« zpět na výpis měsíce |

[Talk-cz] Změna ve vykreslování tramvají na silnici (?)

Vlákno 17.8. - 8.9.2014, počet zpráv: 10


17.8.2014 06:00:51 (#1)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
222 1012
Zdravím, včera jsem si všiml „chybějících tramvajových kolejí“ na mapě Prahy a po chvilce pátrání mám dojem, jako by se dost zásadně změnilo vykreslování standardní vrstvy na OSM, což má za následek prakticky totální rozbití tramvajových tratí na mapě. Pokud se nepletu, odjakživa se tramvaje na silnici kreslily normálně do jedné cesty otagované zároveň jako highway=* a railway=tram. [1] Ale teď se mi zdá, že se z takové kombinace černá čára reprezentující tramvajovou trať vypařila. [2] V Brně jsem si na jednom místě všimnul nově zakreslené [3] _druhé_ cesty (se stejným průběhem), přičemž highway=* zůstane na jedné cestě a na novou cestu se vydělí railway=tram. [4] To, zdá se, způsobí správné vykreslení. Takže: Změnil se doporučovaný (tedy, jediný funkční) způsob tagování? (A cíleně, nebo nějakým omylem ve stylech?) Bylo o tom někde informováno (či dokonce diskutováno)? Ví případně Mar4s, který to v Brně „opravoval“, o tom něco, nebo jen metodou pokus/omyl našel způsob, jak to změnit, aby se to vykreslilo jako dřív? Nebo je všechno jinak? -- Petr Kadlec / Mormegil [1] Zcela namátkou: http://www.openstreetmap.org/way/131565891 [2] Povšimněte si příšerného vzhledu křižovatky http://osm.org/go/0J0lH1vtQ, kde zůstaly vidět jen koleje nevedoucí po silnici. [3] http://www.openstreetmap.org/changeset/24701510 [4] http://www.openstreetmap.org/way/297357661 ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20140817/2cf258d6/attachment.html>

17.8.2014 06:05:40 (#2)
gravatar

"Petr Morávek [Xificurk]"

<petr at pada.cz>
139
Dne 17.8.2014 18:00, Petr Kadlec napsal(a): zobrazit citaci
> Zdravím, > > včera jsem si všiml „chybějících tramvajových kolejí“ na mapě Prahy a po > chvilce pátrání mám dojem, jako by se dost zásadně změnilo vykreslování > standardní vrstvy na OSM, což má za následek prakticky totální rozbití > tramvajových tratí na mapě. > > Pokud se nepletu, odjakživa se tramvaje na silnici kreslily normálně do > jedné cesty otagované zároveň jako highway=* a railway=tram. [1] Ale teď > se mi zdá, že se z takové kombinace černá čára reprezentující > tramvajovou trať vypařila. [2] V Brně jsem si na jednom místě všimnul > nově zakreslené [3] _druhé_ cesty (se stejným průběhem), přičemž > highway=* zůstane na jedné cestě a na novou cestu se vydělí > railway=tram. [4] To, zdá se, způsobí správné vykreslení. > > Takže: Změnil se doporučovaný (tedy, jediný funkční) způsob tagování? (A > cíleně, nebo nějakým omylem ve stylech?) Bylo o tom někde informováno > (či dokonce diskutováno)? Ví případně Mar4s, který to v Brně > „opravoval“, o tom něco, nebo jen metodou pokus/omyl našel způsob, jak > to změnit, aby se to vykreslilo jako dřív? Nebo je všechno jinak? > > -- Petr Kadlec / Mormegil > > [1] Zcela namátkou: http://www.openstreetmap.org/way/131565891 > [2] Povšimněte si příšerného vzhledu křižovatky > http://osm.org/go/0J0lH1vtQ, kde zůstaly vidět jen koleje nevedoucí po > silnici. > [3] http://www.openstreetmap.org/changeset/24701510 > [4] http://www.openstreetmap.org/way/297357661
Ahoj, to je nahlášený bug ve vykreslování. https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/874 Zdraví, Petr Morávek aka Xificurk

