[Talk-cz] Linky MHD
Vlákno 16.5. - 19.5.2011, počet zpráv: 13
Kdysi jsem udělal pomocí relací částečně vedení linek MHD v Českých
Budějovicích. několik jich je kompletních, několik částečně a z
některch je jen číslo a jeden úsek silnice.
Od 12. června má dojít ke kompletní změně systému, ze stávajících 17
linek zůstane v původní trase málokterá, jednu i zruší úplně a naopak
vznikne jedna nová, některé přejdou z trolejbusu na bus a naopak. v
některých případech zůstane půlka jedné linky původní a druhá je
stejná, jako část bývalé jiné linky.
Co s tím v OSM?
- má cenu vůbec mapovat linky MHD?
- pakliže ano, mají se staré smazat, nebo označit třeba jako disused?
(případně jim dát název typu "Linka 9 before 11-06-12")
- pakliže ano, dodělat chybějící vedení?
nebo naopak stávající relace předělat na nové číslování a nové vedení?
J&D
--
--
Ing. Jan Dudík
Myslím, že v mapě mají být jen vyložené stálice. Zatímco zastávky mezi
ně patří, protože jsou většinou pořád na stejném místě, často s nějakou
budkou, tak samotné linky se mění v podstatě každý rok, takže bych je
tam nedával. Samozřejmě to neznamená, že si je tam někdo nemůže dát, ale
taková informace bude za pár let bez nějaké časté kontroly nevěrohodná.
Co se týče starých tras, tak asi nemá cenu je tam nechávat, Je to
zbytečná informace, že tam kdysi dávno jezdil nějaký autobus, který teď
jede jinudy.
Ale tak je to s OSM - každý si tam může dát co chce a každý si pak může
věřit čemu chce. Co se týče linek, tak asi málokdo (nikdo?) bude hledat
trasy autobusů podle OSM.
Mike
On 16.5.2011 14:10, Jan Dudík wrote:
zobrazit citaci
> Kdysi jsem udělal pomocí relací částečně vedení linek MHD v Českých
> Budějovicích. několik jich je kompletních, několik částečně a z
> některch je jen číslo a jeden úsek silnice.
>
> Od 12. června má dojít ke kompletní změně systému, ze stávajících 17
> linek zůstane v původní trase málokterá, jednu i zruší úplně a naopak
> vznikne jedna nová, některé přejdou z trolejbusu na bus a naopak. v
> některých případech zůstane půlka jedné linky původní a druhá je
> stejná, jako část bývalé jiné linky.
>
> Co s tím v OSM?
>
> - má cenu vůbec mapovat linky MHD?
> - pakliže ano, mají se staré smazat, nebo označit třeba jako disused?
> (případně jim dát název typu "Linka 9 before 11-06-12")
> - pakliže ano, dodělat chybějící vedení?
>
> nebo naopak stávající relace předělat na nové číslování a nové vedení?
>
> J&D
>
>
2011/5/16 Mike <mike na mikecrash.com>:
zobrazit citaci
> Myslím, že v mapě mají být jen vyložené stálice. Zatímco zastávky mezi
> ně patří, protože jsou většinou pořád na stejném místě, často s nějakou
> budkou, tak samotné linky se mění v podstatě každý rok, takže bych je
> tam nedával. Samozřejmě to neznamená, že si je tam někdo nemůže dát, ale
> taková informace bude za pár let bez nějaké časté kontroly nevěrohodná.
To asi platí o ledacčems a třeba mapa nočních autobusů je pěkná věc,
která by z OSM mohla jít vygenerovat. Každopádně bych nikomu snahu
zmapovat linky MHD nevymlouval.
zobrazit citaci
> Co se týče starých tras, tak asi nemá cenu je tam nechávat,
Rozhodně souhlasím. Ne, že bych si nedokázal představit, že by se
nenašel nikdo, kdo by nedokázal využít data typu „změny vedení linky
123 za posledních X let“, ale stejně jako v OSM nenecháváme dávno
zbourané domy a zastavěné parky, tak tam IMHO nemá co dělat dávno
zrušená či změněná linka. Od toho je tam verzování a historie.
-- Petr Kadlec / Mormegil
zobrazit citaci
> Ale tak je to s OSM - každý si tam může dát co chce a každý si pak může
> věřit čemu chce. Co se týče linek, tak asi málokdo (nikdo?) bude hledat
> trasy autobusů podle OSM.
