou s maxspeed=50, pak
>
> - Je třeba vyřešit maximální rychlost na dálnicích a průtazích. Jako
> nejčistější řešení mi přijde přetagovat danou silnici maxspeed=130
> a nadefinovat, že takové označení rychlosti 'má větší prioritu'.
No tak motorway a trunk budou mít 130 vždycky, a jinak to upravují cedule,
tedy explicitně uvedené maxspeed.
zobrazit citaci
>
> - V případě rezidenčních oblastí je to složitější. Vyrobit
> 'multipolgyon', na jehož 'inner' oblast by se omezení nevztahovalo?
> Možné to je, ale ztrácí se výhoda intuitivního modelu pro začátečníky.
Tady stačí říct, že se vezme vždy ten nejvnitřnější polygon, přičemž se
polygony s maxspeed nesmějí křížit.
zobrazit citaci
>
> - Na mapě přibudou další waye a nody, které se pletou do cesty při
> mapování. Už tak je otravné se neustále vyhýbat různým 'landuse' a
> administrativnímu členění.
Kolem vesnic se obvykle přidává landuse:residential a kolem měst zase
boundary, takže většinou žádné nadbytečné objekty nebude třeba dělat.
zobrazit citaci
>
>
> V případě tagování jednotlivých cest:
>
> - Jako nejvážnější problém vidím neotagování některé cesty. Myslím však,
> že právě od je tu validátor.
A jak validátor zjistí, že se daná silnice nachází v obci?
zobrazit citaci
>
> - Jde nadefinovat, že všechny cesty 'highway', 'residental' a 'service'
> mají výchozí maximální povolenou rychlost. Stačí otagovat 'primary' -
> 'tertiary', kterých IMHO není příliš mnoho.
>
> - Myslím, že do budoucna je lepší preferovat model, který snadno
> umožňuje maximální rychlosti jemně doladit. Na našich silnicích je
> přeznačkováno a můžeme se tak snadno chytit do pasti.
>
Připadá mi, že právě to co navrhuješ znamená špatnou udržovatelnost dat. V
tom modelu se nepozná, jestli je daná silnice v obci, nebo je na ní
umístěna značka 50.
zobrazit citaci
>
>
> Na závěr ještě poznámku: Nebál bych se tak moc, že skončíme s tagy jako
> 'is_in:continent'. Takové informace lze zcela jednoznačně z hranic
> oblastí dovodit (stejně jako státy a správní oblasti). Maximální
> povolená rychlost je složitější.
To byl jen příklad.
zobrazit citaci
>
> S pozdravem,
> Radek Černoch
--
Petr Dlouhý
To ale znamená, že tak jako tak potřebujeme minimálně dva _nezávislé_
druhy informace: maximální povolenou rychlost a informaci, zda právě
jsem či nejsem v obci.
Např. na silnici první třídy je sice max. povolená rychlost 50 nebo 90,
ale navigační software stejně potřebuje vědět, zda omezení způsobuje
obec či nikoli (protože průměrná rychlost v obci může být 30-40, zatímco
mimo obec 80-85). Stejně na silnici 'residental' v obydlené oblasti by
50 km/h jel jen šílenec, což navigační software musí reflektovat.
Začínám chápat, proč jsou potřeba „brambory kolem obcí.“
S pozdravem,
Radek Černoch
Petr Dlouhý píše v Út 05. 05. 2009 v 19:39 +0200:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 19:34:31 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>
> Nerozumím. Využití maxspeed je víceméně dvojí. Jednak pro routování a
> jednak pro hlášení překročení povolené rychlosti u navigace. V prvním
> případě stačí opravdu obkreslit vesnici nějakou bramborou a bude to pořád
> přesnější, než když tam nic nebude. V druhém případě už je to horší, ale
> pořád je ta brambora lepší než nic. Pokud znám polohu cedulí, tak je to
> samozřejmě nejlepší.
>
> > *** to ale pripada v uvahu pro kazde reseni, nebo ne? Chci 50 tam kde
> > ma byt ne tam kde by mohla byt.
