[Talk-cz] Střípky ze SotM 2016
Vlákno 25.9. - 25.9.2016, počet zpráv: 3
Zdar,
střípky ze dneška.
Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která
by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky
aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2:
https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd
Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.:
http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes.
Opendata nabízí na OpenTransportMap:
http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM,
ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že
chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že
se ještě trochu hledají.
weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali
aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm
Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i
těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM.
Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v
chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a
absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů,
kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí
drobné úpravy.
500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že
je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon
kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a
Dánskem.
OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit
směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat
na edit.osmbuildings.org
Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro
administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a
optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim
podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je
důležité pro geokódování a poštovní adresy.
Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu
použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a
landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace
autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná
id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source,
Java).
Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké
(a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro
humanitární účely občas nějaké snímky uvolní.
Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a
mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš
utahaný, proot se omlouvám za stručnost.
Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ
Dobrou noc
Jethro & (chrápající) Krakonoš
Zdar,
pokračování ze včerejška:
Validace (přednáška) - V Mapboxu mají 5 lidí, kteří denně vyřídí kolem
50 -- 60 reportovaných changesetů, z nich je kolem 6% vyhodnoceno jako
špatných. Mají několik různých nástrojů na kontrolu: whodidit, osmose,
osmcha, osm-compare, ... Spory o hranice eskalují k data working
group. Odkazy:
http://osmcha.mapbox.com/harmful-changesets
http://mapbox.com/mapping/validating-osm
Validace (diskuse na BoF) - Do OSM se dostává velké množství
přispěvatelů, kteří nevědí, jak editovat, nebo to neumí. Chyby je
vhodné shromažďovat, protože se na nich pak dá trénovat umělá
inteligence. Některé chyby také vznikají chybnými překlady editorů. Co
se týče validace, iD nemá příliš mnoho kontrol při commitu a
backendové kontroly se nemůžeme dovolit, protože už teď je fakt, že se
jedná o jednu sdílenou databázi, limimtujícím faktorem kvůli výkonu.
Chybí strojově čitelná pravidla pro validaci. Osmose validuje
jednotlivé objekty pomocí Pythonu, více objektů pomocí SQL. Chybí
"mapa kvality" OSM v jednotlivých oblastech, která by přehledně
ukazovala změny a daly se tak snadno odhalovat chyby,
Mapování železnic - převážně téma Rakouska, Švýcarska a hlavně
Německa. Obecná pravidla jsou mapovat stanice jako nody, protože jsou
často asymetrické a centroid pak vychází nevhodně. Jednotlivé části
stanice je pak vhodné spojit relací. Vždy by se měl udávat rozchod a u
vícekolejných tratí preferovaný směr dopravy na dané koleji. Co se
týče sbírání dat, je možné filmovat přes okýnko / konec vlaku pomocí
stativu, nebo využít mobil a držák na sklo. Vždy je potřeba dávat
pozor, aby byl dostatečný signál GPS, protože vlak je Faradayova klec.
Detailnější mapování vlaků je složité, ale téma mne dost zajímá, byl
by někdo ochoten se se mnou podílet na vytváření schématu na českou
návěstní soustavu a detailnějším mapování železnic? Od německých
kolegů máme podporu, dokonce jsou české předpisy kvůli německým
strojvůdcům přeloženy do němčiny, takže nám můžou pomoci se
sjednocením terminologie. Němci také mají tabulku, jak dobrý signál je
v jednotlivých vlacích a kde je nejlepší mít GPS.
Co se týče dat, DB poskytují nějaká data na data.deutschebahn.com,
zkoušel někdo psát na http://pohledzvlaku.cz/, jestli by neposkytli
licenci pro OSM mapování? Prý dobře funguje ptát se na fórech šotoušů,
jestli je možné použít jejich fotky pro mapování. Samotný styl
OpenRailwayMap je k dispozici pod GPL.
Toť vše ze včerejška.
Jethro
2016-09-25 0:28 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>:
zobrazit citaci
> Zdar,
> střípky ze dneška.
>
> Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která
> by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky
> aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2:
> https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd
>
> Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.:
> http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes.
> Opendata nabízí na OpenTransportMap:
> http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM,
> ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že
> chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že
> se ještě trochu hledají.
>
> weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali
> aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm
>
> Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i
> těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM.
> Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v
> chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a
> absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů,
> kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí
> drobné úpravy.
>
> 500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že
> je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon
> kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a
> Dánskem.
