« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Cesty s tramvajovými kolejemi

Vlákno 5.12. - 5.12.2018, počet zpráv: 11


5.12.2018 11:34:24 (#1)
gravatar

Jozef Matejička

<matejickaj at gmail.com>
50
Ahoj, pravidelně se na kolejích na kole vysekám. Proto bych rád obohatil navigaci Brouter o informace, zda daná cesta je sdílená s tramvají. Co mám: Importované OSM do PostgreSQL. (Neumím ve Windows, ale to je off topic) S čím potřebuji poradit: Jak vydolovat id souběhu a křížení. SQL umím ale ne spatial Postgis. Co s tím budu dělat: zveřejním tady navigační data a budu je pravidelně aktualizovat Ultimátní cíl: Dostat to do oficiální distribuce. Již 2 věci jsem se mi podařilo. Ale bude to muset běhat dostatečně rychle. Děkuji za nasměrování správným směrem. Jozef ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/1a9f0b62/attachment.html>

5.12.2018 11:36:47 (#2)
gravatar

Tom Ka

<tomas.kasparek at gmail.com>
1612 5619
Doporucuji mrknout sem: http://www.weeklyosm.eu/cz/archives/11010#wn435_18859 To vypada jako presne stejny problem. Bye st 5. 12. 2018 v 11:35 odesílatel Jozef Matejička <matejickaj na gmail.com> napsal: zobrazit citaci
> > Ahoj, > pravidelně se na kolejích na kole vysekám. Proto bych rád obohatil navigaci Brouter o informace, zda daná cesta je sdílená s tramvají. > > Co mám: Importované OSM do PostgreSQL. (Neumím ve Windows, ale to je off topic) > > S čím potřebuji poradit: Jak vydolovat id souběhu a křížení. SQL umím ale ne spatial Postgis. > > Co s tím budu dělat: zveřejním tady navigační data a budu je pravidelně aktualizovat > > Ultimátní cíl: Dostat to do oficiální distribuce. Již 2 věci jsem se mi podařilo. Ale bude to muset běhat dostatečně rychle. > > Děkuji za nasměrování správným směrem. > > Jozef > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > https://openstreetmap.cz/talkcz

5.12.2018 11:45:00 (#3)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
548 4367
Má to (nejen) v Praze problém, který se tu řešil snad loni v souvislosti s mazací tramvají: ten souběh je paradoxně zmapován čím dál *hůř*: tramvajoví přesně zmapují koleje a odpojí je při té příležitosti od silnice, silniční přesně zmapují pruhy a povrchy a odpojí silnici při té příležitosti od kolejí. Obávám se, že řešení nebylo dosud nalezeno, jen "takhle to prostě je :(" Zdar, Honza Piškvor Martinec st 5. 12. 2018 11:37 odesílatel Tom Ka <tomas.kasparek na gmail.com> napsal: zobrazit citaci
> Doporucuji mrknout sem: > > http://www.weeklyosm.eu/cz/archives/11010#wn435_18859 > > To vypada jako presne stejny problem. > > Bye > > st 5. 12. 2018 v 11:35 odesílatel Jozef Matejička <matejickaj na gmail.com> > napsal: > > > > Ahoj, > > pravidelně se na kolejích na kole vysekám. Proto bych rád obohatil > navigaci Brouter o informace, zda daná cesta je sdílená s tramvají. > > > > Co mám: Importované OSM do PostgreSQL. (Neumím ve Windows, ale to je off > topic) > > > > S čím potřebuji poradit: Jak vydolovat id souběhu a křížení. SQL umím > ale ne spatial Postgis. > > > > Co s tím budu dělat: zveřejním tady navigační data a budu je pravidelně > aktualizovat > > > > Ultimátní cíl: Dostat to do oficiální distribuce. Již 2 věci jsem se mi > podařilo. Ale bude to muset běhat dostatečně rychle. > > > > Děkuji za nasměrování správným směrem. > > > > Jozef > > _______________________________________________ > > Talk-cz mailing list > > Talk-cz na openstreetmap.org > > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > > https://openstreetmap.cz/talkcz > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > https://openstreetmap.cz/talkcz >
------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/c8f7bfa0/attachment.html>

