« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Nový tag pro ... Tramvajové koleje mimo linie uliční sítě

Vlákno 11.2. - 11.2.2019, počet zpráv: 1


11.2.2019 12:36:31 (#1)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
522 4293
Ahoj, zdá se, že jsme v Praze nebyli jediní, komu rozpojení tramvajové a uliční sítě rozkopalo bábovičky - a máme nový tag embedded_rails https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Railway_tracks_on_highway . To by mohlo cykloroutingu dost pomoci...a v Praze to, zdá se, už někdo začal přidávat do mapy. Zdar, Honza "Piškvor" Martinec Dne 07/10/17 v 23:01 Vratislav Filler napsal(a): zobrazit citaci
> ______________________________________________________________ >> Od: jzvc <jzvc na tpfree.net> >> Komu: talk-cz na openstreetmap.org >> Datum: 27.06.2017 13:35 >> Předmět: Re: [Talk-cz] >> >> Dne 26.6.2017 v 17:40 Vratislav Filler napsal(a): >>> Chtěl bych se poradit, jak naložit provedenou s úpravou řešení
tramvajových tratí v Praze, respektive s jejich napojením na stávající uliční síť a řešení cyklo potom, co byly Praze tramvajové trati zdvojkolejněny a odděleny od ostatních uličních linií. zobrazit citaci
>>> >>> Jak jsem pochopil, doporučení je kreslit tramvaje metodou "každá kolej
zvlášť" a zcela nezávisle na ostatní uliční síti ( https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Trams ). Za špatný postup se považuje 1) zdvojená linie nad stejnými body (způsobuje zmatky a hrozí chyby při editaci, naprosto souhlasím), 2) zdvojení funkce (tj. pro stejnou linii railway=tram + highway=něco , https://wiki.openstreetmap.org/wiki/One_feature,_one_OSM_element ) . zobrazit citaci
>>> >>> Není mi ale jasné, jaký je správný postup provázání tramvajových kolejí
s ostatními liniemi v mapě tam, kde tramvaj evidentně tvoří součást komunikace. Přístup, kdy se koleje považuji za něco na liniích komunikační sítě vlastně nezávislého, mi přijde docela nešťastný. Zejména narážím na to, že se nepovažuje za vhodné zdvojení funkce linie. Dřív, když byla ulice mapovaná jednou linií, to tak prostě bylo a bylo to vlastně správné, renderery i routing si s tím uměly poradit. Jízda v tramvajových kolejích je dost zásadní parametr pro komfort a bezpečnost jízdy na kole (viz mapy nehodovosti cyklo - http://prahounakole.cz/2017/02/nehody-cyklistu-praze-za-poslednich-deset-let/ , nehodová místa okolí Křižovnického nám. a ul. Hlubočepská ). Vyhledávací algoritmus na Prahou na kole také přítomnost railway=tram používal jako indikátor toho, že se má ulici částečně vyhýbat. Nejsem také evidentně prvn� zobrazit citaci
> �, >>> koho tenhle problém trápí, viz
https://help.openstreetmap.org/questions/27898/is-there-any-way-to-know-if-a-road-has-railway-tram-tracks-embedded-in-it . zobrazit citaci
>>> >>> Chápu, že namapovat geometrickou polohu dvou kolejí na jednu highway
nejde. Jsou ale situace, kdy je linie nekolejové dopravy geometricky v souběhu s jednou kolejí, nebo jiné problémy. Ptám se zejména proto, že provedené zdvojkolejnění jednak systémově dost zasáhlo routing (častá ztráta informace o souběhu s tramvaji, výjimečně i ztráta linie, po které se má routovat), jednak se leckde rozpadly relace doporučených cyklotras. Pro cyklomapu to potřebuji uvést do pořádku. zobrazit citaci
>>> >>> Takže mám pár otázek, jak byste doporučili nakládat s následujícími
věcmi: zobrazit citaci
>>> >>> 1) Jak řešit křížení kolejí s liniemi vozovky a přechody pro chodce v
rámci křižovatky? railway=level_crossing? railway=crossing? Obojí je totální overkill, přechod přes ulici s tramvajovou tratí přece nejsou šraňky. Nebo jen vytvořit křížení a nic v nich netagovat? Případně body vůbec nespojovat? (Ale topologie pláče, tramvaje fakt nejezdí ve vzduchu deset metrů nad ulicí). 1b) A co v situaci, kdy je vozovka řešena zjednodušeně jednou linií a křižné body jsou zcela fiktivní? Linii ale nelze rozdvojit, pokud je to jedna vozovka, nechceme-li mapovat jednotlivé jízdní pruhy a ulice řešit relací. K tomu sice proběhlé namapování tramvají už jaksi předem navádí, nepředpokládám ale, že to v Praze bude plošně na pořadu dne. zobrazit citaci
>> >> Cus, >> >> krizeni je defakto prejezd zcela vzdy, ale je otazka, jestli je nutny ho >> vzdy tagovat, protoze to jaksi plyne z kontextu toho nodu. Prave >> specielne u mestskych trati - coz tramvaje jsou. Spojit bys to mel v >> kazdym pripade, jde o urovnovy krizeni. Asi ma smysl otagovat takovy >> krizeni, kde je to zaroven prechod pro chodce. Pripadne kde je >> tramvajova trat mimo vozovku a jde o prejezd. > > Ahoj, > OK, nějak si s tím poradím, zatím jsem raději skoro žádné změny nedělal. >> >> >> >>> >>> 2) Nekolejová doprava vede jednosměrně v souběhu s jednou tramvajovou
