« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Střípky ze SotM 2016

Vlákno 25.9. - 25.9.2016, počet zpráv: 3


25.9.2016 12:28:33 (#1)
gravatar

Jethro

<xtompok at gmail.com>
85
Zdar, střípky ze dneška. Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2: https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.: http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes. Opendata nabízí na OpenTransportMap: http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM, ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že se ještě trochu hledají. weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM. Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů, kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí drobné úpravy. 500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a Dánskem. OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat na edit.osmbuildings.org Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je důležité pro geokódování a poštovní adresy. Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source, Java). Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké (a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro humanitární účely občas nějaké snímky uvolní. Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš utahaný, proot se omlouvám za stručnost. Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ Dobrou noc Jethro & (chrápající) Krakonoš

25.9.2016 10:43:37 (#2)
gravatar

Jethro

<xtompok at gmail.com>
85
Zdar, pokračování ze včerejška: Validace (přednáška) - V Mapboxu mají 5 lidí, kteří denně vyřídí kolem 50 -- 60 reportovaných changesetů, z nich je kolem 6% vyhodnoceno jako špatných. Mají několik různých nástrojů na kontrolu: whodidit, osmose, osmcha, osm-compare, ... Spory o hranice eskalují k data working group. Odkazy: http://osmcha.mapbox.com/harmful-changesets http://mapbox.com/mapping/validating-osm Validace (diskuse na BoF) - Do OSM se dostává velké množství přispěvatelů, kteří nevědí, jak editovat, nebo to neumí. Chyby je vhodné shromažďovat, protože se na nich pak dá trénovat umělá inteligence. Některé chyby také vznikají chybnými překlady editorů. Co se týče validace, iD nemá příliš mnoho kontrol při commitu a backendové kontroly se nemůžeme dovolit, protože už teď je fakt, že se jedná o jednu sdílenou databázi, limimtujícím faktorem kvůli výkonu. Chybí strojově čitelná pravidla pro validaci. Osmose validuje jednotlivé objekty pomocí Pythonu, více objektů pomocí SQL. Chybí "mapa kvality" OSM v jednotlivých oblastech, která by přehledně ukazovala změny a daly se tak snadno odhalovat chyby, Mapování železnic - převážně téma Rakouska, Švýcarska a hlavně Německa. Obecná pravidla jsou mapovat stanice jako nody, protože jsou často asymetrické a centroid pak vychází nevhodně. Jednotlivé části stanice je pak vhodné spojit relací. Vždy by se měl udávat rozchod a u vícekolejných tratí preferovaný směr dopravy na dané koleji. Co se týče sbírání dat, je možné filmovat přes okýnko / konec vlaku pomocí stativu, nebo využít mobil a držák na sklo. Vždy je potřeba dávat pozor, aby byl dostatečný signál GPS, protože vlak je Faradayova klec. Detailnější mapování vlaků je složité, ale téma mne dost zajímá, byl by někdo ochoten se se mnou podílet na vytváření schématu na českou návěstní soustavu a detailnějším mapování železnic? Od německých kolegů máme podporu, dokonce jsou české předpisy kvůli německým strojvůdcům přeloženy do němčiny, takže nám můžou pomoci se sjednocením terminologie. Němci také mají tabulku, jak dobrý signál je v jednotlivých vlacích a kde je nejlepší mít GPS. Co se týče dat, DB poskytují nějaká data na data.deutschebahn.com, zkoušel někdo psát na http://pohledzvlaku.cz/, jestli by neposkytli licenci pro OSM mapování? Prý dobře funguje ptát se na fórech šotoušů, jestli je možné použít jejich fotky pro mapování. Samotný styl OpenRailwayMap je k dispozici pod GPL. Toť vše ze včerejška. Jethro 2016-09-25 0:28 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>: zobrazit citaci
> Zdar, > střípky ze dneška. > > Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která > by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky > aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2: > https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd > > Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.: > http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes. > Opendata nabízí na OpenTransportMap: > http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM, > ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že > chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že > se ještě trochu hledají. > > weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali > aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm > > Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i > těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM. > Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v > chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a > absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů, > kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí > drobné úpravy. > > 500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že > je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon > kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a > Dánskem. > > OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit > směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat > na edit.osmbuildings.org > > Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro > administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a > optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim > podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je > důležité pro geokódování a poštovní adresy. > > Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu > použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a > landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace > autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná > id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source, > Java). > > Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké > (a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro > humanitární účely občas nějaké snímky uvolní. > > Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a > mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš > utahaný, proot se omlouvám za stručnost. > Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube: > https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ > > Dobrou noc > Jethro & (chrápající) Krakonoš