5.12.2018 12:07:24 (#4)
gravatar

Vratislav Filler

<vrataf at centrum.cz>
12
Ahoj, Já už měl dlouho v plánu vymyslet pro pruhy, které leží v kolejích, nějaký tag, protože v mapě Prahou na kole to routing samozřejmě poškodilo. Celá problematika je ale prakticky dost složitá, protože někde je třeba možná jízda na kole vpravo od kolejí, což je o něco jednodušší, někde se musí mezi koleje, někde je slabý provoz a dá se to, atd. Takže jsem s tím nepostoupil dál než do stadia úvah. To hlasování počítám, to snad umožní oficiálně, byť tedy nijak zvlášť hvězdně, protože to spoustu nuancí nepokryje. V. ______________________________________________________________ zobrazit citaci
> Od: "Jan Martinec" <jan na martinec.name> > Komu: "OpenStreetMap Czech Republic" <talk-cz na openstreetmap.org> > Datum: 05.12.2018 11:46 > Předmět: Re: [Talk-cz] Cesty s tramvajovými kolejemi > >Má to (nejen) v Praze problém, který se tu řešil snad loni v souvislosti s >mazací tramvají: ten souběh je paradoxně zmapován čím dál *hůř*: tramvajoví >přesně zmapují koleje a odpojí je při té příležitosti od silnice, silniční >přesně zmapují pruhy a povrchy a odpojí silnici při té příležitosti od >kolejí. Obávám se, že řešení nebylo dosud nalezeno, jen "takhle to prostě >je :(" > >Zdar, >Honza Piškvor Martinec >st 5. 12. 2018 11:37 odesílatel Tom Ka <tomas.kasparek na gmail.com> napsal: > >> Doporucuji mrknout sem: >> >> http://www.weeklyosm.eu/cz/archives/11010#wn435_18859 >> >> To vypada jako presne stejny problem. >> >> Bye >> >> st 5. 12. 2018 v 11:35 odesílatel Jozef Matejička <matejickaj na gmail.com> >> napsal: >> > >> > Ahoj, >> > pravidelně se na kolejích na kole vysekám. Proto bych rád obohatil >> navigaci Brouter o informace, zda daná cesta je sdílená s tramvají. >> > >> > Co mám: Importované OSM do PostgreSQL. (Neumím ve Windows, ale to je off >> topic) >> > >> > S čím potřebuji poradit: Jak vydolovat id souběhu a křížení. SQL umím >> ale ne spatial Postgis. >> > >> > Co s tím budu dělat: zveřejním tady navigační data a budu je pravidelně >> aktualizovat >> > >> > Ultimátní cíl: Dostat to do oficiální distribuce. Již 2 věci jsem se mi >> podařilo. Ale bude to muset běhat dostatečně rychle. >> > >> > Děkuji za nasměrování správným směrem. >> > >> > Jozef >> > _______________________________________________ >> > Talk-cz mailing list >> > Talk-cz na openstreetmap.org >> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >> > https://openstreetmap.cz/talkcz >> >> _______________________________________________ >> Talk-cz mailing list >> Talk-cz na openstreetmap.org >> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >> https://openstreetmap.cz/talkcz >> > > >---------- > >_______________________________________________ >Talk-cz mailing list >Talk-cz na openstreetmap.org >https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz >https://openstreetmap.cz/talkcz > >