17.8.2014 07:31:58 (#3)
gravatar

Michal Pustějovský

<Michal.Pustejovsky at seznam.cz>
170 2646
Ano, oddělování tramvají od silnic v Ostravě (komplet) a v Brně (napůl dokončeno) je moje práce. Uvažoval jsem o tom už delší dobu, ale nový způsob renderování mapniku mě k tomu tak říkajíc dokopal. Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se zvláštními cestami pro highway i railway.
---------- Původní zpráva ---------- Od: Petr Kadlec <petr.kadlec na gmail.com> Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> Datum: 17. 8. 2014 18:02:13 Předmět: [Talk-cz] Změna ve vykreslování tramvají na silnici (?) " Zdravím, včera jsem si všiml „chybějících tramvajových kolejí“ na mapě Prahy a po chvilce pátrání mám dojem, jako by se dost zásadně změnilo vykreslování standardní vrstvy na OSM, což má za následek prakticky totální rozbití tramvajových tratí na mapě. Pokud se nepletu, odjakživa se tramvaje na silnici kreslily normálně do jedné cesty otagované zároveň jako highway=* a railway=tram. [1] Ale teď se mi zdá, že se z takové kombinace černá čára reprezentující tramvajovou trať vypařila. [2] V Brně jsem si na jednom místě všimnul nově zakreslené [3] _ druhé_ cesty (se stejným průběhem), přičemž highway=* zůstane na jedné cestě a na novou cestu se vydělí railway=tram. [4] To, zdá se, způsobí správné vykreslení. Takže: Změnil se doporučovaný (tedy, jediný funkční) způsob tagování? (A cíleně, nebo nějakým omylem ve stylech?) Bylo o tom někde informováno (či dokonce diskutováno)? Ví případně Mar4s, který to v Brně „opravoval“, o tom něco, nebo jen metodou pokus/omyl našel způsob, jak to změnit, aby se to vykreslilo jako dřív? Nebo je všechno jinak? -- Petr Kadlec / Mormegil [1] Zcela namátkou: http://www.openstreetmap.org/way/131565891 (http://www.openstreetmap.org/way/131565891) [2] Povšimněte si příšerného vzhledu křižovatky http://osm.org/go/0J0lH1vtQ (http://osm.org/go/0J0lH1vtQ), kde zůstaly vidět jen koleje nevedoucí po silnici. [3] http://www.openstreetmap.org/changeset/24701510 (http://www.openstreetmap.org/changeset/24701510) [4] http://www.openstreetmap.org/way/297357661 (http://www.openstreetmap.org/way/297357661) _______________________________________________ Talk-cz mailing list Talk-cz na openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz" ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20140817/3766cf75/attachment.html>

17.8.2014 09:35:42 (#4)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
471 3565
Dne 08/17/2014 v 07:31 PM Michal Pustějovský napsal(a): zobrazit citaci
> Ano, oddělování tramvají od silnic v Ostravě (komplet) a v Brně (napůl > dokončeno) je moje práce. Uvažoval jsem o tom už delší dobu, ale nový způsob > renderování mapniku mě k tomu tak říkajíc dokopal. > > Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově > vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. > > Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se zvláštními > cestami pro highway i railway. >
To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené pruhy); ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze smrdí mapováním pro konkrétní renderer. (Kdo netuší, co myslím: koleje zaasfaltované do silnice, osa silničního pruhu zhruba odpovídá ose trati - pro ilustraci viz např. https://www.google.cz/maps/place/K%C5%99i%C5%BEovnick%C3%A1+1040,+110+00+Praha+1-Star%C3%A9+M%C4%9Bsto/@50.085673,14.414165,3a,75y,10.8h,75.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1sKb-HZ1wovfp4ox8gWGCniQ!2e0!4m2!3m1!1s0x470b94e6044861dd:0x8854dc07b4cb6a6b ) Takové oddělení má smysl tam, kde jsou cesty skutečně oddělené, ať už na samostatné těleso, nebo třeba nástupními ostrůvky, viz Klárov: http://www.openstreetmap.org/way/9569861#map=19/50.09057/14.40993 ; ale v situaci, kdy je tram.trať součástí vozovky, shledávám předělávání jedné cesty (way) na dvě různé paralelní zcela nevhodným, protože neodpovídajícím realitě. Honza Piškvor Martinec