25.9.2016 07:03:54 (#3)
gravatar

Jethro

<xtompok at gmail.com>
85
Zdar, střípky z neděle: OpenStreetView - Podporované jsou pouze OBD2 dongle používající wifi a BT LE, normální Bluetooth ne. Mobilní aplikace bude po revizi kódu na f-droidu. Při uploadu z obrázků udělají video, to zkomprimují, odešlou a na serveru rozbalí zpět na obrázky, šetří to výrazně přenosové pásmo. Aplikace také má rozpoznávat značky a pruhy, nebude se to dělat až na serveru. Nahrané cesty se lepí na silnice, takže mapa vypadá hezčí, po vybrání dané waye je pak možné projít všechny zaznamenané průjezdy. Na serveru se rozmazávají obličeje a SPZ. Pro mapování je k dispozici plugin pro JOSM, ve kterém se dá filtrovat podle stáří a nechat si zobrazit pouze vlastní trasy. Desktopové aplikace jsou zatím jen pro Mac OS X a Windows, na podpoře Linuxu se pracuje (Krakonoš učinil neúspěšný pokus zprovoznit uploadovací aplikaci na Linuxu a po několika hodinách a odhalení příčiny to vzdal pro nízkou kvalitu kódu aplikace). Kromě uploadovací aplikace se chystá OSV Editor na mapování rozpoznaných značek a rychlostních limitů. Specifikace serverového API je hotová, ale zatím není veřejná, bude možné i importovat video, ale bude potřeba přidat soubor s metadaty o pozicích jednotlivých framů. Autentifikace probíhá pomocí OSM účtu, kdo chce přístup, napište jim. V plánu je podpora 360stupňových foťáků a dalších věcí. Public transport routing - Nejprve byl řečník z firmy bookující jízdenky mnoha evropských dopravců a popisoval problémy s tím, že každá země má svá id stanic, stanice jsou zmapovány různě a ne vždy vhodně pro cestující, vytvořili vlastní databázi včetně unit testů pod ODBL: https://github.com/trainline-eu/stations. Víc klikací verze je station-studio, také otevřené. Dalším řečníkem byl zaměstnanec koordinátora dopravy v Helsinkách a popisoval, jak mají všechna data a API otevřená a využívají OSM a otevřených technologií na všech úrovních. Velmi poučná přednáška pro naše města, ukázka, že to jde a výsledek je velmi dobrý. Plánovač spojení je postavený na OpenTripPlaneru Odkazy: https://github.com/HSLdevcom, http://digitransit.fi/en, http://dev.hsl.fi, kontakt na přednášejícího: Tuukka.Hastrup na hsl.fi Poslední vystoupení bylo o mapování autobusů v Mexico City a problémy, které s tímto velmi balkanizovaným systémem souvisí - neexistence celkového přehledu linek, nejasné jízdní řády, zastávka nemá přesnou polohu a jak tyto věci dostat do GTFS. Pak proběhlo krátké představení OSRM a proč se nedá použít pro routování v MHD, ale že je dobrým doplňkem na přesuny mezi zastávkami. V rámci diskuse se pak řešilo, co s identifikátory zastávek, že někteří (Afrika) používají what-3-words jako id, protože splňuje dobře účel, a kde vlastně id ukládat. Jak tagovat, aby se dalo dobře navigovat - Přednáška od Mapboxu, víceméně procházeli návod na https://github.com/mapbox/mapping/wiki/Road-features-mapping-guide. Ten je pěkně sepsaný, od nejjednodušších věcí až po pokročilé, s odkazy na detaily. Mapa pro revizi různých routovacích featur: http://mapbox.github.io/osm-navigation-map. V iD lze snadno udělat zákaz odbočení, JOSM má plugin na turn:lanes. Ještě jdeme zítra na hackaton, tak uvidíme, co se podaří udělat. Celkově se mi konference líbila a byla velmi motivující pro další snažení v OSM. Určitě doporučuji všem příští rok jet. MSF Jethro & Krakonoš (opravující Merkaartor) 2016-09-25 10:43 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>: zobrazit citaci
> Zdar, > pokračování ze včerejška: > > Validace (přednáška) - V Mapboxu mají 5 lidí, kteří denně vyřídí kolem > 50 -- 60 reportovaných changesetů, z nich je kolem 6% vyhodnoceno jako > špatných. Mají několik různých nástrojů na kontrolu: whodidit, osmose, > osmcha, osm-compare, ... Spory o hranice eskalují k data working > group. Odkazy: > http://osmcha.mapbox.com/harmful-changesets > http://mapbox.com/mapping/validating-osm > > Validace (diskuse na BoF) - Do OSM se dostává velké množství > přispěvatelů, kteří nevědí, jak editovat, nebo to neumí. Chyby je > vhodné shromažďovat, protože se na nich pak dá trénovat umělá > inteligence. Některé chyby také vznikají chybnými překlady editorů. Co > se týče validace, iD nemá příliš mnoho kontrol při commitu a > backendové kontroly se nemůžeme dovolit, protože už teď je fakt, že se > jedná o jednu sdílenou databázi, limimtujícím faktorem kvůli výkonu. > Chybí strojově čitelná pravidla pro validaci. Osmose validuje > jednotlivé objekty pomocí Pythonu, více objektů pomocí SQL. Chybí > "mapa kvality" OSM v