> >
> > hanoj
zobrazit citaci
> To ale znamená, že tak jako tak potřebujeme minimálně dva _nezávislé_
> druhy informace: maximální povolenou rychlost a informaci, zda právě
> jsem či nejsem v obci.
>
> Např. na silnici první třídy je sice max. povolená rychlost 50 nebo 90,
> ale navigační software stejně potřebuje vědět, zda omezení způsobuje
> obec či nikoli (protože průměrná rychlost v obci může být 30-40, zatímco
> mimo obec 80-85). Stejně na silnici 'residental' v obydlené oblasti by
> 50 km/h jel jen šílenec, což navigační software musí reflektovat.
>
> Začínám chápat, proč jsou potřeba "brambory kolem obcí."
*** tak to ja stale ne, zkuste me kopnout...
omezeni rychlosti je preci uplne stejne jestli ho udelam skrze znacku
B20a, nebo IS12a. Pri routovani se nikdy nepocita s maximalni
povolenou rychlosti, napr. na dalnici se uvazuje v modelech nejvyse
120 i mene, v obci 40.
Navic algoritmus nepracuje s rychlosti, ale s casem potrebnym k
vyuziti daneho useku.
hanoj
Viz předchozí mail, už jen drobné poznámky...
Petr Dlouhý píše v Út 05. 05. 2009 v 19:52 +0200:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 16:45:03 +0200, Radomir Cernoch
> <radomir.cernoch na gmail.com> wrote:
> > - V případě rezidenčních oblastí je to složitější. Vyrobit
> > 'multipolgyon', na jehož 'inner' oblast by se omezení nevztahovalo?
> > Možné to je, ale ztrácí se výhoda intuitivního modelu pro začátečníky.
>
> Tady stačí říct, že se vezme vždy ten nejvnitřnější polygon, přičemž se
> polygony s maxspeed nesmějí křížit.
>
> >
> > - Na mapě přibudou další waye a nody, které se pletou do cesty při
> > mapování. Už tak je otravné se neustále vyhýbat různým 'landuse' a
> > administrativnímu členění.
>
> Kolem vesnic se obvykle přidává landuse:residential a kolem měst zase
> boundary, takže většinou žádné nadbytečné objekty nebude třeba dělat.
Jak jsem psal -- nakonec souhlasím, že hranice obce bude asi nutné nějak
vyznačit. Jen bych se bál používat stávající 'landuse=residental',
protože jsou obce, které mají kolem sebe průmyslovou zónu. Tam omezení
50 km/h platí také, ale označení 'residental' už ne.
Jen je otázkou, jakou značku pro ty „brambory“ zvolit. Na wiki jsem nic
nenašel... jak se to řeší v zahraničí?
zobrazit citaci
> > Na závěr ještě poznámku: Nebál bych se tak moc, že skončíme s tagy jako
> > 'is_in:continent'. Takové informace lze zcela jednoznačně z hranic
> > oblastí dovodit (stejně jako státy a správní oblasti). Maximální
> > povolená rychlost je složitější.
>
> To byl jen příklad.
hanoj píše v Út 05. 05. 2009 v 20:05 +0200:
zobrazit citaci
> *** tak to ja stale ne, zkuste me kopnout...
> omezeni rychlosti je preci uplne stejne jestli ho udelam skrze znacku
> B20a, nebo IS12a.
Souhlas, jenže za značkou IS12a, která označuje max 50 km/h, je průměrná
rychlost 30-40 km/h; zatímco za značkou B20a s nápisem „50“ mimo obec je
průměrná rychlost 50 km/h [na území ČR i více ;-)].
Tento rozdíl musí rozpoznat software, který počítá optimální cestu.
Přitom však GPSka v autě upozorňující na překročení rychlosti musí
vědět, že v obou případech je maximální rychlost opravdu těch 50 km/h.
zobrazit citaci
> Navic algoritmus nepracuje s rychlosti, ale s casem potrebnym k
> vyuziti daneho useku.