No, nedávno se mě na to někdo ptal, jestli neexistuje překryvná mapa
pro Garmin s linkama mhd. :)
K té stabilitě - metro a tramvaje většinou drží dlouhodobě. A,
minimálně v Brně, relativně i autobusy. Ostatně proto sem to před lety
( :D ) mapoval. Ale asi to chce poopravovat, kouknu na to. To stejné s
IDSJMK.
Starý linky, to ne... K tomu nevidím důvod.
Vycházel sem z Německa, kde je toho zmapováno docela dost.
Brno - http://www.xn--pnvkarte-m4a.de/?zoom=14&lat=49.19505&lon=16.59984&layers=BT
~ honny
On 16.5.2011 15:29, Petr Kadlec wrote:
zobrazit citaci
> 2011/5/16 Mike <mike na mikecrash.com>:
>> Myslím, že v mapě mají být jen vyložené stálice. Zatímco zastávky mezi
>> ně patří, protože jsou většinou pořád na stejném místě, často s nějakou
>> budkou, tak samotné linky se mění v podstatě každý rok, takže bych je
>> tam nedával. Samozřejmě to neznamená, že si je tam někdo nemůže dát, ale
>> taková informace bude za pár let bez nějaké časté kontroly nevěrohodná.
>
> To asi platí o ledacčems a třeba mapa nočních autobusů je pěkná věc,
> která by z OSM mohla jít vygenerovat. Každopádně bych nikomu snahu
> zmapovat linky MHD nevymlouval.
Já to nerozmlouvám, právě to se mi líbí, že to tam být může. Osobně si
ale představuju jiný projekt ("opentrafficguide"), který by měl v sobě
jak linky, tak řády a u každé by byla napsaná platnost řádu. Něco
podobného jako u www.jizdnirady.cz, ale globálně. Hledal jsem teď
nedávno nějaké spojení do zahraničí a nic takového neexistuje. Bylo by
to jedinečné. A pokud by se udělalo nějaké API rozhraní, tak věřím tomu,
že by tam ty data importovaly společnosti samy. Byla by to pro ně
reklama zadarmo. Navíc by šlo třeba hledat i podle provozovatele (třeba
vlaky ČD) a pak by stačilo, kdyby ČD mělo na stránkách jen odkaz do
tohoto systému a nemuselo dělat vlastní vyhledávač spojení. To jsem ale
blázen co?
2011/5/16 Mike <mike na mikecrash.com>:
zobrazit citaci
> A pokud by se udělalo nějaké API rozhraní, tak věřím tomu,
> že by tam ty data importovaly společnosti samy. Byla by to pro ně
> reklama zadarmo. Navíc by šlo třeba hledat i podle provozovatele (třeba
> vlaky ČD) a pak by stačilo, kdyby ČD mělo na stránkách jen odkaz do
> tohoto systému a nemuselo dělat vlastní vyhledávač spojení. To jsem ale
> blázen co?
No, asi jo. :-) Bylo by to samozřejmě naprosto super, ale pro mě je
zcela demotivující existence IDOSu, potažmo CHAPSu a celý princip
funkce „Celostátního informačního systému o jízdních řádech veřejné
linkové osobní dopravy“ uzavřeného pro jednu komerční společnost.
Takhle dostat se k těmhle datům a zveřejnit je skrz OSM (či příbuzný
projekt), to by bylo!
Jinak v podstatě stejnou myšlenku reprezentuje nedávno založený
projekt Transiki (http://wiki.transiki.org/), ale nevím, jestli
vykazuje vůbec nějakou aktivitu.
-- Petr Kadlec / Mormegil
On 16.5.2011 16:17, Petr Kadlec wrote:
zobrazit citaci
> 2011/5/16 Mike <mike na mikecrash.com>:
>> A pokud by se udělalo nějaké API rozhraní, tak věřím tomu,
>> že by tam ty data importovaly společnosti samy. Byla by to pro ně
>> reklama zadarmo. Navíc by šlo třeba hledat i podle provozovatele (třeba
>> vlaky ČD) a pak by stačilo, kdyby ČD mělo na stránkách jen odkaz do
>> tohoto systému a nemuselo dělat vlastní vyhledávač spojení. To jsem ale
>> blázen co?