17.8.2014 09:46:21 (#5)
gravatar

hanoj

<ehanoj at gmail.com>
718
Dne 17. srpna 2014 21:35 Jan Martinec <jan na martinec.name> napsal(a): zobrazit citaci
> Dne 08/17/2014 v 07:31 PM Michal Pustějovský napsal(a): > >> Ano, oddělování tramvají od silnic v Ostravě (komplet) a v Brně (napůl >> dokončeno) je moje práce. Uvažoval jsem o tom už delší dobu, ale nový >> způsob >> renderování mapniku mě k tomu tak říkajíc dokopal. >> >> Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově >> vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. >> >> Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se >> zvláštními >> cestami pro highway i railway. >> > To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené pruhy); > ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze smrdí > mapováním pro konkrétní renderer.
*** myslím, že v tomto vlákně nejde o 2(3) paralelní way, ale o 2 way na identických nodech. ha hanoj

18.8.2014 12:37:53 (#6)
gravatar

Michal Pustějovský

<Michal.Pustejovsky at seznam.cz>
170 2646
Přesně tak, jedná se o dvě cesty na identických uzlech, tedy "na sobě". Např. cesty http://www.openstreetmap.org/way/297697496 (http://www.openstreetmap.org/way/297697496) a http://www.openstreetmap.org/ way/26622597(http://www.openstreetmap.org/way/26622597). Brno už mám skoro hotové, chybí akorát Královo Pole a Řečkovice. Při práci jsem si ale všiml, že vedení tramvajových linek v Brně odpovídá tomu starému před reorganizací tramvají před pár lety (zrušení 13, změna vedení 3,9, 11...). Postupně tedy trasy linek budu předělávat na aktuální stav. Případné předělání Prahy a ostatních měst přenechám z důvodu nedostatku času někomu jinému.
---------- Původní zpráva ---------- Od: hanoj <ehanoj na gmail.com> Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> Datum: 17. 8. 2014 21:47:13 Předmět: Re: [Talk-cz] Změna ve vykreslování tramvají na silnici (?) "Dne 17. srpna 2014 21:35 Jan Martinec <jan na martinec.name> napsal(a): zobrazit citaci
> Dne 08/17/2014 v 07:31 PM Michal Pustějovský napsal(a): > >> Ano, oddělování tramvají od silnic v Ostravě (komplet) a v Brně (napůl >> dokončeno) je moje práce. Uvažoval jsem o tom už delší dobu, ale nový >> způsob >> renderování mapniku mě k tomu tak říkajíc dokopal. >> >> Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově >> vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. >> >> Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se >> zvláštními >> cestami pro highway i railway. >> > To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené pruhy); > ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze smrdí > mapováním pro konkrétní renderer.
*** myslím, že v tomto vlákně nejde o 2(3) paralelní way, ale o 2 way na identických nodech. ha hanoj _______________________________________________ Talk-cz mailing list Talk-cz na openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz" ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20140818/a953c867/attachment.html>

18.8.2014 11:01:32 (#7)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
471 3565
zobrazit citaci
> >> Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově > >> vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. > >> > >> Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se > >> zvláštními > >> cestami pro highway i railway. > >> > > To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené pruhy); > > ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze smrdí > > mapováním pro konkrétní renderer. > *** myslím, že v tomto vlákně nejde o 2(3) paralelní way, ale o 2 way > na identických nodech.
Pořád tomu nerozumím: přesto, že oba způsoby jsou možné ("doporučuje se ten se zvlášť cestami"? to jsem na wiki nenašel, možná špatně hledám), a ten současný není chybný v ničem jiném, než že ho teď nejběžnější renderer zobrazuje blbě, tak je potřeba ho předělat, aby se to v mapniku renderovalo pěkně? Jak tahle práce navíc _není_ úprava pro konkrétní renderer, a k čemu ještě _dalšímu_ je to dobré? Fakt netrollím a snažím se to pochopit, ale nedaří se mi to. Nebo tomu rozumím blbě a mapnik je nějak výjimečný? Koukám na pražskou tram síť, a možná by si zasloužila přemapovat _v místech, kde vede odděleně od silniční_, zejména u zastávkových ostrůvků (jeden příklad za všechny: "Švandovo divadlo"); to je ale úplně jiný šálek červů než "překreslíme 150 km tratí, a budeme doufat, že se vývojáři mapniku zítra nevzbudí s dalším Geniálním Nápadem, který si vyžádá opětovné přepracování." (Pokud už to bude někdo mocí mermo přemapovávat, nestálo by za to zmapovat každou kolej zvlášť? Zrovna v Praze by to neměl být až takový problém, drtivá většina tratí je dvojkolejná...)