To ale na věci nic nemění, ne? Čas se počítá z průměrné rychlosti v
daném úseku.
Zdravím,
Radek Černoch
Dne 5. květen 2009 20:16 Radomir Cernoch <radomir.cernoch na gmail.com> napsal(a):
zobrazit citaci
> hanoj píše v Út 05. 05. 2009 v 20:05 +0200:
>> *** tak to ja stale ne, zkuste me kopnout...
>> omezeni rychlosti je preci uplne stejne jestli ho udelam skrze znacku
>> B20a, nebo IS12a.
>
> Souhlas, jenže za značkou IS12a, která označuje max 50 km/h, je průměrná
> rychlost 30-40 km/h; zatímco za značkou B20a s nápisem "50" mimo obec je
> průměrná rychlost 50 km/h [na území ČR i více ;-)].
>
> Tento rozdíl musí rozpoznat software, který počítá optimální cestu.
> Přitom však GPSka v autě upozorňující na překročení rychlosti musí
> vědět, že v obou případech je maximální rychlost opravdu těch 50 km/h.
*** tak to mohu ukazat mista mimo obec, kde zarucene tech max 50
nepojedes, a mista v obci kde v pohode muzete ject 80 a je tam 50, a
ja doufam, ze se tam tech 50 jezdi.
Snazit se zobecnit svou subjektivni zkusenost, oproti exaktne
definovane informaci je cesta do pekel. Prutah silnici prvni tridy je
~45 km/h, residential je 30-40, potud OK.
zobrazit citaci
> > Navic algoritmus nepracuje s rychlosti, ale s casem potrebnym k
> > vyuziti daneho useku.
> To ale na věci nic nemění, ne? Čas se počítá z průměrné rychlosti v
> daném úseku.
*** cas neni ovlivnen jen rychlosti na useku (vetsinou se ale hovori o
cene za pouziti useku a ne o case, coz se ale lepe predstavuje).
hanoj
hanoj píše v Út 05. 05. 2009 v 20:52 +0200:
zobrazit citaci
> *** tak to mohu ukazat mista mimo obec, kde zarucene tech max 50
> nepojedes, a mista v obci kde v pohode muzete ject 80 a je tam 50, a
> ja doufam, ze se tam tech 50 jezdi.
> Snazit se zobecnit svou subjektivni zkusenost, oproti exaktne
> definovane informaci je cesta do pekel.
Nechtěl jsem naznačit, že by se měly brát v úvahu praktiky pirátů
silnic. Pokud to tak vyznělo, beru zpět, co jsem napsal.
zobrazit citaci
> Prutah silnici prvni tridy je ~45 km/h, residential je 30-40, potud OK.
Zkusím to říct jinak. Máte navigační software, který se uživatele ptá na
průměrnou rychlost, řekněme na silnici první třídy. Podle mne je
nejintuitivnější varianta vyrobit 2 políčka, jedno pro jízdu v obci a
druhé pro jízdu mimo obec. Když uživatel ví, že pojede mimo špičku, zadá
80 a 45. Ve špičce pak, řekněme, 70 a 20.
Přijde mi to jako nejčistší řešení, které ovšem potřebuje rozlišit obec
a ne-obec. Popravdě řečeno, zatím jsem to neviděl řešené jinak... Pokud
ale najdete řešení, jak se bez tohoto rozlišení obejít, budu jen rád.
Mimochodem mám nápad, jak hranice obce naznačit „nenásilnou“ cestou.
Tag 'place=village/city/town' může být použit jak pro bod, tak pro
oblast. Není to přesně to, co potřebujeme?
Zdravím,
Radek Černoch
zobrazit citaci
> No tak motorway a trunk budou mít 130 vždycky, a jinak to upravují cedule,
> tedy explicitně uvedené maxspeed.
Vzdycky ne:
motorová vozidla do 3500 kg (3,5 t) a autobusy smějí jet na dálnici a
silnici pro motorová vozidla mimo obec nejvýše rychlostí 130 km/hod.,
na dálnici a silnici pro motorová vozidla v obci nejvýše rychlostí 80
km/hod.