>
> OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit
> směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat
> na edit.osmbuildings.org
>
> Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro
> administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a
> optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim
> podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je
> důležité pro geokódování a poštovní adresy.
>
> Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu
> použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a
> landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace
> autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná
> id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source,
> Java).
>
> Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké
> (a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro
> humanitární účely občas nějaké snímky uvolní.
>
> Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a
> mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš
> utahaný, proot se omlouvám za stručnost.
> Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube:
> https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ
>
> Dobrou noc
> Jethro & (chrápající) Krakonoš
Zdar,
střípky z neděle:
OpenStreetView - Podporované jsou pouze OBD2 dongle používající wifi a
BT LE, normální Bluetooth ne. Mobilní aplikace bude po revizi kódu na
f-droidu. Při uploadu z obrázků udělají video, to zkomprimují, odešlou
a na serveru rozbalí zpět na obrázky, šetří to výrazně přenosové
pásmo. Aplikace také má rozpoznávat značky a pruhy, nebude se to dělat
až na serveru. Nahrané cesty se lepí na silnice, takže mapa vypadá
hezčí, po vybrání dané waye je pak možné projít všechny zaznamenané
průjezdy. Na serveru se rozmazávají obličeje a SPZ. Pro mapování je k
dispozici plugin pro JOSM, ve kterém se dá filtrovat podle stáří a
nechat si zobrazit pouze vlastní trasy. Desktopové aplikace jsou zatím
jen pro Mac OS X a Windows, na podpoře Linuxu se pracuje (Krakonoš
učinil neúspěšný pokus zprovoznit uploadovací aplikaci na Linuxu a po
několika hodinách a odhalení příčiny to vzdal pro nízkou kvalitu kódu
aplikace). Kromě uploadovací aplikace se chystá OSV Editor na mapování
rozpoznaných značek a rychlostních limitů. Specifikace serverového API
je hotová, ale zatím není veřejná, bude možné i importovat video, ale
bude potřeba přidat soubor s metadaty o pozicích jednotlivých framů.
Autentifikace probíhá pomocí OSM účtu, kdo chce přístup, napište jim.
V plánu je podpora 360stupňových foťáků a dalších věcí.
Public transport routing - Nejprve byl řečník z firmy bookující
jízdenky mnoha evropských dopravců a popisoval problémy s tím, že
každá země má svá id stanic, stanice jsou zmapovány různě a ne vždy
vhodně pro cestující, vytvořili vlastní databázi včetně unit testů pod
ODBL: https://github.com/trainline-eu/stations. Víc klikací verze je
station-studio, také otevřené.
Dalším řečníkem byl zaměstnanec koordinátora dopravy v Helsinkách a
popisoval, jak mají všechna data a API otevřená a využívají OSM a
otevřených technologií na všech úrovních. Velmi poučná přednáška pro
naše města, ukázka, že to jde a výsledek je velmi dobrý. Plánovač
spojení je postavený na OpenTripPlaneru Odkazy:
https://github.com/HSLdevcom, http://digitransit.fi/en,
http://dev.hsl.fi, kontakt na přednášejícího: Tuukka.Hastrup na hsl.fi
Poslední vystoupení bylo o mapování autobusů v Mexico City a problémy,
které s tímto velmi balkanizovaným systémem souvisí - neexistence
celkového přehledu linek, nejasné jízdní řády, zastávka nemá přesnou
polohu a jak tyto věci dostat do GTFS.
Pak proběhlo krátké představení OSRM a proč se nedá použít pro
routování v MHD, ale že je dobrým doplňkem na přesuny mezi zastávkami.
V rámci diskuse se pak řešilo, co s identifikátory zastávek, že
někteří (Afrika) používají what-3-words jako id, protože splňuje
dobře účel, a kde vlastně id ukládat.
Jak tagovat, aby se dalo dobře navigovat - Přednáška od Mapboxu,
víceméně procházeli návod na
https://github.com/mapbox/mapping/wiki/Road-features-mapping-guide.
Ten je pěkně sepsaný, od nejjednodušších věcí až po pokročilé, s
odkazy na detaily. Mapa pro revizi různých routovacích featur:
http://mapbox.github.io/osm-navigation-map. V iD lze snadno udělat
zákaz odbočení, JOSM má plugin na turn:lanes.
Ještě jdeme zítra na hackaton, tak uvidíme, co se podaří udělat.
Celkově se mi konference líbila a byla velmi motivující pro další
snažení v OSM. Určitě doporučuji všem příští rok jet.