jednotlivých oblastech, která by přehledně > ukazovala změny a daly se tak snadno odhalovat chyby, > > Mapování železnic - převážně téma Rakouska, Švýcarska a hlavně > Německa. Obecná pravidla jsou mapovat stanice jako nody, protože jsou > často asymetrické a centroid pak vychází nevhodně. Jednotlivé části > stanice je pak vhodné spojit relací. Vždy by se měl udávat rozchod a u > vícekolejných tratí preferovaný směr dopravy na dané koleji. Co se > týče sbírání dat, je možné filmovat přes okýnko / konec vlaku pomocí > stativu, nebo využít mobil a držák na sklo. Vždy je potřeba dávat > pozor, aby byl dostatečný signál GPS, protože vlak je Faradayova klec. > > Detailnější mapování vlaků je složité, ale téma mne dost zajímá, byl > by někdo ochoten se se mnou podílet na vytváření schématu na českou > návěstní soustavu a detailnějším mapování železnic? Od německých > kolegů máme podporu, dokonce jsou české předpisy kvůli německým > strojvůdcům přeloženy do němčiny, takže nám můžou pomoci se > sjednocením terminologie. Němci také mají tabulku, jak dobrý signál je > v jednotlivých vlacích a kde je nejlepší mít GPS. > > Co se týče dat, DB poskytují nějaká data na data.deutschebahn.com, > zkoušel někdo psát na http://pohledzvlaku.cz/, jestli by neposkytli > licenci pro OSM mapování? Prý dobře funguje ptát se na fórech šotoušů, > jestli je možné použít jejich fotky pro mapování. Samotný styl > OpenRailwayMap je k dispozici pod GPL. > > Toť vše ze včerejška. > Jethro > > 2016-09-25 0:28 GMT+02:00 Jethro <xtompok na gmail.com>: >> Zdar, >> střípky ze dneška. >> >> Ad OBD2 dongle: Používají to jen pro mapování, neznají aplikaci, která >> by to používala pro navigaci, ale přijde jim to dobrý nápad. Zdrojáky >> aplikace OSV jsou k dispozici, tady je část pro komunikaci s OBD2: >> https://github.com/openstreetview/android/tree/master/app/src/main/java/com/telenav/osv/obd >> >> Ad OpenTransportNet: Vyrábějí analýzy, které jsou dostupné, např.: >> http://www.opentransportnet.eu/web/guest/pilsen-traffic-volumes. >> Opendata nabízí na OpenTransportMap: >> http://www.opentransportmap.info/download/, shapefile s věcmi z OSM, >> ale prý do něj přidávali vlastní POI. Na přednášce se tvářili, že >> chtějí prezentovat výsledky a pěkné vizualizace, mám z nich pocit, že >> se ještě trochu hledají. >> >> weeklyOSM - Náhled na přípravu a redakční systém OSMBC, vydali >> aplikaci pro Android: tinyurl.com/weeklyosm >> >> Slon v porcelánu aneb Maps.ME - velmi rychlý růst počtu uživatelů i >> těch, kteří upravují, zanedlouho možná nejpoužívanější editor pro OSM. >> Očekávají, že dále porostou a říkají, že problém není v nich, ale v >> chybějícím systému kontroly velkého množství změn od mnoha uživatelů a >> absenci vhodného kontrolního softwaru. Pozice dlouhodobých mapperů, >> kterých je relativně málo je nyní "ohrožena" davem lidí, kteří provádí >> drobné úpravy. >> >> 500 let stará chyba v mapách - Jak se stalo, že Mappilary hlásilo, že >> je Kodaň ve Švédsku. Proč nepoužívat těžiště polygonu, když polygon >> kraje obsahujícího Kodaň není souvislý z důvodů válek mezi Švédskem a >> Dánskem. >> >> OSMBuildings - Renderer už umí různé typy střech, stále nelze měnit >> směr střechy (o 90 stupňů). Editor na jednoduché budovy lze používat >> na edit.osmbuildings.org >> >> Jak zmapovat 61000 "townlands" v Irsku - Hledání zdroje pro >> administrativní hranice, který bude přesný, dostupný, bez copyrightu a >> optimálně i barevný, aby hranice byly vidět. Za 4 roky práce se jim >> podařilo detailně zmapovat Irské administrativní hranice, což je >> důležité pro geokódování a poštovní adresy. >> >> Dopravní simulace - Jak udělat dopravní simulace ve městě a jak k tomu >> použít OSM data. Export dat pomocí pluginu do JOSM, použití budov a >> landuse ke generování očekávaných přepravních proudů, integrace >> autobusů MHD do simulace (aneb pouze 2 města na světě mají spárovaná >> id a jsou plně kompatibilní). Simulace pomocí MatSIM (open-source, >> Java). >> >> Digital Globe - co firma dělá, co je její byznys plán, proč je těžké >> (a drahé) satelitní snímkování. Že jsou také jenom lidi a pro >> humanitární účely občas nějaké snímky uvolní. >> >> Ještě byly témata vandalismus a nástroje a procesy pro jeho kontrolu a >> mapování železnic, napíšu o nich více zítra, teď už jsem příliš >> utahaný, proot se omlouvám za stručnost. >> Streamy z jednotlivých místostí jsou na youtube: >> https://www.youtube.com/channel/UCLqJsr_5PfdvDFbgv1qp2aQ >> >> Dobrou noc >> Jethro & (chrápající) Krakonoš

« zpět na výpis měsíce