Takze v obci je to jen 80. Obvykle to tam byva teda explicitne
zdurazneno znackou a na nekterych mistech je povoleno i 100...
Navic treba kamiony maji max. 80 na vsech silnicich (v obci
pochopitelne jen 50).
zobrazit citaci
> A jak validátor zjistí, že se daná silnice nachází v obci?
Tim, ze se nachazi v prislusnem polygonu?
Martin
On Tue 2009-05-05 13:32:36, Petr Dlouh? wrote:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 13:24:44 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>
> Pro větší vesnice a hlavně města mi to nepřijde jako dobrý nápad. Těch
> silnic vyšších tříd je tam přece jenom docela dost, a navíc jsou některé
> ulice (nesprávně) označené jako unclassified, a na těch by to potom
> znamenalo limit 90.
Co je nespravne na silnicce mezi poli na uzemi prahy oznacene jako
unclassified?
Pavel
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html
zobrazit citaci
> Zkusím to říct jinak. Máte navigační software, který se uživatele ptá na
> průměrnou rychlost, řekněme na silnici první třídy. Podle mne je
> nejintuitivnější varianta vyrobit 2 políčka, jedno pro jízdu v obci a
> druhé pro jízdu mimo obec. Když uživatel ví, že pojede mimo špičku, zadá
> 80 a 45. Ve špičce pak, řekněme, 70 a 20.
*** o tom jsem neslysel. Dokazu si predstavit, ze pokud vim jakou
rychlosti kde pojedu, tak vim i kudy pojedu. Pri ceste z prace uvnitr
jednoho mesta to moc nepomuze (vsechny cesty na tom budou stejne at uz
zadano explicitne/implicitne) a pri ceste napric republikou asi taky
ne (jaky vliv ma spicka na rychlost v obci o 200 obyvatelich a delce
15km, nebo prutah obci je plynuly ale stoji to pred obci s 90km/h,
nebot urcujici je kapacita okruzni krizovatky na vjezdu). Vysledek bu
de presnejsi cas prujezdu? Jak poznam spicku, bude k navigaci TP 189?
zobrazit citaci
> Přijde mi to jako nejčistší řešení, které ovšem potřebuje rozlišit obec
> a ne-obec. Popravdě řečeno, zatím jsem to neviděl řešené jinak... Pokud
> ale najdete řešení, jak se bez tohoto rozlišení obejít, budu jen rád.
>
> Mimochodem mám nápad, jak hranice obce naznačit "nenásilnou" cestou.
> Tag 'place=village/city/town' může být použit jak pro bod, tak pro
> oblast. Není to přesně to, co potřebujeme?
*** necht se proto vyuzijte hole place=*, a vyse uvedene
restrikce/nerestrikce at se zohledni na urovni navigace. Vytvaret
multipolygony s restrikcema uvnitr obce pro jednotlive zony 40 +
omezeni na silnicich atd je uz nad moji predstavivost a moznosti
uzivatelu/editoru.
hanoj
On Tue, 05 May 2009 22:03:11 +0200, Pavel Machek <pavel na ucw.cz> wrote:
To asi nic. Myslel jsem to tak, že někteří označují unclassified i normální ulice ve městě.
zobrazit citaci
>
> Co je nespravne na silnicce mezi poli na uzemi prahy oznacene jako
> unclassified?
> Pavel
--
Petr Dlouhý
On Tue 2009-05-05 14:39:49, Petr Dlouh? wrote:
zobrazit citaci
> On Tue, 05 May 2009 14:12:03 +0200, Radomir Cernoch
> <radomir.cernoch na gmail.com> wrote:
>
> Tak jsem to nemyslel. Automatizovat to sice jde, ale není dobré vkládat do
> mapy zbytečně redundantní informace - potom dá spoustu práce udržovat ty
> tagy konzistentní. Když se to tak udělá, tak se špatně pozná, jestli na
> dané silnici je skutečně značka je, nebo jen silnice leží v obci => bude
> problém při ověřování.