>
> No, asi jo. :-) Bylo by to samozřejmě naprosto super, ale pro mě je
> zcela demotivující existence IDOSu, potažmo CHAPSu a celý princip
> funkce „Celostátního informačního systému o jízdních řádech veřejné
> linkové osobní dopravy“ uzavřeného pro jednu komerční společnost.
> Takhle dostat se k těmhle datům a zveřejnit je skrz OSM (či příbuzný
> projekt), to by bylo!
>
> Jinak v podstatě stejnou myšlenku reprezentuje nedávno založený
> projekt Transiki (http://wiki.transiki.org/), ale nevím, jestli
> vykazuje vůbec nějakou aktivitu.
>
Tak aspoň něco, třeba se k nim jednou přidám, pořád musím něco kutit.
Bohužel teď moc času nemám a když nějaký najdu, tak aspoň trochu
vylepšuju mojí navigaci. Plány velký, ale postup pomalý. Ale to je
problém všech open projektů. Ve volném čase toho člověk moc neudělá.
Spousta projektů tak skončila. Třeba by šla ale podpora řádů dodělat
rovnou do té navigace. To by bylo jedinečné - spojení turistické
navigace a řádů. Už takhle mám jedinou navigaci, která routuje i pro
pěší po stezkách :), tak proč ne časem řády? Takhle najít si trasu
(třeba i do práce) jako kombinace pěší/MHD a nebo kolo/MHD nebo porovnat
s autem :) No opravdu jsem blázen...
Dne Mon, 16 May 2011 15:21:19 +0200 Mike <mike na mikecrash.com> napsal(a):
zobrazit citaci
> Myslím, že v mapě mají být jen vyložené stálice. Zatímco zastávky mezi
> ně patří, protože jsou většinou pořád na stejném místě, často s nějakou
> budkou, tak samotné linky se mění v podstatě každý rok, takže bych je
> tam nedával. Samozřejmě to neznamená, že si je tam někdo nemůže dát, ale
> taková informace bude za pár let bez nějaké časté kontroly nevěrohodná.
>
> Co se týče starých tras, tak asi nemá cenu je tam nechávat, Je to
> zbytečná informace, že tam kdysi dávno jezdil nějaký autobus, který teď
> jede jinudy.
>
> Ale tak je to s OSM - každý si tam může dát co chce a každý si pak může
> věřit čemu chce. Co se týče linek, tak asi málokdo (nikdo?) bude hledat
> trasy autobusů podle OSM.
>
> Mike
Sítě MHD jsou většinou dost stálé, probíhají většinou drobné úpravy jednou
za rok - už jenom kvůli lidem, kteří jsou na to zvyklí. Tak rozsáhlé
změny, jaké popisuje Honza jsou docela neobvyklé.
Naopak zmapování sítě může mít různé využití - vizualizace navigované
trasy, schéma linek
Mapovat má myslím cenu všechno, co bude nějak udržované a co se včas do
zobrazit citaci
>
> On 16.5.2011 14:10, Jan Dudík wrote:
>> Kdysi jsem udělal pomocí relací částečně vedení linek MHD v Českých
>> Budějovicích. několik jich je kompletních, několik částečně a z
>> některch je jen číslo a jeden úsek silnice.
>>
>> Od 12. června má dojít ke kompletní změně systému, ze stávajících 17
>> linek zůstane v původní trase málokterá, jednu i zruší úplně a naopak
>> vznikne jedna nová, některé přejdou z trolejbusu na bus a naopak. v
>> některých případech zůstane půlka jedné linky původní a druhá je
>> stejná, jako část bývalé jiné linky.
>>
>> Co s tím v OSM?
>>
>> - má cenu vůbec mapovat linky MHD?
>> - pakliže ano, mají se staré smazat, nebo označit třeba jako disused?
>> (případně jim dát název typu "Linka 9 before 11-06-12")
>> - pakliže ano, dodělat chybějící vedení?
>>
>> nebo naopak stávající relace předělat na nové číslování a nové vedení?