5.12.2018 12:11:49 (#5)
gravatar

Jozef Matejička

<matejickaj at gmail.com>
50
@Vratislav nebylo by lepší navrhnout tag říkající: "tramvajové těleso ve vozovce, vzdálenost od obrubníka 10 cm"? Nebo? On Wed, 5 Dec 2018 at 12:07 Vratislav Filler <vrataf na centrum.cz> wrote: zobrazit citaci
> Ahoj, > Já už měl dlouho v plánu vymyslet pro pruhy, které leží v kolejích, nějaký > tag, protože v mapě Prahou na kole to routing samozřejmě poškodilo. > Celá problematika je ale prakticky dost složitá, protože někde je třeba > možná jízda na kole vpravo od kolejí, což je o něco jednodušší, někde se > musí mezi koleje, někde je slabý provoz a dá se to, atd. Takže jsem s tím > nepostoupil dál než do stadia úvah. > To hlasování počítám, to snad umožní oficiálně, byť tedy nijak zvlášť > hvězdně, protože to spoustu nuancí nepokryje. > > V. > > > > ______________________________________________________________ > > Od: "Jan Martinec" <jan na martinec.name> > > Komu: "OpenStreetMap Czech Republic" <talk-cz na openstreetmap.org> > > Datum: 05.12.2018 11:46 > > Předmět: Re: [Talk-cz] Cesty s tramvajovými kolejemi > > > >Má to (nejen) v Praze problém, který se tu řešil snad loni v souvislosti s > >mazací tramvají: ten souběh je paradoxně zmapován čím dál *hůř*: > tramvajoví > >přesně zmapují koleje a odpojí je při té příležitosti od silnice, silniční > >přesně zmapují pruhy a povrchy a odpojí silnici při té příležitosti od > >kolejí. Obávám se, že řešení nebylo dosud nalezeno, jen "takhle to prostě > >je :(" > > > >Zdar, > >Honza Piškvor Martinec > >st 5. 12. 2018 11:37 odesílatel Tom Ka <tomas.kasparek na gmail.com> napsal: > > > >> Doporucuji mrknout sem: > >> > >> http://www.weeklyosm.eu/cz/archives/11010#wn435_18859 > >> > >> To vypada jako presne stejny problem. > >> > >> Bye > >> > >> st 5. 12. 2018 v 11:35 odesílatel Jozef Matejička <matejickaj na gmail.com > > > >> napsal: > >> > > >> > Ahoj, > >> > pravidelně se na kolejích na kole vysekám. Proto bych rád obohatil > >> navigaci Brouter o informace, zda daná cesta je sdílená s tramvají. > >> > > >> > Co mám: Importované OSM do PostgreSQL. (Neumím ve Windows, ale to je > off > >> topic) > >> > > >> > S čím potřebuji poradit: Jak vydolovat id souběhu a křížení. SQL umím > >> ale ne spatial Postgis. > >> > > >> > Co s tím budu dělat: zveřejním tady navigační data a budu je > pravidelně > >> aktualizovat > >> > > >> > Ultimátní cíl: Dostat to do oficiální distribuce. Již 2 věci jsem se > mi > >> podařilo. Ale bude to muset běhat dostatečně rychle. > >> > > >> > Děkuji za nasměrování správným směrem. > >> > > >> > Jozef > >> > _______________________________________________ > >> > Talk-cz mailing list > >> > Talk-cz na openstreetmap.org > >> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > >> > https://openstreetmap.cz/talkcz > >> > >> _______________________________________________ > >> Talk-cz mailing list > >> Talk-cz na openstreetmap.org > >> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > >> https://openstreetmap.cz/talkcz > >> > > > > > >---------- > > > >_______________________________________________ > >Talk-cz mailing list > >Talk-cz na openstreetmap.org > >https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > >https://openstreetmap.cz/talkcz > > > > > > _______________________________________________ > Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > https://openstreetmap.cz/talkcz >
------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/bc12c537/attachment.html>

5.12.2018 12:24:15 (#6)
gravatar

majka

<majka.zem+talk at gmail.com>
718 2573
On Wed, 5 Dec 2018 at 12:12, Jozef Matejička <matejickaj na gmail.com> wrote: zobrazit citaci
> @Vratislav nebylo by lepší navrhnout tag říkající: "tramvajové těleso ve > vozovce, vzdálenost od obrubníka 10 cm"? > Nebo? >
Fakticky by pro mě dávalo smysl rozšíření lanes, tj. pruhů, a označení, že daný pruh vozovky (tedy ne vozovka) má tramvajové těleso ve vozovce. Ideálně ještě s možností označení, zda je v levé třetině/uprostřed/v pravé třetině pruhu, tj. left/middle/right/yes hodnoty tagu. Obdobně by se to využít i pro vozovku samotnou, tj. pokud nejsou specifikované pruhy, předpokládá se vozovka jako taková... V podstatě to lze vyčíst i z tagů tak jak jsou, například v Brně <https://www.openstreetmap.org/way/444527815#map=17/49.19320/16.60453>. Že tam jsou ty pruhy oddělené, není podstatné, stejně dobře by fungovalo i to společné užití tramvajového pásu (pokud by oba pruhy měly povolený vjezd pro vozidla). Mírně to nefunguje v křižovatkách, kde ta tramvaj zatáčí většinou jinak než auta. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/90bc98ca/attachment.html>

5.12.2018 12:56:05 (#7)
gravatar

Vratislav Filler

<vrataf at centrum.cz>
12
@Jozef Matejička: To je slušný měřitelný parametr, přesnost by stačila na dm. Obtížnost jízdy ale závisí také na tom, zda se vpravo od obruby parkuje, a ten odstup se také dost často plynule mění, koleje jsou často položené v ulici "nakřivo", bezpečná pozice cyklisty závisí i na stoupání a klesání. Takže routing z toho nakonec nemusí být zrovna moudrý. Já uvažoval o vyjádření bezpečné pozice cyklisty v kolejích jedním tagem (něčím jako cycling=next_to_tram_rails/inside_tram_rails), ale nefunguje to, protože je to subjektivní a jen pro kola.