> Myslím, že tag maxspeed by se měl k silnici přidávat opravdu jen v
> případě, že tam je fyzicky nějaká značka.
ACK.
Jinak.. jak se vlastne dela kdyz mam highway=secondary a v kazdym
smeru je povolena jina rychlost?
zobrazit citaci
>
> > Otagování silnic vyšších tříd mi nepřijde jako nepřekonatelný problém.
> > Díval jsem se zběžně na Brno, kde platí empirické pravidlo, že silnice s
> > tagem primary, secondary a tertiary mají vždy omezení na 50 km/h. Pokud
> > se může jet více, silnice je trunk/motorway. Máme-li pravidlo, jde úkol
> > automatizovat...
> >
> > _______________________________________________
> > Talk-cz mailing list
> > Talk-cz na openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>
>
>
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html
Ahoj!
zobrazit citaci
> Mimochodem mám nápad, jak hranice obce naznačit ???nenásilnou??? cestou.
> Tag 'place=village/city/town' může být použit jak pro bod, tak pro
> oblast. Není to přesně to, co potřebujeme?
No... myslim ze se vidi, ze je hranice obce (znackou) vyznacena v
kazdym smeru jinde... Takze zadny znaceni polygonnama nebude fungovat.
Pavel
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html
Ahoj,
zobrazit citaci
> No... myslim ze se vidi, ze je hranice obce (znackou) vyznacena v
> kazdym smeru jinde... Takze zadny znaceni polygonnama nebude fungovat.
To se ale týká jen té cedule vedle silnic, ne? Administrativní hranice
obce se přece nemění v závislosti na směru pohybu pozorovatele (pro v
<< c).
Myslím, že z předchozí diskuze jasně vyplynulo, že bez polygonů to
nepůjde (plánovač v GPSkách ve městech počítá s nižší průměrnou
rychlostí). Současný popis k tagu 'place' přitom ohraničení obce
stejně nabízí. Navíc je to jediné místo na wiki, které se zmiňuje o
způsobu vyznačení oblasti, kde platí městská omezení pro dopravu, a
proto bych se toho raději držel, protože to může být systém používaný
v jiných státech.
Navrhoval bych proto používat primárně polygon 'place'. Pro případy,
kdy chce někdo vyznačit přesnou polohu cedulí, se pak dá cedule přidat
jako informace jednomu z nodů cesty.
S pozdravem,
Radek
zobrazit citaci
>> No... myslim ze se vidi, ze je hranice obce (znackou) vyznacena v
>> kazdym smeru jinde... Takze zadny znaceni polygonnama nebude fungovat.
*** je ten rozdíl více jak sto metrů?
zobrazit citaci
> To se ale týká jen té cedule vedle silnic, ne? Administrativní hranice
> obce se přece nemění v závislosti na směru pohybu pozorovatele (pro v
> << c).
*** Doporučuji oddělit dva různé pojmy:
* administrativní hranice obce (tj. obvod katastráních území
spravované obcí a místními částmi)
* zastavěné/zastavitelné (urbanizované) území obce a místních části
(jedna obec může mít více částí)
zobrazit citaci
> Myslím, že z předchozí diskuze jasně vyplynulo, že bez polygonů to
> nepůjde (plánovač v GPSkách ve městech počítá s nižší průměrnou
> rychlostí). Současný popis k tagu 'place' přitom ohraničení obce
> stejně nabízí. Navíc je to jediné místo na wiki, které se zmiňuje o
> způsobu vyznačení oblasti, kde platí městská omezení pro dopravu, a
> proto bych se toho raději držel, protože to může být systém používaný
> v jiných státech.
>
> Navrhoval bych proto používat primárně polygon 'place'. Pro případy,
> kdy chce někdo vyznačit přesnou polohu cedulí, se pak dá cedule přidat
> jako informace jednomu z nodů cesty.