19.8.2014 12:49:07 (#8)
gravatar

Michal Pustějovský

<Michal.Pustejovsky at seznam.cz>
170 2646
---------- Původní zpráva ---------- Od: Jan Martinec <jan na martinec.name> Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> Datum: 18. 8. 2014 23:02:27 Předmět: Re: [Talk-cz] Změna ve vykreslování tramvají na silnici (?) "> >> Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově zobrazit citaci
> >> vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. > >> > >> Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se > >> zvláštními > >> cestami pro highway i railway. > >> > > To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené
pruhy); zobrazit citaci
> > ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze
smrdí zobrazit citaci
> > mapováním pro konkrétní renderer. > *** myslím, že v tomto vlákně nejde o 2(3) paralelní way, ale o 2 way > na identických nodech.
Pořád tomu nerozumím: přesto, že oba způsoby jsou možné ("doporučuje se ten se zvlášť cestami"? to jsem na wiki nenašel, možná špatně hledám), a ten současný není chybný v ničem jiném, než že ho teď nejběžnější renderer zobrazuje blbě, tak je potřeba ho předělat, aby se to v mapniku renderovalo pěkně? Jak tahle práce navíc _není_ úprava pro konkrétní renderer, a k čemu ještě _dalšímu_ je to dobré? Fakt netrollím a snažím se to pochopit, ale nedaří se mi to. Nebo tomu rozumím blbě a mapnik je nějak výjimečný? Koukám na pražskou tram síť, a možná by si zasloužila přemapovat _v místech, kde vede odděleně od silniční_, zejména u zastávkových ostrůvků (jeden příklad za všechny: "Švandovo divadlo"); to je ale úplně jiný šálek červů než "překreslíme 150 km tratí, a budeme doufat, že se vývojáři mapniku zítra nevzbudí s dalším Geniálním Nápadem, který si vyžádá opětovné přepracování." (Pokud už to bude někdo mocí mermo přemapovávat, nestálo by za to zmapovat každou kolej zvlášť? Zrovna v Praze by to neměl být až takový problém, drtivá většina tratí je dvojkolejná...) " Lze to najít tady: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dtram (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dtram) Pozor, to není pouze o renderování v mapniku. Důvodů je více. Jednak mi přijde jako zbytečně nepřehledné mít cesty klidně s 15 tagy a členy 10 dopravních relací, když je můžeme rozdělit na dvě cesty s polovičním počtem. Navíc jak jinak chcete vyřešit společné tagy, jejichž hodnoty bývají pro silnici a železnici jiné? Jedná se zejména o maxspeed, ale určitě by se našly další. Zavádění různých "maxspeed:railway" atd. je cesta do pekel, kterou nikdo nepoužívá. Viz ITO Map. Individuální kojele klidně mapovat můžete. Ale varuji Vás, je to hrozně pracné. Navíc u tramvajových kolejí vyvstávají problémy s tím, že pokud jsou vedeny uprostřed silnice (což je u nás pravidlem), tak byste měl oddělit jednotlivé směry jízdy po silnici. A k nim přidat oneway, upravit lanes. A upravit pěkných pár relací, nedej bože zákazy odbočení. Přijde mi jednodušší prostě použít "tracks=2". Ale proti gustu... Co jsem se díval v Německu (Lipsko), tak tam mapují individuální koleje a často si nedělají hlavu s tím, že tramvaj je vedena uprostřed silnice nebo sdílí pruhy s auty. Sluší se poznamenat, že jsem našel i případy, kdy byly kolej a silnice zmapovány jako identická cesta. Jenže šlo o úseky o maximálně pár desítkách metrů, zejména v zastávkach, popř. na komunikacích pro oddělené vedení MHD. ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20140819/67a5144e/attachment.html>

