[Talk-cz] Co je jedna turistická trasa?
Vlákno 30.6. - 30.6.2010, počet zpráv: 4
Ahoj,
při vyznačování pěších tras KČT narážím na praktický problém, jak
určit, co je jedna trasa a měla by tedy být vyznačena jednou relací.
Konkrétní příklad: V Říčanech začíná modře značená trasa, která se
různě klikatí přes Jevany a Sázavu až do Vlašimi. Zřejmě by měla být
vyznačena jednou relací, ale ve skutečnosti jsou na OSM její dílčí
části vyznačeny asi třemi samostatnými relacemi.
Nyní konkrétní otázky (omlouvám se, že jich je tolik):
1) Opravdu bychom měli vyznačovat jednu nepřerušenou trasu určité
barvy jen jednou relací? Předpokládám, že ano.
2) Co v případě, že se kříží dvě trasy stejné barvy (stává se u
červených)? Považuje se místo křížení za začátek/konec tří či čtyř
samostatných tras? Předpokládám, že ano.
3) Pokud mapuji kratší úsek dlouhé trasy, obvykle si mohu její
skutečný začátek a konec ověřit jen v nějaké jiné mapě. Není to už
zneužití cizího autorského díla? Možná ano, ale bez toho v podstatě
nejde dodržet bod 1.
4) Otázka 3 má i ryze praktickou polohu -- jak zjistím, že část trasy,
kterou zrovna vyznačuji, už na OSM někde jinde je a měl bych tedy jen
doplnit existující relaci místo zakládání nové?
5) Otázka č. 4 představuje téměř neřešitelný problém zejména u
mezinárodních tras (přes ČR vedou trasy E3, E6 a E10). Mělo by se i u
nich dodržet pravidlo 1, nebo stačí mít jednu relaci pro trasu a stát?
6) Co když je na OSM vyznačen jeden konec trasy s určitým číslem
(atribut ref), já chci k této relaci přidat jinou část trasy, avšak
netuším, zda má opravdu v číslování KČT stejné číslo?
7) Když narazím na případ, jako je výše uvedená modrá trasa z Říčan do
Vlašimi, jak v JOSM snadno spojím tři relace do jedné?
Předem děkuji alespoň za některé odpovědi,
Marek
Dne středa 30 Červen 2010 21:46:08 Marek Prokop napsal(a):
zobrazit citaci
> Ahoj,
zobrazit citaci
> 1) Opravdu bychom měli vyznačovat jednu nepřerušenou trasu určité
> barvy jen jednou relací? Předpokládám, že ano.
Správně by se to mělo řídit podle administrativního značení KČT, tedy trasa s
rozcestníky se stejným číslem by měla být jedna relace. Pokud to není jasné
(nejsou dostupn zdroje), tak bych se řídil "selským rozumem".
zobrazit citaci
> 2) Co v případě, že se kříží dvě trasy stejné barvy (stává se u
> červených)? Považuje se místo křížení za začátek/konec tří či čtyř
> samostatných tras? Předpokládám, že ano.
Viz výše.
zobrazit citaci
> 3) Pokud mapuji kratší úsek dlouhé trasy, obvykle si mohu její
> skutečný začátek a konec ověřit jen v nějaké jiné mapě. Není to už
> zneužití cizího autorského díla? Možná ano, ale bez toho v podstatě
> nejde dodržet bod 1.
Podlě mě (a určitě spousta lidí se mnou nebude souhlasít) nepovažuji za
kopírování jakékoliv přenášení informací přes lidskou pamět (s vyjímkou
patentů), tj. když se podívám co kde vede nebo co se jak jmenuje a z hlavy to
někam přepíšu, tak bych to považoval za korektní.
zobrazit citaci
> 5) Otázka č. 4 představuje téměř neřešitelný problém zejména u
> mezinárodních tras (přes ČR vedou trasy E3, E6 a E10). Mělo by se i u
> nich dodržet pravidlo 1, nebo stačí mít jednu relaci pro trasu a stát?
Vyznačil bych je jednou relací složenou z relací lokálních značek.
--
Ing. Radek Bartoň
Faculty of Information Technology
Department of Computer Graphics and Multimedia
Brno University of Technology
E-mail: blackhex na post.cz
Web: http://blackhex.no-ip.org
Jabber: blackhex na jabber.cz
2010/6/30 Radek Bartoň <blackhex na post.cz>:
zobrazit citaci
> Dne středa 30 Červen 2010 21:46:08 Marek Prokop napsal(a):
>> Ahoj,
...
zobrazit citaci
> Podlě mě (a určitě spousta lidí se mnou nebude souhlasít) nepovažuji za
> kopírování jakékoliv přenášení informací přes lidskou pamět (s vyjímkou
> patentů), tj. když se podívám co kde vede nebo co se jak jmenuje a z hlavy to
> někam přepíšu, tak bych to považoval za korektní.