5.12.2018 01:20:25 (#8)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
548 4367
Dne 12/05/18 v 12:56 Vratislav Filler napsal(a): zobrazit citaci
> @Jozef Matejička: To je slušný měřitelný parametr, přesnost by > stačila na dm. Obtížnost jízdy ale závisí také na tom, zda se vpravo > od obruby parkuje, a ten odstup se také dost často plynule mění, > koleje jsou často položené v ulici "nakřivo", bezpečná pozice > cyklisty závisí i na stoupání a klesání. Takže routing z toho nakonec > nemusí být zrovna moudrý. Já uvažoval o vyjádření bezpečné pozice > cyklisty v kolejích jedním tagem (něčím jako > cycling=next_to_tram_rails/inside_tram_rails), ale nefunguje to, > protože je to subjektivní a jen pro kola.
No, pak můžeme rovnou začít mapovat "dvě řady (jak hrubých) kostek|kolejnice|BKV panel|kolejnice|bahnitý asfalt|kolejnice|BKV panel|kolejnice|dvoumetrový asfaltový silniční pruh" ;) Navíc ten stav se bude měnit i v průběhu dne/týdne v závislosti na hustotě provozu a parkování... HPM ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/fcd6cbd1/attachment.html>

5.12.2018 01:54:00 (#9)
gravatar

Vratislav Filler

<vrataf at centrum.cz>
12
Ta Husova v Brně je dobrý příklad, že úplnou aplikací lanes by se dalo řešit do té míry, že routing, popř. renderer pozná, že jsou tramvajové koleje v "pravém" pruhu. Odlišné odbočování pro tramvaje v křižovatkách by se dalo unést, v praxi bude mít tramvaj buď vlastní pruh (a tedy vlastní specifikaci), a jinak je odbočování pro tramvaj dané implicitně tím, kam vedou koleje. Někdy se také stává, že cyklisté mají z pravého odbočovacího pruhu povolenou jízdu přímo, v praxi jsem to ještě neřešil, ale bude to pro turn:lanes podobný problém. Lanes ale neřeší pozici cyklisty při jízdě pruhem s kolejemi (vpravo od kolejí nebo uprostřed), pokud jsou ale lanes, tak by to mohl řešit zvláštní tag jen na to, byť, jak jsem psal vedle, je to asi příliš subjektivní. V. zobrazit citaci
> >> @Vratislav nebylo by lepší navrhnout tag říkající: "tramvajové těleso ve >> vozovce, vzdálenost od obrubníka 10 cm"? >> Nebo? >> > >Fakticky by pro mě dávalo smysl rozšíření lanes, tj. pruhů, a označení, že >daný pruh vozovky (tedy ne vozovka) má tramvajové těleso ve vozovce. >Ideálně ještě s možností označení, zda je v levé třetině/uprostřed/v pravé >třetině pruhu, tj. left/middle/right/yes hodnoty tagu. Obdobně by se to >využít i pro vozovku samotnou, tj. pokud nejsou specifikované pruhy, >předpokládá se vozovka jako taková... > >V podstatě to lze vyčíst i z tagů tak jak jsou, například v Brně ><https://www.openstreetmap.org/way/444527815#map=17/49.19320/16.60453>. Že >tam jsou ty pruhy oddělené, není podstatné, stejně dobře by fungovalo i to >společné užití tramvajového pásu (pokud by oba pruhy měly povolený vjezd >pro vozidla). > >Mírně to nefunguje v křižovatkách, kde ta tramvaj zatáčí většinou jinak než >auta. > >