MSF
Jethro & Krakonoš (opravující Merkaartor)
2016-09-25 10:43 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>:
zobrazit citaci
> Zdar,
> pokračování ze včerejška:
>
> Validace (přednáška) - V Mapboxu mají 5 lidí, kteří denně vyřídí kolem
> 50 -- 60 reportovaných changesetů, z nich je kolem 6% vyhodnoceno jako
> špatných. Mají několik různých nástrojů na kontrolu: whodidit, osmose,
> osmcha, osm-compare, ... Spory o hranice eskalují k data working
> group. Odkazy:
> http://osmcha.mapbox.com/harmful-changesets
> http://mapbox.com/mapping/validating-osm
>
> Validace (diskuse na BoF) - Do OSM se dostává velké množství
> přispěvatelů, kteří nevědí, jak editovat, nebo to neumí. Chyby je
> vhodné shromažďovat, protože se na nich pak dá trénovat umělá
> inteligence. Některé chyby také vznikají chybnými překlady editorů. Co
> se týče validace, iD nemá příliš mnoho kontrol při commitu a
> backendové kontroly se nemůžeme dovolit, protože už teď je fakt, že se
> jedná o jednu sdílenou databázi, limimtujícím faktorem kvůli výkonu.
> Chybí strojově čitelná pravidla pro validaci. Osmose validuje
> jednotlivé objekty pomocí Pythonu, více objektů pomocí SQL. Chybí
> "mapa kvality" OSM v jednotlivých oblastech, která by přehledně
> ukazovala změny a daly se tak snadno odhalovat chyby,
>
> Mapování železnic - převážně téma Rakouska, Švýcarska a hlavně
> Německa. Obecná pravidla jsou mapovat stanice jako nody, protože jsou
> často asymetrické a centroid pak vychází nevhodně. Jednotlivé části
> stanice je pak vhodné spojit relací. Vždy by se měl udávat rozchod a u
> vícekolejných tratí preferovaný směr dopravy na dané koleji. Co se
> týče sbírání dat, je možné filmovat přes okýnko / konec vlaku pomocí
> stativu, nebo využít mobil a držák na sklo. Vždy je potřeba dávat
> pozor, aby byl dostatečný signál GPS, protože vlak je Faradayova klec.
>
> Detailnější mapování vlaků je složité, ale téma mne dost zajímá, byl
> by někdo ochoten se se mnou podílet na vytváření schématu na českou
> návěstní soustavu a detailnějším mapování železnic? Od německých
> kolegů máme podporu, dokonce jsou české předpisy kvůli německým
> strojvůdcům přeloženy do němčiny, takže nám můžou pomoci se
> sjednocením terminologie. Němci také mají tabulku, jak dobrý signál je
> v jednotlivých vlacích a kde je nejlepší mít GPS.
>
> Co se týče dat, DB poskytují nějaká data na data.deutschebahn.com,
> zkoušel někdo psát na http://pohledzvlaku.cz/, jestli by neposkytli
> licenci pro OSM mapování? Prý dobře funguje ptát se na fórech šotoušů,
> jestli je možné použít jejich fotky pro mapování. Samotný styl
> OpenRailwayMap je k dispozici pod GPL.
>
> Toť vše ze včerejška.
> Jethro
>
> 2016-09-25 0:28 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>:
>> Zdar,
>> střípky ze dneška.
>>
>> Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která
>> by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky
>> aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2:
>> https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd
>>
>> Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.:
>> http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes.
>> Opendata nabízí na OpenTransportMap:
>> http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM,
>> ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že
>> chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že
>> se ještě trochu hledají.
>>
>> weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali
>> aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm
>>
>> Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i
>> těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM.
>> Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v
>> chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a
>> absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů,
>> kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí
>> drobné úpravy.
>>
>> 500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že
>> je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon
>> kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a
>> Dánskem.
>>
>> OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit
>> směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat
>> na edit.osmbuildings.org
>>
>> Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro
>> administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a
>> optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim
>> podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je
>> důležité pro geokódování a poštovní adresy.
>>
>> Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu
>> použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a
>> landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace
>> autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná
>> id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source,
>> Java).
>>
>> Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké
>> (a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro
>> humanitární účely občas nějaké snímky uvolní.
>>
>> Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a
>> mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš
>> utahaný, proot se omlouvám za stručnost.
>> Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube:
>> https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ
>>
>> Dobrou noc
>> Jethro & (chrápající) Krakonoš
« zpět na výpis měsíce