>>
>> J&D
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
Dne Mon, 16 May 2011 15:21:19 +0200 Mike <mike na mikecrash.com> napsal(a):
zobrazit citaci
> Myslím, že v mapě mají být jen vyložené stálice. Zatímco zastávky mezi
> ně patří, protože jsou většinou pořád na stejném místě, často s nějakou
> budkou, tak samotné linky se mění v podstatě každý rok, takže bych je
> tam nedával. Samozřejmě to neznamená, že si je tam někdo nemůže dát, ale
> taková informace bude za pár let bez nějaké časté kontroly nevěrohodná.
>
> Co se týče starých tras, tak asi nemá cenu je tam nechávat, Je to
> zbytečná informace, že tam kdysi dávno jezdil nějaký autobus, který teď
> jede jinudy.
>
> Ale tak je to s OSM - každý si tam může dát co chce a každý si pak může
> věřit čemu chce. Co se týče linek, tak asi málokdo (nikdo?) bude hledat
> trasy autobusů podle OSM.
>
> Mike
Sítě MHD jsou většinou dost stálé, probíhají většinou drobné úpravy jednou
za rok - už jenom kvůli lidem, kteří jsou na to zvyklí. Tak rozsáhlé
změny, jaké popisuje Honza jsou docela neobvyklé.
Naopak zmapování sítě může mít různé využití - vizualizace navigované
trasy, schéma linek
Mapovat má myslím cenu všechno, co bude nějak udržované a co se nemění tak
často aby se to u uživatelů bylo víc neaktuální než aktuální. Ve velkých
městech je pokrytí mapaři už většinou dobré, takže takový problém se
zanášením těch několika změn za rok nebude.
Staré samozřejmě nemá cenu nechávat.
zobrazit citaci
>
> On 16.5.2011 14:10, Jan Dudík wrote:
>> Kdysi jsem udělal pomocí relací částečně vedení linek MHD v Českých
>> Budějovicích. několik jich je kompletních, několik částečně a z
>> některch je jen číslo a jeden úsek silnice.
>>
>> Od 12. června má dojít ke kompletní změně systému, ze stávajících 17
>> linek zůstane v původní trase málokterá, jednu i zruší úplně a naopak
>> vznikne jedna nová, některé přejdou z trolejbusu na bus a naopak. v
>> některých případech zůstane půlka jedné linky původní a druhá je
>> stejná, jako část bývalé jiné linky.
>>
>> Co s tím v OSM?
>>
>> - má cenu vůbec mapovat linky MHD?
>> - pakliže ano, mají se staré smazat, nebo označit třeba jako disused?
>> (případně jim dát název typu "Linka 9 before 11-06-12")
>> - pakliže ano, dodělat chybějící vedení?
>>
>> nebo naopak stávající relace předělat na nové číslování a nové vedení?
>>
>> J&D
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý
Ahoj!
zobrazit citaci
> > No, asi jo. :-) Bylo by to samozřejmě naprosto super, ale pro mě je
> > zcela demotivující existence IDOSu, potažmo CHAPSu a celý princip
> > funkce ???Celostátního informačního systému o jízdních řádech veřejné
> > linkové osobní dopravy??? uzavřeného pro jednu komerční společnost.
> > Takhle dostat se k těmhle datům a zveřejnit je skrz OSM (či příbuzný
> > projekt), to by bylo!
> >
> > Jinak v podstatě stejnou myšlenku reprezentuje nedávno založený
> > projekt Transiki (http://wiki.transiki.org/), ale nevím, jestli
> > vykazuje vůbec nějakou aktivitu.
> >
>
> Tak aspoň něco, třeba se k nim jednou přidám, pořád musím něco kutit.
> Bohužel teď moc času nemám a když nějaký najdu, tak aspoň trochu
> vylepšuju mojí navigaci. Plány velký, ale postup pomalý. Ale to je
> problém všech open projektů. Ve volném čase toho člověk moc neudělá.
> Spousta projektů tak skončila. Třeba by šla ale podpora řádů dodělat
> rovnou do té navigace. To by bylo jedinečné - spojení turistické
> navigace a řádů. Už takhle mám jedinou navigaci, která routuje i pro
> pěší po stezkách :), tak proč ne časem řády? Takhle najít si trasu
Tak to pozor, jedinou pesi navigaci rozhodne nemas, navit naviguje
pesi i kone ;-). A dokonce jsem se do ni pokusil dodelat i tu MHD, a
kdyz to oddebuguju, treba to bude i fungovat :-). Je to commitnuty na
branchi.