kolejí. Co s tím? V praxi zejména a) autobusy pojížděný tramvajový pás, b) koleje, na které je (v jednom směru) povolen vjezd dopravní obsluze, cyklistům, apod. Zvlášťě tam, kde je třeba vyvýšený tramvajový pás, nebo protisměr oddělený ostrůvkem, apod. Rád bych tam sloučil linii a přidal higway=residential/service + access=něco . Jenže je to v rozporu s pravidlem (2). Jsem to tedy už udělal při korekci cykloobsahu v Havlíčkově ulici v Praze (u Masarykova nádraží), omlouvám se, že jsem si to nepřečetl předem, postupoval jsem v analogii s dosavadní praxí. zobrazit citaci
>>> Moje otázka zní: je přípustné v tom pokračovat? Místa, kde byla ke
kolejím dokreslená "oblužná" linie geometricky v jiné poloze než tramvajová kolej (Ječná směrem ke Karlovu náměstí), mi přijdou vyřešené dost špatně a rád bych je upravil do stavu, kdy bude na jedné linii highway i railway, aby byla jednak zachována alespoň zčásti informace o souběhu s tramvají, jednak aby se to i v detailních měřítkách renderovalo na sebe. Stejně tak bych na stejnou linii railway naložil rád vyhrazené pruhy bus tam, kde jezdí po tramvajovém pásu. Malovat linii, která je geometricky ve stejné poloze jako kolej, úmyslně o půl metru vedle, mi přijde jako strašlivá zhůvěřilost. zobrazit citaci
>> >> Podivej se na to z pohledu editaci. Kdyz udelas dve soubezny ways, tak >> te prijde zaskrtit i zkusenej editor v okamziku, kdy je kvuli nejaky >> zmene bude muset rozpojovat. Nejsem si vubec jistej, jestli s necim >> takovym umi pracovat cokoli krome josm a i v nem je to nehoraznej vopruz. > > To jsem si myslel. Dvě linie přes sebe jsem právě kreslit nechtěl, ono
stačí, když se někde kryjí třeba okraje budovy a hranice něčeho většího. zobrazit citaci
>> >> Kdyz otagujes jednu way, tak zase zpusobis to, ze casem vznikne hromada >> kousku s tagovanim naprosto nesmyslnym. Co hur, vzhledem k tomu jak OSM >> funguje, ti pak zacnou vznikat zhuverilosti typu 10 ruznych vlastnosti >> jednoho tagu oddeleny strednikama/pajpama/... aniz bys byl schopen >> urcit, ktera vlastnost vlastne k cemu patri. > > Tomu úplně nerozumím. Asi se to teoreticky může stát, ale jsou jasné
tagy, co se vztahují k silnici (highway, cycleway, motor-vehicle, apod.) a co se vztahují k trati (gague, voltage, etc.), nějak si nedovedu představit, že by z toho mohl vzniknout guláš, protože to skutečnost popisuje nejvěrněji. zobrazit citaci
> > Ale co se dá dělat, přizpůsobím se nastavenému přístupu. Takže linie
zcela mimo, v odsazené poloze, koneckonců, tak to teď je. zobrazit citaci
>> >> To na co narazis je proste cim dal nedostatecnejsi datovy model OSM. >> Lepsi to nejspis nebude, spis naopak ;D. > > To není pro budoucnost zrovna potěšující. >> >>> >>> 3) Pro místa, kde nejde spojit kolej a vozovka, případně všude,
nebude-li komunita považovat za účelnou společnou linii: Jaký tag použít pro informaci, že ve vozovce leží tramvajové koleje? Domnívám se, že by se to mělo začít nějak značit (a naučit to vyhledávače). zobrazit citaci
>> >> Tohle by pravdepodobne slo vyresit relaci, kterou ale nikde krome dat >> nejspis neuvidis. > Spojit relací linii highway a railway, které jsou v souběhu? Jestli by to
fungovalo, mi přijde jako otázka spíš na ty, kdo řeší routing. Jako primitivní řešení by mi fakt přišlo dobré použít jen něco jako lane:tram=2, pokud by s tím dovedli pracovat vyhledávače. Zjistím a případně jsem pro Prahu svolný to otagovat. zobrazit citaci
> >> >> BTW: Doufam ze nepouzivas bing ... sem zas v praze rovnal nejaky trate >> ktery byly "opraveny" pres chodniky a budovy, urcite sem nenasel zdaleka >> vsechny. > > Zatím jsem do toho prakticky nezasahoval, tramvaje jsem neměnil (kromě té
Masaryčky). (a používám JOSM :) ) zobrazit citaci
> > V. >> >> >>> >>> Díky za tipy, >>> V. >>> >>> _______________________________________________ >>> Talk-cz mailing list >>> Talk-cz na openstreetmap.org >>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >>> >> >> >> _______________________________________________ >> Talk-cz mailing list >> Talk-cz na openstreetmap.org >> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >> >> > > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >
------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20190211/88ecf8ec/attachment-0001.html>

« zpět na výpis měsíce