>
...
to teda souhlasit nebudou
pokud nevim jak se neco jmenuje, tak to necham beze jmena, rozhodne se
nebudu snazit zapamatovat si jmeno z cizi mapy. A to proto ze v cizi
mape je to zamerne blbe, aby nas mohli nachytat (musime nutne
predpokladat, ze cizi mapy jsou uplne cele spatne a plne easter eggs).
rozhodne zadne zapamatovavani neceho noveho, co sem predtim nevedel!
--
Michal Grézl
http://walley.org
On Wed, 30 Jun 2010 21:46:08 +0200, Marek Prokop <marek na sovavsiti.cz>
wrote:
zobrazit citaci
> Ahoj,
>
> při vyznačování pěších tras KČT narážím na praktický problém, jak
> určit, co je jedna trasa a měla by tedy být vyznačena jednou relací.
> Konkrétní příklad: V Říčanech začíná modře značená trasa, která se
> různě klikatí přes Jevany a Sázavu až do Vlašimi. Zřejmě by měla být
> vyznačena jednou relací, ale ve skutečnosti jsou na OSM její dílčí
> části vyznačeny asi třemi samostatnými relacemi.
>
> Nyní konkrétní otázky (omlouvám se, že jich je tolik):
>
> 1) Opravdu bychom měli vyznačovat jednu nepřerušenou trasu určité
> barvy jen jednou relací? Předpokládám, že ano.
Existují nějaké návrhy relací složených z jiných relací, ale nejjednodušší
je 1 relace = 1 trasa.
zobrazit citaci
>
> 2) Co v případě, že se kříží dvě trasy stejné barvy (stává se u
> červených)? Považuje se místo křížení za začátek/konec tří či čtyř
> samostatných tras? Předpokládám, že ano.
KČT vede vždy trasu lineárně (z jednoho místa na místo jiné, bez větvení).
Pokud se kříží víc tras stejné barvy, tak v tom místě může nějaká
pokračovat a jiná končit.
Jak se tedy zjistit, která trasa vede odkud kam?
1) Podle směrovek - pokud jdu z jedné strany, tak ukazují na nějaký
vzdálenější cíl za souběhem tras.
2) Podle čísla - jedna trasa by měla být vyznačena jednou relací a mít
jedno číslo. Čísla tras jsou vpravo dole na směrovkách. Bohužel před
několika lety KČT čísla tras zrušil, takže na některých novějších
rozcestnících už nejsou.
3) V některých mapách KČT je kilometráž i s čísly tras. Nejde o
kartografické dílo, takže by mělo být přebírání v pohodě (kdysi se to tu
řešilo).
4) Použít vyhledávač značených tras
<http://kct.cz/vyhledavac-znacenych-tras>
zobrazit citaci
>
> 3) Pokud mapuji kratší úsek dlouhé trasy, obvykle si mohu její
> skutečný začátek a konec ověřit jen v nějaké jiné mapě. Není to už
> zneužití cizího autorského díla? Možná ano, ale bez toho v podstatě
> nejde dodržet bod 1.
Můžeš se do té mapy podívat, ale musíš tu informaci nějak ověřit - viz bod
2.
zobrazit citaci
>
> 4) Otázka 3 má i ryze praktickou polohu -- jak zjistím, že část trasy,
> kterou zrovna vyznačuji, už na OSM někde jinde je a měl bych tedy jen
> doplnit existující relaci místo zakládání nové?
>
Buď se dá pomocí čísla najít v seznamu tras
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Trasy_KČT), nebo můžeš nakouknout do
jiné
mapy (viz bod 3).
zobrazit citaci
> 5) Otázka č. 4 představuje téměř neřešitelný problém zejména u
> mezinárodních tras (přes ČR vedou trasy E3, E6 a E10). Mělo by se i u
> nich dodržet pravidlo 1, nebo stačí mít jednu relaci pro trasu a stát?
dohodli jsme se na jedné relaci pro stát (tedy alespoň na českém fóru)
zobrazit citaci
>
> 6) Co když je na OSM vyznačen jeden konec trasy s určitým číslem
> (atribut ref), já chci k této relaci přidat jinou část trasy, avšak
> netuším, zda má opravdu v číslování KČT stejné číslo?
Viz bod 2
zobrazit citaci
>
> 7) Když narazím na případ, jako je výše uvedená modrá trasa z Říčan do
> Vlašimi, jak v JOSM snadno spojím tři relace do jedné?
Vybereš všechny prvky z jedné relace (třeba pravým kliknutím v seznamu
relací), a vložíš je do jiné. Snaž se zachovat tu relaci s nejnižším
číslem, případně s nejbohatší historií.
zobrazit citaci
>
> Předem děkuji alespoň za některé odpovědi,
>
> Marek
>
> _______________________________________________
> Talk-cz mailing list
> Talk-cz na openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
--
Petr Dlouhý« zpět na výpis měsíce