(na timetab.sf.net je jakasi vyhledavacka v jizdnich radech).
Pavel
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html
On 05/18/2011 07:04 PM, Pavel Machek wrote:
zobrazit citaci
> Ahoj!
>
>>> No, asi jo. :-) Bylo by to samozřejmě naprosto super, ale pro mě je
>>> zcela demotivující existence IDOSu, potažmo CHAPSu a celý princip
>>> funkce ???Celostátního informačního systému o jízdních řádech veřejné
>>> linkové osobní dopravy??? uzavřeného pro jednu komerční společnost.
>>> Takhle dostat se k těmhle datům a zveřejnit je skrz OSM (či příbuzný
>>> projekt), to by bylo!
>>>
>>> Jinak v podstatě stejnou myšlenku reprezentuje nedávno založený
>>> projekt Transiki (http://wiki.transiki.org/), ale nevím, jestli
>>> vykazuje vůbec nějakou aktivitu.
>>>
>>
>> Tak aspoň něco, třeba se k nim jednou přidám, pořád musím něco kutit.
>> Bohužel teď moc času nemám a když nějaký najdu, tak aspoň trochu
>> vylepšuju mojí navigaci. Plány velký, ale postup pomalý. Ale to je
>> problém všech open projektů. Ve volném čase toho člověk moc neudělá.
>> Spousta projektů tak skončila. Třeba by šla ale podpora řádů dodělat
>> rovnou do té navigace. To by bylo jedinečné - spojení turistické
>> navigace a řádů. Už takhle mám jedinou navigaci, která routuje i pro
>> pěší po stezkách :), tak proč ne časem řády? Takhle najít si trasu
>
> Tak to pozor, jedinou pesi navigaci rozhodne nemas, navit naviguje
> pesi i kone ;-). A dokonce jsem se do ni pokusil dodelat i tu MHD, a
> kdyz to oddebuguju, treba to bude i fungovat :-). Je to commitnuty na
> branchi.
>
> (na timetab.sf.net je jakasi vyhledavacka v jizdnich radech).
>
> Pavel
Tak to rád slyším, v době kdy jsem to zkoušel, to ještě ani pořádně
neroutovalo po silnici. Asi bych ho měl zase zkusit :)
Jak jsi dělal to MHD? Zadáváš tam linky a řády nebo prostě routuješ mezi
zastávkami?
zobrazit citaci
> Sítě MHD jsou většinou dost stálé, probíhají většinou drobné úpravy
> jednou
> za rok - už jenom kvůli lidem, kteří jsou na to zvyklí. Tak rozsáhlé
> změny, jaké popisuje Honza jsou docela neobvyklé.
V Praze se moc MHD nemění, když nepočítám teda dočasné překopávky sítě
kvůli výstavbě tunelu Blanka (což celkem zamávalo s hodně linkama v
okolí, ale pak se zase vrátily zpět), DPP vydá čas od času nějaký seznam
s kterými linkami kam hýblo a obvykle tam jsou jen drobné změny pár
autobusdových linek, tramvaje dost zřídka (obvykle jen když se zprovozní
někde nový kus tratě)
Takže může být užitečné to zmapovat, udržovat to pak aktuální není moc
práce.
Martin
Ahoj!
zobrazit citaci
> > Tak to pozor, jedinou pesi navigaci rozhodne nemas, navit naviguje
> > pesi i kone ;-). A dokonce jsem se do ni pokusil dodelat i tu MHD, a
> > kdyz to oddebuguju, treba to bude i fungovat :-). Je to commitnuty na
> > branchi.
> >
> > (na timetab.sf.net je jakasi vyhledavacka v jizdnich radech).
zobrazit citaci
>
> Tak to rád slyším, v době kdy jsem to zkoušel, to ještě ani pořádně
> neroutovalo po silnici. Asi bych ho měl zase zkusit :)
>
> Jak jsi dělal to MHD? Zadáváš tam linky a řády nebo prostě routuješ mezi
> zastávkami?
Ne, stahuju kompletni jizdni rady, a pouzivam je. Casy odjezdu,
vsechno. Bohuzel tim graf pro routovani docela hodne nakyne...
Pavel
--
(english) http://www.livejournal.com/~pavelmachek
(cesky, pictures) http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html« zpět na výpis měsíce