*** ještě mě napadlo, jak velký bude ten polygon v Praze, Brně... a
jak se s ním bude pracovat když bude překrývat polygony typu landuse,
nature...?
ha
hanoj
On Thu, 14 May 2009 12:02:40 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
V Praze už ten polygon je vytvořený. Je to
<http://openstreetmap.org/browse/relation/51437> a na dvou místech už
jsem přidal i polohu cedule.
zobrazit citaci
> *** ještě mě napadlo, jak velký bude ten polygon v Praze, Brně... a
> jak se s ním bude pracovat když bude překrývat polygony typu landuse,
> nature...?
--
Petr Dlouhý
2009/5/14 hanoj <ehanoj na gmail.com>:
zobrazit citaci
>>> No... myslim ze se vidi, ze je hranice obce (znackou) vyznacena v
>>> kazdym smeru jinde... Takze zadny znaceni polygonnama nebude fungovat.
> *** je ten rozdíl více jak sto metrů?
Vnímal bych to stejně. ;-) Priorita je nyní zmapovat silnice, ulice a
případně adresy.
zobrazit citaci
>> To se ale týká jen té cedule vedle silnic, ne? Administrativní hranice
>> obce se přece nemění v závislosti na směru pohybu pozorovatele (pro v
>> << c).
> *** Doporučuji oddělit dva různé pojmy:
> * administrativní hranice obce (tj. obvod katastráních území
> spravované obcí a místními částmi)
> * zastavěné/zastavitelné (urbanizované) území obce a místních části
> (jedna obec může mít více částí)
Souhlas, omlouvám se za nepřesnost. Polygon 'place' bych dával pro
intravilán; administrativní hranice se značí jinak.
zobrazit citaci
>> Myslím, že z předchozí diskuze jasně vyplynulo, že bez polygonů to
>> nepůjde (plánovač v GPSkách ve městech počítá s nižší průměrnou
>> rychlostí). Současný popis k tagu 'place' přitom ohraničení obce
>> stejně nabízí. Navíc je to jediné místo na wiki, které se zmiňuje o
>> způsobu vyznačení oblasti, kde platí městská omezení pro dopravu, a
>> proto bych se toho raději držel, protože to může být systém používaný
>> v jiných státech.
>>
>> Navrhoval bych proto používat primárně polygon 'place'. Pro případy,
>> kdy chce někdo vyznačit přesnou polohu cedulí, se pak dá cedule přidat
>> jako informace jednomu z nodů cesty.
> *** ještě mě napadlo, jak velký bude ten polygon v Praze, Brně... a
> jak se s ním bude pracovat když bude překrývat polygony typu landuse,
> nature...?
Bude se s ním pracovat stejně blbě jako se dnes pracuje třeba s
překryvy 'landuse' a 'highway'. JOSM potřebuje lepší podporu vrstev,
neřešil bych to změnou datového modelu.
S pozdravem,
Radek
2009/5/14 Petr Dlouhý <petr.dlouhy na email.cz>:
zobrazit citaci
> On Thu, 14 May 2009 12:02:40 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
>
> V Praze už ten polygon je vytvořený. Je to
> <http://openstreetmap.org/browse/relation/51437> a na dvou místech už
> jsem přidal i polohu cedule.
*** jenze toto je *administrativni* hranice boundary z CUZK nikoliv
vsak hranice *zastaveneho* uzemi
*** ty cedule budou zrejme jako krajske cedule pri prejezdu mezi kraji
prip byvalymi okresy...
hanoj
On Thu, 14 May 2009 12:26:36 +0200, hanoj <ehanoj na gmail.com> wrote:
zobrazit citaci
> *** jenze toto je *administrativni* hranice boundary z CUZK nikoliv
> vsak hranice *zastaveneho* uzemi
Ne. Opravdu jsou to bílé cedule "Praha". Je ale možné, že se to zrovna
náhodou shoduje.
zobrazit citaci
> *** ty cedule budou zrejme jako krajske cedule pri prejezdu mezi kraji
> prip byvalymi okresy...
--
Petr Dlouhý« zpět na výpis měsíce