5.12.2018 02:03:28 (#10)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
548 4367
Dne 12/05/18 v 13:54 Vratislav Filler napsal(a): zobrazit citaci
> Ta Husova v Brně je dobrý příklad, že úplnou aplikací lanes by se > dalo řešit do té míry, že routing, popř. renderer pozná, že jsou > tramvajové koleje v "pravém" pruhu. > > Odlišné odbočování pro tramvaje v křižovatkách by se dalo unést, v > praxi bude mít tramvaj buď vlastní pruh (a tedy vlastní specifikaci), > a jinak je odbočování pro tramvaj dané implicitně tím, kam vedou > koleje. Někdy se také stává, že cyklisté mají z pravého odbočovacího > pruhu povolenou jízdu přímo, v praxi jsem to ještě neřešil, ale bude > to pro turn:lanes podobný problém.
To je obecnější problém, bývají i pruhy "MHD rovně nebo doprava, všichni ostatní jen doprava," nebo obdobné. Asi se přikláním k variantě turn:bicycle:lanes https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Key:turn#Turn_lanes_and_transportation_mode Je tam teda zmíněný i hook_left, tj. nepřímé levé odbočení - to se taky v našich podmínkách týká jen cyklistů, myslím... HPM zobrazit citaci
> > Lanes ale neřeší pozici cyklisty při jízdě pruhem s kolejemi (vpravo > od kolejí nebo uprostřed), pokud jsou ale lanes, tak by to mohl řešit > zvláštní tag jen na to, byť, jak jsem psal vedle, je to asi příliš > subjektivní. > > V. > > >> >>> @Vratislav nebylo by lepší navrhnout tag říkající: "tramvajové >>> těleso ve vozovce, vzdálenost od obrubníka 10 cm"? Nebo? >>> >> >> Fakticky by pro mě dávalo smysl rozšíření lanes, tj. pruhů, a >> označení, že daný pruh vozovky (tedy ne vozovka) má tramvajové >> těleso ve vozovce. Ideálně ještě s možností označení, zda je v levé >> třetině/uprostřed/v pravé třetině pruhu, tj. left/middle/right/yes >> hodnoty tagu. Obdobně by se to využít i pro vozovku samotnou, tj. >> pokud nejsou specifikované pruhy, předpokládá se vozovka jako >> taková... >> >> V podstatě to lze vyčíst i z tagů tak jak jsou, například v Brně >> <https://www.openstreetmap.org/way/444527815#map=17/49.19320/16.60453>. >> Že tam jsou ty pruhy oddělené, není podstatné, stejně dobře by >> fungovalo i to společné užití tramvajového pásu (pokud by oba pruhy >> měly povolený vjezd pro vozidla). >> >> Mírně to nefunguje v křižovatkách, kde ta tramvaj zatáčí většinou >> jinak než auta. >> >> > > _______________________________________________ Talk-cz mailing list > Talk-cz na openstreetmap.org > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz > https://openstreetmap.cz/talkcz >
------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/b04f4455/attachment.html>

5.12.2018 02:08:56 (#11)
gravatar

majka

<majka.zem+talk at gmail.com>
718 2573
On Wed, 5 Dec 2018 at 13:54, Vratislav Filler <vrataf na centrum.cz> wrote: zobrazit citaci
> Lanes ale neřeší pozici cyklisty při jízdě pruhem s kolejemi (vpravo od > kolejí nebo uprostřed), pokud jsou ale lanes, tak by to mohl řešit zvláštní > tag jen na to, byť, jak jsem psal vedle, je to asi příliš subjektivní. > ... > >Ideálně ještě s možností označení, zda je v levé třetině/uprostřed/v pravé > >třetině pruhu, tj. left/middle/right/yes hodnoty tagu. >
^Tímhle^ byla myšlena v podstatě ta pozice cyklisty - chtělo by to samostatný tag pro pozici kolejí. Jejich umístění je zcela objektivně jasné, a teoreticky je jasná i poloha cyklisty: pokud jsou koleje v levé třetině, je automaticky cyklista vpravo od nich, pokud jsou v pravé třetině, jede mezi nimi. Pokud jsou uprostřed, jede cyklista teoreticky vpravo, podle toho, jak řidiči respektují zákaz parkování vedle tramvajového pásu. Je mi jasné, že tenhle zákaz platí jen v pracovní době, ale podle mě pokrývá většinu toho problematického stavu... Minimálně by pak bylo jasné, jak navrhnout "penalizování" obtížnosti v BRouteru - tj. koleje v levé třetině - pro cyklistu jako by nebyly, pokud je nepotřebuje křížit :) Jen BRouter podle mě nebere ty pruhy vůbec do úvahy... ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20181205/73a70fe6/attachment.html>

« zpět na výpis měsíce