19.8.2014 09:35:09 (#9)
gravatar

Jan Martinec

<jan at martinec.name>
471 3565
On 08/19/2014 12:49 AM, Michal Pustějovský wrote: zobrazit citaci
> > > ---------- Původní zpráva ---------- > Od: Jan Martinec <jan na martinec.name> > Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org> > Datum: 18. 8. 2014 23:02:27 > Předmět: Re: [Talk-cz] Změna ve vykreslování tramvají na silnici (?) > > > > >> Podle toho co vím, tak na cestách s kombinací highway+railway mapnik nově > > >> vykresluje highway NAD railway. Jinak se nic nezměnilo. > > >> > > >> Dle wiki jsou povolené oba způsoby tagování, ale doporučuje se ten se > > >> zvláštními > > >> cestami pro highway i railway. > > >> > > > To dává smysl tam, kde jde o oddělené cesty (nebo alespoň oddělené pruhy); > > > ale oddělovat tramvaj od zbytku silnice např. v Křižovnické v Praze smrdí > > > mapováním pro konkrétní renderer. > > *** myslím, že v tomto vlákně nejde o 2(3) paralelní way, ale o 2 way > > na identických nodech. > > Pořád tomu nerozumím: přesto, že oba způsoby jsou možné ("doporučuje se > ten se zvlášť cestami"? to jsem na wiki nenašel, možná špatně hledám), a > ten současný není chybný v ničem jiném, než že ho teď nejběžnější > renderer zobrazuje blbě, tak je potřeba ho předělat, aby se to v mapniku > renderovalo pěkně? Jak tahle práce navíc _není_ úprava pro konkrétní > renderer, a k čemu ještě _dalšímu_ je to dobré? Fakt netrollím a snažím > se to pochopit, ale nedaří se mi to. Nebo tomu rozumím blbě a mapnik je > nějak výjimečný? > > Koukám na pražskou tram síť, a možná by si zasloužila přemapovat _v > místech, kde vede odděleně od silniční_, zejména u zastávkových ostrůvků > (jeden příklad za všechny: "Švandovo divadlo"); to je ale úplně jiný > šálek červů než "překreslíme 150 km tratí, a budeme doufat, že se > vývojáři mapniku zítra nevzbudí s dalším Geniálním Nápadem, který si > vyžádá opětovné přepracování." > > (Pokud už to bude někdo mocí mermo přemapovávat, nestálo by za to > zmapovat každou kolej zvlášť? Zrovna v Praze by to neměl být až takový > problém, drtivá většina tratí je dvojkolejná...) > > > > Lze to najít tady: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dtram > > Pozor, to není pouze o renderování v mapniku. Důvodů je více. Jednak mi přijde > jako zbytečně nepřehledné mít cesty klidně s 15 tagy a členy 10 dopravních > relací, když je můžeme rozdělit na dvě cesty s polovičním počtem. Navíc jak > jinak chcete vyřešit společné tagy, jejichž hodnoty bývají pro silnici a > železnici jiné? Jedná se zejména o maxspeed, ale určitě by se našly další. > Zavádění různých "maxspeed:railway" atd. je cesta do pekel, kterou nikdo > nepoužívá. Viz ITO Map.
Nojo, relace, to dava smysl - diky za objasneni. zobrazit citaci
> Individuální kojele klidně mapovat můžete. Ale varuji Vás, je to hrozně pracné. > Navíc u tramvajových kolejí vyvstávají problémy s tím, že pokud jsou vedeny > uprostřed silnice (což je u nás pravidlem), tak byste měl oddělit jednotlivé > směry jízdy po silnici. A k nim přidat oneway, upravit lanes. A upravit pěkných > pár relací, nedej bože zákazy odbočení. Přijde mi jednodušší prostě použít > "tracks=2". Ale proti gustu...
Podivam se, jak moc je to aktualni (prazsky) problem; je pravda, ze mapovat dve oneway a pres ne oneway track mi pro pripad "jeden pruh tam, jeden pruh zpatky, sdilene s tramvaji, oddelene pouze vodorovnym dopravnim znacenim" mi pripada nevhodne. Honza Piskvor Martinec

8.9.2014 05:32:12 (#10)
gravatar

Petr Kadlec

<petr.kadlec at gmail.com>
222 1012
Ahoj, jen pro úplnost k tomuhle threadu: Ta příslušná regrese byla opravena a oprava nasazena na servery, takže se již znovu kombinované silnice s kolejemi renderují včetně kolejí. (Čímž pochopitelně nikomu nebráním to přesto nějak složitěji tagovat/přetagovávat.) -- Petr Kadlec / Mormegil ------------- další část --------------- HTML příloha byla odstraněna... URL: <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-cz/attachments/20140908/ee0791f5/attachment.html>

« zpět na výpis měsíce